Welkom op Center Parcs Informatie! Hét informatie en nieuws forum over Center Parcs. Voor en door Center Parcs liefhebbers!

[Center Parcs] Schoonmaak cottages, werkwijze?

Voor alle algemene Center Parcs informatie
Tom...

[Center Parcs] Schoonmaak cottages, werkwijze?

Bericht door Tom... »

Beste mensen,

Heeft iemand een idee hoe over het algemeen de schoonmaak van de cottages gebeurt?
Hebben de mensen die dit dagelijks/ wekelijks doen een bepaalde tijd per cottage of is dat per park verschillend?
Ik meen ooit eens gehoord te hebben, dat schoonmakers een bepaalde tijd (zeg bijvoorbeeld 3 uur) voor bijvoorbeeld 4 cottages hadden, waarvan er dan 1 klein was, 2 normale grootte en 1 hele grote. Maar of dat klopt?

En worden de cottages eens in de zoveel tijd grondig schoongemaakt of gebeurt dit nooit? Worden ze echt alleen met de wekelijkse schoonmaakbeurt schoon gehouden?

Ik ben heel benieuwd, hopelijk weet iemand meer ervan hoe dit in zijn werk gaat :)

B767-300ER
Moderator

Re: [Center Parcs] Schoonmaak cottages, werkwijze?

Bericht door B767-300ER »

Sowieso gaan meerdere keren per jaar een groep cottages uit de verhuur voor een grote grondige schoonmaak.
Tijdens midweken gebeurd er ook een hoop
Op wisseldagen hebben ze inderdaad maar een beperkte tijd voor een x aantal cottages.
Groeten Niels

HH: ‘87/‘91/‘98/‘18
EH: ‘92/‘19
KV: ‘86/‘02/‘03/‘19/‘19
HB: ‘87/‘04/‘18/‘19/‘20
MD: ‘88/‘96/‘02/‘03/‘20
VM: ‘08/‘18
BH: ‘07
PZ: ‘98
LB: ‘85
VB: ‘94

Next stay: HB (08-2020), KV (11-2020)

Reginald41

Bericht door Reginald41 »

Ik heb in de schoonmaak gewerkt bij Center Parcs en werkt als op volgend orde:

- Bij binnenkomst worden alle schoonmaak spullen klaargelegd
- Ramen, deuren en schuifpui open zetten om te gaan luchten
- Badkamer en wc's inzetten
- rondjes om slaapkamers raggen en alles afstoffen met klamme blauwe doekje (ook in de kasten en nachtkastjes), achter bedden ook afstoffen en hele vloeren stofzuigen
- Badkamer en wc's met roze en gele doekjes schoonmaken en alles afnemen zelfs helemaal onderaan wasbak moet raggen vrij zijn en schoon gemaakt worden
- Hal bij slaapkamers en badkamer stofzuigen en dweilen
- Tuin vegen en tuinmeubels schoonmaken, buitenkant van ramen raggen en zemen
- Woonkamer alles raggen en afstoffen met klamme doekje
- Keuken inzetten, koelkast uitzetten en openzetten om te luchten en daar alles van boven naar beneden schoonmaken (aanrecht, fornuis, afzuigkap, in de keukenkasten, la, achterwand, koelkast en vaatwasser met andere blauwe doekje) om kruisbesmettingen te voorkomen. Alle inventaris keuken controleren of echt schoon zijn, zo niet hup de vaatwasser op 30 minuten laten afwassen.
- De hal bij de voordeur stofzuigen en alles afstoffen en afnemen
- Voordeur en ramen raggen, afstoffen en afnemen
- de paden vegen
- Beddenlinnen in de karretje doen en dan weer naar volgende huisjes toe en dat alles in 50 minuten of korter doen.

Reginald41

B767-300ER schreef:
26 apr 2020, 15:01
Sowieso gaan meerdere keren per jaar een groep cottages uit de verhuur voor een grote grondige schoonmaak.
Tijdens midweken gebeurd er ook een hoop
Op wisseldagen hebben ze inderdaad maar een beperkte tijd voor een x aantal cottages.

Dat klopt, ik heb ook een keer gedaan, 1x per week worden er veel huisjes grondig schoongemaakt tijdens midweek en dan heb je 3 uur de tijd voor en krijg je een opdracht om 2 huisjes grondig van boven naar beneden heel kraakschoon gemaakt worden.

