Welkom op Center Parcs Informatie.

[Center Parcs] Sherwood forest Informatie & Nieuws

Lonleat Forest, Sherwood Forest, Whinfell Forest, Woburn Forest, Elveden Forest,
Longford Forest
Plaats reactie
22-BT-FD

[Center Parcs] Sherwood forest Informatie & Nieuws

Bericht door 22-BT-FD »

Dit jaar was ik in Sherwood forest. Het was ook de eerste keer dat ik ooit in Engeland was.

reis

Ik vloog van Schiphol naar Manchester Airport en reed vandaar met een huurauto naar het park. Dus om 3 uur opgestaan, naar Schiphol gereden, kort na 6 uur arriveerde ik op Schiphol, de vlucht vertrok om 8 uur. Het wordt door KLM aanbevolen om 2 uur van tevoren op de luchthaven aanwezig te zijn en dat moet je doen voor veiligheidscontroles etc. Ik heb alleen handbagage meegenomen, dat was voor mij voldoende. De vlucht duurde 1 uur en 20 minuten, maar omdat Engeland zich in een andere tijdzone bevindt, duurde de vlucht slechts 20 minuten. Ik arriveerde om 08.20 uur lokale tijd op Manchester Airport. Van daaruit rijdt een gratis shuttlebus naar het ‘car rental village’ aan de rand van de luchthaven. Hier zijn verschillende aanbieders waar u een auto kunt huren. Helaas had de auto die ik huurde geen navigatie ("GPS"), dus ik moest mijn mobieltje gebruiken, wat erg lastig was. Het rijden was over het algemeen erg lastig omdat de auto het stuur aan de rechterkant had. Je moet altijd oppassen dat je niet te dicht bij de stoeprand aan de linkerkant komt. Je moet heel anders denken. Dan moet je uiteraard altijd op de linkerbaan rijden. De bewegwijzering was ook anders dan ik kende en het kostte wat tijd om mijn weg te vinden. Ik kreeg vervolgens nog een boete omdat ik over de busbaan reed en ben ook een keer verdwaald. De rit duurt ongeveer 2 uur en je hoeft niet de snelweg (M-weg) te nemen, alleen de N-weg (=A-weg), waar je ook een stukje van het prachtige landschap kunt zien. Ik kwam rond 15.00 uur aan in het park. Vanaf 16.00 uur kun je het cottage in, maar daarvoor kon ik het park in en ook het zwembad in. Er zijn hier grijze armbanden. De terugvlucht was om 17.00 uur Manchester Airport, hier vloog ik met een groter vliegtuig dan de heenweg (beiden KLM), in Manchester is het wat chaotischer dan op Schiphol. Op de terugvlucht hadden we een vertraging van ongeveer 20 minuten, sommige passagiers moesten nog een aansluitende vlucht halen en moesten zich daarna haasten op Schiphol. Je moet er ook rekening mee houden dat je geen vloeistoffen mee mag nemen, ik had een fles shampoo bij me die ik op het vliegveld moest weggooien, daar had ik nog niet eens over nagedacht.

park

Het is een heel mooi park. Tijdens mijn bezoek werden sommige straten gerepareerd. Aan de achterkant van het park ligt een groot stuk bos waar je heerlijk kunt wandelen. Er zijn ook enkele boomhutten in het park. Er zijn veel activiteiten in het Outdoor Activity Center. Er is geen Market Dome, maar een Market Square. Er is ook een groot sportcentrum. Iets verderop in het park bevindt zich het Country Club-gebouw, dat is momenteel gesloten en wordt gerenoveerd.

Cottage

Het cottage was ook erg leuk en deed denken aan Het Heijderbos. In Het Heijderbos en veel Nederlandse parken zijn de huisjes sinds 2020 gerenoveerd, maar hier is dat niet het geval, veel dingen zijn dus nog ouder. Maar alles is schoon. Het is belangrijk op te merken dat er in Engeland ook andere stopcontacten zijn. Daar zijn adapters voor, die kun je volgens mij niet op het park kopen, maar ik heb ze op de luchthaven gezien. Of je neemt een powerbank mee, dat was voor mij voldoende. Tijdens mijn verblijf werd er een keer aan de deur geklopt, er stond een monteur van een extern bedrijf die heeft de internetrouter omgeruild voor een nieuw model (in het hele park), waardoor ik een paar minuten geen internet had, maar daar heb ik geen last van gehad.

