Welkom op Center Parcs Informatie.
[Roompot] De Berkenhorst Informatie & Nieuws
- markieanta
- Moderator
Re: [Roompot] De Berkenhorst Informatie & Nieuws
Och dat is ook helemaal geen leuk nieuws zeg. Het meest originele Sporthuis centrum bad gaat nu, na al die jaren dicht.
- Tom...
Oh nee, wat erg!
Dat is onverwacht en echt jammer: het is zo'n apart zwembadje en helemaal in CP stijl, klein maar ze hadden er alles ingepropt wat destijds populair was bij Sporthuis Centrum. Wij wilden er nog eens heen, maar als het zwembad dicht gaat, dan gaan we maar niet meer. Ben ik blij dat ik er nog eens ben gaan zwemmen, enkele jaren geleden.
Waarom zouden ze zoiets definitief sluiten? Wordt onderhoud te duur misschien?
Dat is onverwacht en echt jammer: het is zo'n apart zwembadje en helemaal in CP stijl, klein maar ze hadden er alles ingepropt wat destijds populair was bij Sporthuis Centrum. Wij wilden er nog eens heen, maar als het zwembad dicht gaat, dan gaan we maar niet meer. Ben ik blij dat ik er nog eens ben gaan zwemmen, enkele jaren geleden.
Waarom zouden ze zoiets definitief sluiten? Wordt onderhoud te duur misschien?
- quincyj1998
Op de website van de nieuwe eigenaar summio parcs is al niks meer te lezen over een zwembad op het park.
Totaal aantal verblijven op Center Parcs: 35
- simon
Oooh, wat een zonde! Wat zouden ze met die ruimte dan doen? Afbreken, renoveren of laten verkommeren?
Coming up: Parc Sandur (nov) en Park Zandvoort (nov) / Les Ardennes (jan) / Terhills Resort (maa)
2024: KV / VB / HA
2023: HB / HA / MD / KM / HH
2022: PZ / LB / LH / AR / HA (op visite)
2021: AR / EP / KV / EH
- Mariëtte
- Eigenaar en Beheerder
Hoi Simon,
Ik heb het nagevraagd. Het zwembad zal voorlopig niet worden afgebroken.
Wat de herbestemming zal zijn konden ze me niet duidelijk maken.
Ik ga dan even zitten dromen . Misschien dat een particulier het zwembad
gaat overnemen of de gemeente die er dan een gemeentebad van maakt voor
zwemlessen enz?
Ik heb het nagevraagd. Het zwembad zal voorlopig niet worden afgebroken.
Wat de herbestemming zal zijn konden ze me niet duidelijk maken.
Ik ga dan even zitten dromen . Misschien dat een particulier het zwembad
gaat overnemen of de gemeente die er dan een gemeentebad van maakt voor
zwemlessen enz?
- Reginald41
Misschien wil Summio Parcs een nieuwe zwembad plaatsen die bij hun passen. Iets met luxe dingen.
- simon
Goh, particulier lijkt me lastig omdat je wellicht eerst veel moet investeren in het bad, en hoe verdien je dit dan terug?
Hopelijk doet Summio het juiste.
Hopelijk doet Summio het juiste.
Coming up: Parc Sandur (nov) en Park Zandvoort (nov) / Les Ardennes (jan) / Terhills Resort (maa)
- Bungalow16
Summio gaat niks doen met het zwembad want ze zijn geen eigenaar van het park.Reginald41 schreef: 17 dec 2023, 11:36 Misschien wil Summio Parcs een nieuwe zwembad plaatsen die bij hun passen. Iets met luxe dingen.
- sealynx
Als ze er iets met luxe wilden doen, dan hadden ze het onder de vlag van Dormio geplaatst. Summio is juist het 'mindere' merk (al proberen ze het wel hoger in de markt te zetten dan Roompot).Reginald41 schreef: 17 dec 2023, 11:36 Misschien wil Summio Parcs een nieuwe zwembad plaatsen die bij hun passen. Iets met luxe dingen.
Ik kan me goed voorstellen dat op een dergelijk klein park, een dergelijk duur zwembad bij de huidige energieprijzen echt niet meer uitkomt. Wel jammer dat het dicht gaat.
- markieanta
- Moderator
Eerlijk Is eerlijk, wij zaten met oud en nieuw in de aqua delta bij Bruinisse en alles zag een meer dan prima uit. Netjes onderhouden, overal al nieuwe borden, goede service, heel erg net en ruim huisje. Het is natuurlijk geen Centerparcs, maar wel veel ruimer en netter. Dus stuk beter dan mijn Roompot ervaring van tien jaar terug en daarna nooit weer.