Jolandake1969

Bericht door Jolandake1969 »

Heb ook in de schoonmaak gewerkt,
Die tijd wat je er voor krijgt is echt aanpezen, ik doe al 30 jaar schoonmaken, was best leuk werk, maar ze vragen teveel van je.
En op Landal was dat zelfs 8 tot 9 huisjes per wisseldag, soms met bedden opmaken. En rotzooi vegen van de vorige gasten
Ze vonden het erg dat ik wegging, maar ik ben niet gek, ben geen robot
Geef mij maar fijn schoonmaken bij ouderen en hulp behoevenden
2020* KV-LP
2019* LP-VM
2018* HB-LP
2017* HH-LB-MD
2016* KV
2015* HB-EH
2014* EP-MD-HH-MD

Reginald41

Ik heb eerste 9 jaar in de supermarkt gewerkt op Park Zandvoort toen daarna overgestapt naar housekeeping bij Port Zelande, heb daar toen 6 jaar volgehouden maar door verhuizing naar Amsterdam ben ik weer over gestapt naar De Eemhof en dat viel heel erg tegen want daar was housekeeping te zwaar en heb nog geen 1 jaar de handdoek in de ring gegooid, daarna verder gegaan met mijn eigen schoonmaak bedrijf en dat valt mij tot nu toe altijd goed. Center Parcs blijft altijd leuk, als gast hou ik altijd rekening mee met de schoonmakers dus bij vertrek poets ik zelf ook hier en daar even, laat ik cottage dan ook bezemschoon achter om voor schoonmaker makkelijker te maken.

B767-300ER
Moderator

Dat laatste doe ik sowieso ook al helemaal.
Plus de vaatwasser al helemaal. Koelkast open zetten en uit. Dat scheelt de schoonmaker.

Noem mij debiel, maar het is zon kleine moeite.
Groeten Niels

Carolina

Bericht door Carolina »

Omdat ik zelf ook in de thuiszorg werk als huishoudelijke hulp heb ik heel veel respect voor de schoonmakers, ik zorg er ook altijd voor dat alles zo netjes mogelijk is als we de cottage verlaten, als iedereen dat nu eens zou doen, blijven de cottages veel langer netjes maar vermoed dat de meeste denken van ik betaal tenslotte voor de schoonmaak dus laat het lekker achter zoals ik het thuis niet zou achterlaten voor ik op vakantie ga, op vertrekdagen ben ik weleens langs cottages gelopen waar de mensen weg gingen zelfs de bedden halen ze niet af

eva1985

Bericht door eva1985 »

Wij maken een huisjes nooit schoon als we gaan. En inderdaad daar betaal ik voor :-). Daarbij doe ik natuurlijk wel alle prullenbakken leegmaken, bedden afhalen en alles in een zak, vaatwasser leeg en alles opgeruimd in de kastjes waar het hoort.

B767-300ER
Moderator

eva1985 schreef:
27 apr 2020, 09:21
Wij maken een huisjes nooit schoon als we gaan. En inderdaad daar betaal ik voor :-). Daarbij doe ik natuurlijk wel alle prullenbakken leegmaken, bedden afhalen en alles in een zak, vaatwasser leeg en alles opgeruimd in de kastjes waar het hoort.

Als iedereen dat zou doen zou het al enorm schelen. Helaas is de praktijk iets anders en wordt zelfs dat al heel vaak niet meer gedaan.
Ik ga inderdaad ook niet stoffen zuigen en dweilen, maar zorg er wel voor dat al mijn zwerfvuil wel is opgeruimd. Oftewel flikkert er iets op de grond dan ruim ik dat netjes weer op.

Ik hou altijd in mijn achterhoofd dat ik omga met de spullen zoals ik dat thuis ook zou doen. Helaas gebeurd dat veel te weinig. Kleefvlekken op de vloer van gevallen frisdrank oid, chipsresten door de hele cottage, blikjes onder bedden etc zijn schering en inslag. En daarvan vind ik dat, ook al is de eindschoonmaak inbegrepen, je dat soort zaken wel zelf dient te doen.
Als je thuis fris laat vallen pak je ook een doekje en daar gooi je ook je blikjes niet onder het bed..
Groeten Niels

Carolina

Bericht door Carolina »

Mijn broer en schoonzus zijn paar jaar geleden naar roompot weerterbergen geweest(is wel niet van CP gelukkig) 's-avonds gingen ze naar bed en onder bed lag dus een dildo, de volgende ochtend ging ze naar de receptie hiermee die kregen een boei, we kunnen er nu nog hard om lachen maar eigenlijk is het te goor voor woorden wat mensen achterlaten en ook meenemen op vakantie :lol: :lol:

eva1985

Bericht door eva1985 »

B767-300ER schreef:
27 apr 2020, 09:27
eva1985 schreef:
27 apr 2020, 09:21

Als iedereen dat zou doen zou het al enorm schelen. Helaas is de praktijk iets anders en wordt zelfs dat al heel vaak niet meer gedaan.
Ik ga inderdaad ook niet stoffen zuigen en dweilen, maar zorg er wel voor dat al mijn zwerfvuil wel is opgeruimd. Oftewel flikkert er iets op de grond dan ruim ik dat netjes weer op.