Restaurants

Er zijn veel verschillende restaurants in het park. Helaas is er hier geen buffetrestaurant, alleen à-la-carterestaurants. Ik heb veel dingen geprobeerd en het eten dat ik daar heb gegeten is altijd goed geweest. Ik werd eerder door vrienden gewaarschuwd dat het eten in Engeland niet lekker zou smaken, dat is niet waar. Er is een McDonalds in de buurt van het park, ik heb daar gegeten voordat ik het park bezocht en ze hebben er geen normale mayonaise, maar een mayonaise met uien en knoflook, dat was het enige wat ik daar echt walgelijk vond dat ik niet heb gegeten. In het hele park kun je alleen met pin betalen, niet contant, dat hebben ze pas een paar jaar geleden veranderd. Ik kon betalen met mijn normale kaart (dus geen creditcard), ik dacht eerst dat dat niet zou werken, maar dat was geen probleem. Voor fooien in het restaurant stellen ze automatisch een bepaald extra bedrag vast. Als je dit niet of meer of minder wilt betalen, moet je dat vooraf aangeven. In alle restaurants staan er meestal diverse sauzen, bijvoorbeeld ketchup, op tafel. Als je er andere sauzen bij wilt, moet je dat zeggen en krijg je ze gratis. Ook wordt vooraf gevraagd of u allergisch bent. Ze vragen ook altijd aan het begin van een gesprek: ‘Are you ok?’, iets waar ik aan moest wennen.

Supermarkt

Het is voldoende voor basisbenodigdheden. Sommige producten zijn echter snel uitverkocht en het duurt lang tot dat nieuwe komen, bijvoorbeeld Engelse Chocomel.

Zwembad

Het zwembad doet sterk denken aan Het Heijderbos. Toen ik het zwembad binnenstapte, waande ik mij echt in Het Heijderbos. Het peutergedeelte is echter compleet anders. Ook is hier geen koraalbad en het kleine lagunebad dat zich aftakt van het golfslagbad in Het Heijderbos bestaat hier niet. De Duo racer van Het Heijderbos is hier uiteraard niet aanwezig, maar helemaal achterin het zwembad zijn er twee nieuwere, grotere glijbanen die niet aanwezig zijn in Het Heijderbos, een TurboTwister "Tropical cyclone" en een AquaRacer "Grand Cascade". De "Tropical cyclone" was tijdens mijn bezoek gesloten, mogelijk vanwege een gebrek aan personeel, maar ik weet het niet zeker, het zou een paar dagen later weer open zijn. De "Grand Cascade" was open, deze glijbaan kun je alleen met banden glijden, maar je mag deze glijbaan niet alleen glijden. Daardoor genoot ik er niet zo van, en het deed me ook een beetje denken aan mijn bezoek aan Hof van Saksen. Maar deze heb ik toch gedaan, de Engelsen zijn erg aardig en namen mij mee, dus we zijn met vier personen in een grote band gegleden en er was ruimte genoeg, de glijbaan heeft ook een grote diameter, maar geen trechter. Ook is er de kleine glijbaan die vroeger in Het Heijderbos stond, maar nu niet meer bestaat. Hier gelden echter andere regels. Je mag op alle glijbanen hier alleen op je rug glijden, niet op je buik. Tot nu toe heb ik altijd op mijn buik op de wildwaterbanen gegleden en nooit problemen gehad (Nederland, België, Duitsland en Frankrijk). Ik had dus in het begin veel ruzie met de badmeesters. Bij het deel van de wildwaterbaan dat buiten is, zeggen ze niets als je op je buik glijdt, maar bij het deel binnen wel. De wildwaterbaan is precies hetzelfde als in Het Heijderbos. De steile familieglijbaan naast de wildwaterglijbaan is alleen toegestaan voor kinderen/of personen tot een bepaalde lengte. Kinderen tot een bepaalde lengte zijn verboden op de wildwaterbaan. Dit betekent dat de wildwaterbaan niet zo vol is. Maar ik begrijp de regels voor de brede glijbaan absoluut niet, ik vind het te gevaarlijk voor kleine kinderen. De buisglijbaan en het golfslagbad zijn precies hetzelfde als in Het Heijderbos.
Bij de ingang hebben ze een droger voor zwembroeken.