- Wildwaterbaan_88
Vreemd maar vermoed dat het om de kosten en de leeftijd van het bad ging. Geen idee wat ze er nu mee gaan doen.. ze zouden er een leuke en tropische indoor activiteit van kunnen maken.
- markieanta
- Moderator
Een soort discovery Bay achtig iets.
- Bungalow16
Aquadelta is een paar jaar geleden vernieuwd door Roompot. Verder is daar niet veel aangedaan door Dormio/Summio.markieanta schreef: 30 jan 2024, 12:29 Eerlijk Is eerlijk, wij zaten met oud en nieuw in de aqua delta bij Bruinisse en alles zag een meer dan prima uit. Netjes onderhouden, overal al nieuwe borden, goede service, heel erg net en ruim huisje. Het is natuurlijk geen Centerparcs, maar wel veel ruimer en netter. Dus stuk beter dan mijn Roompot ervaring van tien jaar terug en daarna nooit weer.
- sealynx
Aquadelta is een park met vele gezichten. Het bestaat eigenlijk uit 5 parken en een appartementencomplex waarin ook de faciliteiten zitten. Het nieuwste (meest oostelijke) park ziet er goed uit en wordt door Summio verhuurd. Het appartementencomplex heb ik weinig positieve verhalen van gehoord. Kale muren, verouderd meubilair, en als je pech hebt, heb je een balkon met uitzicht op dakpannen en schoorstenen. De andere parkdelen (Hoogerwerf, De Tong, Bruinisse en De Kreek) zijn huisje in particulier bezit, die deels individueel verhuurd worden, deels helemaal niet. En dan krijg je zo'n doods vakantiepark, waarvan bij minstens de helft van de huisjes de gordijnen dicht zijn, het onderhoud te wensen over laat, iedere tuin er anders uit ziet, etc.
- markieanta
- Moderator
Wij zaten inderdaad in het nieuwe deel in een acht persoons vrijstaande cottage, huisje, geef het beestje een naam, was prima, van buiten beetje frans canadees, van binnen een saaie nieuwbouwwoning zeg maar.
- Mick
Dat het bad dicht is blijkt toch te maken te hebben met de energieprijzen vandaag de dag. Er schijnt geen enkele isolerende werking in het dak te zitten. Tja, dan wordt het vandaag de dag wel erg lastig.
Al zullen de vele opmerkingen over de constant kapotte waterglijbaan ook bijgedragen hebben aan het besluit om dit - voor velen van ons - iconische subtropische zwemparadijsje te sluiten.
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... closemodal
Iemand al geruchten opgevangen over de toekomst van het zwembad?
Al zullen de vele opmerkingen over de constant kapotte waterglijbaan ook bijgedragen hebben aan het besluit om dit - voor velen van ons - iconische subtropische zwemparadijsje te sluiten.
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... closemodal
Iemand al geruchten opgevangen over de toekomst van het zwembad?
- Mariëtte
- Eigenaar en Beheerder
Hoi Mick,
Dank je wel voor je bericht.
Ik heb geen geruchten opgevangen over de toekomst van het zwembad, misschien iemand anders wel?
De link in je bericht zit achter een betaalmuur en kan het artikel daardoor niet lezen. Zou je het artikel hier willen plaatsen?
Dank je wel voor je bericht.
Ik heb geen geruchten opgevangen over de toekomst van het zwembad, misschien iemand anders wel?
De link in je bericht zit achter een betaalmuur en kan het artikel daardoor niet lezen. Zou je het artikel hier willen plaatsen?
- Nickos
Je kunt via deze link het artikel lezen.
Conclusie is dat het bad nog niet leeg is ivm het gewicht van het water dat de bodem op z’n plek houdt. Het idee is om nieuwe bungalows te bouwen op het weiland bij de parkeerplaats, daar ook een nieuw natuurzwembad aan te leggen. Het oude subtropische bad te slopen en daarvoor in de plaats een parkeerplaats aan te leggen met zonnepanelen.
Conclusie is dat het bad nog niet leeg is ivm het gewicht van het water dat de bodem op z’n plek houdt. Het idee is om nieuwe bungalows te bouwen op het weiland bij de parkeerplaats, daar ook een nieuw natuurzwembad aan te leggen. Het oude subtropische bad te slopen en daarvoor in de plaats een parkeerplaats aan te leggen met zonnepanelen.