Ik hou altijd in mijn achterhoofd dat ik omga met de spullen zoals ik dat thuis ook zou doen. Helaas gebeurd dat veel te weinig. Kleefvlekken op de vloer van gevallen frisdrank oid, chipsresten door de hele cottage, blikjes onder bedden etc zijn schering en inslag. En daarvan vind ik dat, ook al is de eindschoonmaak inbegrepen, je dat soort zaken wel zelf dient te doen.
Als je thuis fris laat vallen pak je ook een doekje en daar gooi je ook je blikjes niet onder het bed..
Dat doen we natuurlijk ook. Vind dat Wel fatsoen, maar ik ga niet dweilen, vegen, badkamer schoonmaken enzovoort.

B767-300ER
Moderator

Wij ook niet.
Maar vele anderen doen echt helemaal niets
Groeten Niels

Jolandake1969

Bericht door Jolandake1969 »

Carolina schreef:
27 apr 2020, 09:35
Mijn broer en schoonzus zijn paar jaar geleden naar roompot weerterbergen geweest(is wel niet van CP gelukkig) 's-avonds gingen ze naar bed en onder bed lag dus een dildo, de volgende ochtend ging ze naar de receptie hiermee die kregen een boei, we kunnen er nu nog hard om lachen maar eigenlijk is het te goor voor woorden wat mensen achterlaten en ook meenemen op vakantie :lol: :lol:
Nou heb bij Landal al meegemaakt dat er mooi 2 handen tegen het houten hoofdbord stonden, gelukkig keek ik dat altijd goed na, want dat wil je niet zien die afdrukken van die handen zo, je maakt wat mee hoor.
2020* KV-LP
2019* LP-VM
2018* HB-LP
2017* HH-LB-MD
2016* KV
2015* HB-EH
2014* EP-MD-HH-MD

Ona1991
Contacteer:

Bericht door Ona1991 »

Sorry maar poetsen doe ik als gast niet, ik ben op vakantie en betaal tenslotte ook om dat eventjes niet te moeten doen. Wij laten wel alles netjes achter. De donsdekens en kussens netjes opgeplooid op bed, lakens in de bedoelde waszak en handdoeken en netjes aan de deur of op de keukentafel zodat hij goed zichtbaar en makkelijk mee te grissen is voor de schoonmaakploeg. Afwasmachine leeg, alles netjes op z'n plek opgeborgen, spoel de douche en het bad altijd eventjes uit en veeg met een doekje de kranen proper zodat er geen waterdruppels etc. op zitten.
Morsen we tussendoor wat, dan ruimen we dat netjes op. Heb altijd klein flesje allesreiniger mee voor het geval dat. Keer een glas cola omver stoten kan gebeuren, maar dan ff met de mr. propre en een doekje erop en niet zo laten liggen bah. Dat doe je thuis toch ook niet + je moet zelf toch ook nog in de cottage rondlopen de rest van je verblijf, dan plak je zelf ook aan de vloer met je sokken of slippers?
Ben overigens ook in Centerparcs heel netjes en van het principe schoenen OVERAL UIT enkel in het inkomhalletje na goed afvegen mogen die staan en heb meestal een dweil mee om ze op te zetten zodat dat tapijt niet supervies wordt, met al die modder in de bossige omgeving.
Het aanrecht neem ik ook altijd even af met een nat doekje alsook de salontafel en de eettafel, omdat dat plekken zijn waar je makkelijk wel eens kringen van je drinkglas achterlaat enzo. Brengen we veel takjes en bladeren binnen in de herfst, dan ga ik soms ook wel eens met de stofzuiger of de bezem rond, zeker bij langere verblijven.
Maar echt poetsen, nee sorry, daar neem ik op vakantie zelf ook even vakantie van, met alle respect naar de schoonmaakploeg toe, maar dat laat ik aan hen over.

Reginald41

Niemand hoeft als gast helemaal gaan poetsen, dat is niet nodig. Ik maak wel aanrecht netjes schoon, wc even borstelen met allesreiniger en dat was het.Geen vuil op de vloeren en zo laat ik cottage bezemschoon achter.

TimBerg

Bericht door TimBerg »

Een student heeft eens een scriptie geschreven over het verloop van schoonmaakpersoneel op LP en MD. Wel leuk om te lezen, er staat ook precies in wat de werkzaamheden inhouden. Je kunt hem hier downloaden:

https://hbo-kennisbank.nl/details/share ... 23a97ecf1a

Wij maken ook nooit echt schoon als we bij CP zijn, al kan ik mij soms wel erg storen aan vlekken en vegen op de muren of deuren. Dan kan ik de neiging om er even met een doekjes overheen te gaan, toch niet onderdrukken ;-)

Vendalmeren

Bericht door Vendalmeren »

Meestal kuis ik het wel even tussendoor, vegen en een stofzuiger erdoor!