- markieanta
- Moderator
Duidelijk verhaal, maar wel heel jammer, was namelijk wel een park en vooral vanwege het bad, wat voor mij een keertje op het lijstje stond.
- quincyj1998
Voor mij precies hetzelfde. Net voor het sluiten was ik erg dichtbij, spijt dat niet even ben langs gereden.
Totaal aantal verblijven op Center Parcs: 35
- chatzmann
Afgelopen weekend heb ik een aantal dagen op dit park doorgebracht. De Berkenhorst was altijd wel een kleine guilty pleasure. De oude CenterParcs sfeer hing daar nog, ondanks dat er jaren geleden allerlei huisjes tussen zijn gebouwd in een compleet andere stijl, die de open bossfeer van CenterParks al een beetje teniet hadden gedaan. Vooral het centrum, met zwembad, ademde nog de nostalgische jaren 80 sfeer. Het zwembad was ondanks de omvang echt heel leuk en verrassend compleet. Daar vond je nog de originele blauwe bordjes met witte letters, de witte betegeling met blauwe en rode accenten. De afgelopen jaren is het zwembad wel hard achteruit gegaan in onderhoud. Een gedeelte van het dak moest al met extra balken vanaf de grond worden gestut en je ziet met name het buitenhoutwerk hard rotten.
Recent is naast het zwembad ook de supermarkt en het restaurant gesloten en is alleen een kleine receptie over. Dit maakt dat het nu wel echt vergane glorie is geworden en dat deed toch een beetje zeer. Alles is rommelig afgedicht, de borden is een rommeltje en er staat een grote lelijke pizza automaat voor de deur en het nadeel is dat je voor de supermarkt minimaal 20 minuten in de auto moet.
De huisjes zijn recent opgeknapt en ik moet zeggen die zien er een stuk beter uit. Stenen zijn heel licht grijs geschilderd en het houtwerk heel donkergrijs en past goed bij het originele ontwerp. Het park is particulier bezit en wordt "bestuurd" door een VvE, de verhuur door Summio. Hoewel nog slechts de helft van de huisjes daadwerkelijk in de verhuur staat. De rest wordt zelf gebruikt door de bewoners en blijkbaar zijn de regels voor de buiteninrichting aangepast. Dat leidt ertoe dat eigenaren nu allerlei aanbouwtjes realiseren, zonneschermen ophangen en truttige tuintjes aanleggen. De een wat meer geslaagd dan de ander zullen we maar zeggen. Dit maakt dat het park steeds meer een uitstraling van een chaletpark krijgt. Het leven in het bos gevoel verdwijnt een beetje en ook dat zie ik als liefhebber van CenterParcs een beetje met lede ogen aan.
Het blijft een feit dat dit charmante kleine parkje op een waanzinnig mooie en rustige locatie ligt. Het oude CenterParcs uit de jaren 80 voel je nog steeds wel een beetje. De opgeknapte huisjes zijn echt geslaagd naar mijn mening. Plus, het park staat vol met nieuwe bolletjes lantaarnpalen, dus daar kunnen we nog een poosje van genieten. Het zwembad is echt helaas permanent gesloten en ik zie niet dat hier de investering tegenaan gegooid gaat worden die nodig is om het weer in oude luister te herstellen. Sowieso heel benieuwd wat ze met het centrum gaan doen.
Kortom een beetje mixed feelings over een stukje CenterParcs nostalgie
Recent is naast het zwembad ook de supermarkt en het restaurant gesloten en is alleen een kleine receptie over. Dit maakt dat het nu wel echt vergane glorie is geworden en dat deed toch een beetje zeer. Alles is rommelig afgedicht, de borden is een rommeltje en er staat een grote lelijke pizza automaat voor de deur en het nadeel is dat je voor de supermarkt minimaal 20 minuten in de auto moet.
De huisjes zijn recent opgeknapt en ik moet zeggen die zien er een stuk beter uit. Stenen zijn heel licht grijs geschilderd en het houtwerk heel donkergrijs en past goed bij het originele ontwerp. Het park is particulier bezit en wordt "bestuurd" door een VvE, de verhuur door Summio. Hoewel nog slechts de helft van de huisjes daadwerkelijk in de verhuur staat. De rest wordt zelf gebruikt door de bewoners en blijkbaar zijn de regels voor de buiteninrichting aangepast. Dat leidt ertoe dat eigenaren nu allerlei aanbouwtjes realiseren, zonneschermen ophangen en truttige tuintjes aanleggen. De een wat meer geslaagd dan de ander zullen we maar zeggen. Dit maakt dat het park steeds meer een uitstraling van een chaletpark krijgt. Het leven in het bos gevoel verdwijnt een beetje en ook dat zie ik als liefhebber van CenterParcs een beetje met lede ogen aan.
Het blijft een feit dat dit charmante kleine parkje op een waanzinnig mooie en rustige locatie ligt. Het oude CenterParcs uit de jaren 80 voel je nog steeds wel een beetje. De opgeknapte huisjes zijn echt geslaagd naar mijn mening. Plus, het park staat vol met nieuwe bolletjes lantaarnpalen, dus daar kunnen we nog een poosje van genieten. Het zwembad is echt helaas permanent gesloten en ik zie niet dat hier de investering tegenaan gegooid gaat worden die nodig is om het weer in oude luister te herstellen. Sowieso heel benieuwd wat ze met het centrum gaan doen.
Kortom een beetje mixed feelings over een stukje CenterParcs nostalgie
9xEH - 6xHB - 3xKV - 13xMD - 4xHH - 2xLH - 2xZV - 3xBS - 3xSL - 2xHE - 1xBT - 2xVM - 4xEP - 4xVB - 2xLB - 4xBH
- Mariëtte
- Eigenaar en Beheerder
Hoi chatzmann,
Dank je wel voor het plaatsen van de super leuke review .
Dank je wel voor het plaatsen van de super leuke review .
Ik zie het zo voor me .
- Mick
Ik denk dat ik zelf op dat sportveld zou kiezen voor een appartementencomplex zoals Center Parcs die in Engeland gerealiseerd heeft, in het kader van ''massa is kassa''. Het park heeft weinig uitbreidingsruimte en dus zou een natuurlijk ogend gebouw met gestapelde vertrekken interessant kunnen zijn om de faciliteiten op het park rendabeler en leuker te maken omdat je de totale capaciteit flink kunt verhogen op een kleine oppervlakte.
https://www.centerparcs.co.uk/discover- ... ments.html
Erg jammer dat er geen nieuw subtropisch zwembad komt of een renovatie van het huidige bad + uitbreiding.
https://www.centerparcs.co.uk/discover- ... ments.html
Erg jammer dat er geen nieuw subtropisch zwembad komt of een renovatie van het huidige bad + uitbreiding.
- sealynx
Dit park is natuurlijk veel te klein voor veel faciliteiten. Zeker wanneer de helft van de huisjes vooral particulier gebruikt worden, een groep die veel minder van faciliteiten gebruik maakt. Zij leveren dus weinig extra inkomsten op.
Het grote zwembad, ooit gebouwd op de groei, is natuurlijk bijzonder kostbaar. Alle maatregelen die genomen worden vind ik daarom erg begrijpelijk. De vraag is nu wel of het park nog een toekomst heeft. Uitkleden van faciliteiten = prijzen verlagen = minder inkomsten = uitkleden van faciliteiten = minder bezoekers = prijzen verlagen = ... einde van het park.
Summio en de parkeigenaren zullen dus behalve uitkleden, ook moeten gaan omvormen en opnieuw aankleden. Integratie van winkel en receptie is reeds gebeurd. Integratie van een bistro is ook mogelijk. Daaromheen kun je kleine faciliteiten voorzien, die beheerd worden met hetzelfde personeel. Dat betekent wel bouw van een nieuw hoofdgebouw, of grote verbouwing van het bestaande. En mogelijk kunnen ze het zwembad slopen en op die plek nieuwe bungalows voorzien.
Het grote zwembad, ooit gebouwd op de groei, is natuurlijk bijzonder kostbaar. Alle maatregelen die genomen worden vind ik daarom erg begrijpelijk. De vraag is nu wel of het park nog een toekomst heeft. Uitkleden van faciliteiten = prijzen verlagen = minder inkomsten = uitkleden van faciliteiten = minder bezoekers = prijzen verlagen = ... einde van het park.
Summio en de parkeigenaren zullen dus behalve uitkleden, ook moeten gaan omvormen en opnieuw aankleden. Integratie van winkel en receptie is reeds gebeurd. Integratie van een bistro is ook mogelijk. Daaromheen kun je kleine faciliteiten voorzien, die beheerd worden met hetzelfde personeel. Dat betekent wel bouw van een nieuw hoofdgebouw, of grote verbouwing van het bestaande. En mogelijk kunnen ze het zwembad slopen en op die plek nieuwe bungalows voorzien.
- Tom...