Reginald41

TimBerg schreef:
27 apr 2020, 20:27
Een student heeft eens een scriptie geschreven over het verloop van schoonmaakpersoneel op LP en MD. Wel leuk om te lezen, er staat ook precies in wat de werkzaamheden inhouden. Je kunt hem hier downloaden:

https://hbo-kennisbank.nl/details/share ... 23a97ecf1a

Wij maken ook nooit echt schoon als we bij CP zijn, al kan ik mij soms wel erg storen aan vlekken en vegen op de muren of deuren. Dan kan ik de neiging om er even met een doekjes overheen te gaan, toch niet onderdrukken ;-)

Al met al wat in scriptie staat was de reden waarom ik de hand in de ring had gegooid bij Center Parcs, als er meer tijd was gegeven dan had ik ook bij Center Parcs kunnen blijven werken maar helaas dat willen ze niet want het moet zo goedkoop mogelijk gedaan worden, dat is vragen om achteruit gaan met kwaliteit wat vroeger Center Parcs mee bekend staan.

Tom...

Bericht door Tom... »

Goh wat veel informatie zeg, dank jullie wel allemaal voor de reacties!
Heel interessant om hier eens dieper in te duiken.

Als ik het goed begrijp, verschillen de schoonmaak "regels" nog wel per park toch?!

B767-300ER
Moderator

Aan de scriptie te lezen niet.
Groeten Niels

Reginald41

Tom... schreef:
28 apr 2020, 15:18
Goh wat veel informatie zeg, dank jullie wel allemaal voor de reacties!
Heel interessant om hier eens dieper in te duiken.

Als ik het goed begrijp, verschillen de schoonmaak "regels" nog wel per park toch?!

Schoonmaak tijd is op alle parken gelijk! En de uitstroom is veel groter bij Center Parcs dan de instroom dus wees er zuinig op schoonmakers die werken doorgaans keihard tot ze thuis op de bank erbij neer dood vallen van moeheid.

Mariëtte
Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Wij verblijven ook weleens in een hotelkamer of een appartement. De hotelkamers/appartementen worden
elke dag schoongemaakt, de bedden opgemaakt, nieuwe handdoeken. Ik ervaar dit elke keer weer als een
enorme luxe, wij gaan ontbijten en als we dan terug komen is alles weer keurig netjes.

Wat ook zo gaaf is dat ik vrijwel altijd foto's mag maken van de hotelkamers/appartementen waar de gasten
zijn uitgecheckt en de housekeeping schoon gaat maken. Als ik het vraag krijg ik altijd toestemming :D ! Wat
me dan opvalt is dat sommige gasten het netjes achterlaten en sommige laten een bende achter, soms staat
er zelfs nog afwas in het keukentje van de appartementen. Het is zo dat je bij een hotelkamer of appartement
de bedden niet hoeft af te halen bij vertrek (hotelservice). Wat ik zie is dat de meeste mensen dat dan ook niet
doen.

Het kan soms erg warm worden in een hotelkamer/ appartement dat ik al ga zweten als ik stil zit en dan zie ik
deze mensen zo hard werken om alles weer schoon te maken voor de volgende gasten. Ik heb daar heel veel
respect voor.

De meeste gasten laten het zo achter.
Afbeelding

Afbeelding

En andere gasten halen de bedden wel af bij vertrek.
Afbeelding

Ralf

Bericht door Ralf »

Een vriendin van me werkt bij de Kempervennen en zij maakt de Eden VIP schoon. Voor een 6 persoons Eden VIP krijgt ze 2 uur en voor een 8 persoons Eden VIP 2,5 uur. Als ze 2 huisjes van 8 personen moet schoonmaken is dit dus 5 uur samen. Haar werkdag is 4,5 uur. Dan maakt ze de ene helemaal schoon en maakt zij alle bedden op. De andere maakt zij helemaal schoon en iemand anders komt dan de bedden dan opmaken. Als ze er 2 van 6 moet schoonmaken en bedden doen houdt zij dus een half uur over en maakt dan bij iemand de bedden op.

Tom...

Bericht door Tom... »

Ralf schreef:
29 apr 2020, 12:38
Een vriendin van me werkt bij de Kempervennen en zij maakt de Eden VIP schoon...

Zo, dat vind ik nog best wel ruim. Het is natuurlijk veel werk, maar dat klinkt niet als "te krap"?! Toch?
Of zouden ze voor de Eden huisjes meer tijd krijgen?

Plaats reactie