Super zonde, maar helaas is het allemaal begrijpelijk...
Dank voor het verzamelen van alle info hier, interessant om te lezen!
Hierbij nog enkele impressies van het bad, dat echt heel erg bijzonder was in de geschiedenis van Center Parcs:
Dank voor het verzamelen van alle info hier, interessant om te lezen!
Hierbij nog enkele impressies van het bad, dat echt heel erg bijzonder was in de geschiedenis van Center Parcs:
- ronaldvos33
Echt ontzettend zonde hoor.... een stukje echte historie dat helaas verdwenen is. Als kind hier vaak wel geweest en wouden dit jaar met onze kleine man even, maar dat heeft nu geen zin meer voor hem helaas.
NLD: Huttenheugte - Eemhof - Heijderbos - Kempervennen- Meerdal - Port Zelande - Zandvoort
DUI: Nordseekuste - Bispinger Heide - Allgaü - Eifel - Hochsauerland
BE: Erperheide - Vossemeren - Kempense meren - de Haan
FR: Le lac D'ailette - les trois forets
DUI: Nordseekuste - Bispinger Heide - Allgaü - Eifel - Hochsauerland
BE: Erperheide - Vossemeren - Kempense meren - de Haan
FR: Le lac D'ailette - les trois forets
- Mick
Zonde dat De Berkenhorst zo uitgekleed wordt. Wel begrijpelijk dat er iets moest gebeuren en dat je met een lage bezetting van vakantiegasten - kennelijk veel bewoning - weinig hebt aan de faciliteiten.
Het aparte is dat de trend in de recreatiemarkt juist thematische onderdompeling is. Ondanks dat zien we de zwembaden vandaag de dag juist weer steeds simplistischer worden. Toch wel jammer dat er geen nieuwe CenterParcs/Sporthuis Centrum achtige parken ontwikkeld worden. Het ene na de andere saaie kale prefabchalet schiet uit de grond maar echte resorts met overdekte faciliteiten die passen bij het Nederlandse weer zien we niet meer ontstaan.
Of kennen jullie nog nieuwe parken in Nederland/België die de sfeer/faciliteiten ontwikkelen? Het Forest Village Park van Landal trekt wel mijn aandacht maar dat is ook al meermaals uitgesteld.
Het aparte is dat de trend in de recreatiemarkt juist thematische onderdompeling is. Ondanks dat zien we de zwembaden vandaag de dag juist weer steeds simplistischer worden. Toch wel jammer dat er geen nieuwe CenterParcs/Sporthuis Centrum achtige parken ontwikkeld worden. Het ene na de andere saaie kale prefabchalet schiet uit de grond maar echte resorts met overdekte faciliteiten die passen bij het Nederlandse weer zien we niet meer ontstaan.
Of kennen jullie nog nieuwe parken in Nederland/België die de sfeer/faciliteiten ontwikkelen? Het Forest Village Park van Landal trekt wel mijn aandacht maar dat is ook al meermaals uitgesteld.
- markieanta
- Moderator
Het is heel beperkt qua leuke parken met voldoende faciliteiten. Vooral het stukje subtropisch zwembad is natuurlijk al uniek in Nederland en belgie. In Duitsland heb je een paar van dergelijke parken.
- Vendalmeren
Heel erg jammer maar begrijpelijk. Ik zwom hier in 2019 voor het laatst. Was een leuk en vermakelijk zwembad. En de glijbaan die ging goed met een paar goede slingerbochten. En uniek is dat ze tropische planten hadden tot op het laatst. Veel parken zoals Weerterbergen en de Leistert zijn op nepplanten over gestapt. Leuk om te zien dit.
- Mick
Ik kwam nog wat tegen in de archieven.
Leeuwarder Courant: Center Parcs verkoopt klein park (De Berkenhorst) aan Creatief | 15 juni 1990
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 14&rowid=3 Telegraaf: Center Parcs doet bungalowpark weg | 15 juni 1990
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 03&rowid=4
Leeuwarder Courant: Center Parcs verkoopt klein park (De Berkenhorst) aan Creatief | 15 juni 1990
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 14&rowid=3 Telegraaf: Center Parcs doet bungalowpark weg | 15 juni 1990
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 03&rowid=4
- Mick
Nostalgische filmbeelden vanaf De Berkenhorst in het jaar 1980. Historie voor Center Parcs liefhebbers:
- Mariëtte
- Eigenaar en Beheerder
Super leuk die oude beelden, dank je wel voor het plaatsen van het filmpje.