Conclusie

Als Center Parcs-fan is het een leuk avontuur. Omdat dit park vergelijkbaar ist met Het Heijderbos is een bezoek aan Het Heijderbos voor Nederlanders, Belgen, Duitsers, Fransen etc. meer de moeite waard omdat daar nog meer voorzieningen zijn, de weg ernaartoe korter is en het veel goedkoper is.

Mocht je vragen hebben stel je ze gerust.
markieanta
Moderator

Re: [Center Parcs] Sherwood forest Informatie & Nieuws

Bericht door markieanta »

Leuk zo'n compleet ander avontuur, voor zover je van avontuur kunt spreken bij Centerparcs haha, maar dat auto rijden is ook iets dat mij altijd tegenstaat in Engeland. Leuke review en wat ik dus eigenlijk begrijp is het een soort heijderbos maar dan net ff anders. Was het park heuvelachtig of viel dat wel mee?
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Wat een mooie uitgebreide review met heel veel informatie, dank daarvoor :D.

Zo leuk om te lezen dat dit park heel veel lijkt op Het Heijderbos, dan ga ik toch maar naar Het Heijderbos want mij krijgen ze niet in een vliegtuig.

Ik dacht altijd dat de cottages op Engelse parken jaar rond worden opgeknapt, zodat elke cottage wel eens in de zoveel jaar aan de beurt is en je nooit in een "oude" cottage terecht kan komen, maar blijkbaar heb ik me daarin vergist?

Grappig dat ze een droger hebben voor zwembroeken bij het zwembad, ik kan me herinneren dat ze dit vroeger ook op Het Heijderbos hadden. Stond daar iemand z'n hele was te drogen :o.

Na dit avontuur, zou je nog eens op vakantie willen naar dit park of een ander Engels/Iers park?
simon

Bericht door simon »

Bedankt voor deze leuke review, voor een ietwat onbekend park. Ik zocht het meteen ook even op via internet en Wikipedia.

De Market Dome is er dus verdwenen? Terwijl dit wel één van de eerste parken was die er wel een had. Ik vermoed dat ze de gebouwtjes gewoon hebben laten staan, maar de overkapping hebben weggehaald?

De cottages zelf hebben precies ook geen platte daken (meer) daar? Ik vermoed dat deze dus allemaal een 'vals' schuin dak gekregen hebben? Of zijn er binnen ook geen platte plafonds meer daar?

Heb je de reis helemaal alleen ondernomen? Wel straf!
Coming up: Park De Haan (september)

2024: KV / VB
2023: HB / HA / MD / KM / HH
2022: PZ / LB / LH / AR / HA (op visite)
2021: AR / EP / KV / EH
quincyj1998
Moderator

Bericht door quincyj1998 »

Dit park is vrijwel tegelijkertijd met het Heijderbos gebouwd. Enkel heeft het Heijderbos later wel een Dome gekregen, Sherwood niet.
Totaal aantal verblijven op Center Parcs: 35
Tom...

Bericht door Tom... »

Tof verslag, dank je wel, heel leuk om te lezen!!!

Ik wist niet dat er nooit een Market Dome geweest is daar, ik dacht dat die ooit afgebrand was, maar ze hebben hem blijkbaar simpelweg nooit gebouwd: interessant!

En Simon: volgens mij zijn de nieuwe cottages met puntdak gebouwd, die staan vaak op de afbeeldingen als je het park zoekt, maar de originele cottages hebben volgens mij nog gewoon een plat dak.

Hier nog een foto van vlak na de opening:

Afbeelding

Bron: https://www.newarkadvertiser.co.uk/news ... s-9041022/
22-BT-FD

Bericht door 22-BT-FD »

markieanta schreef: 20 jul 2024, 11:46 Was het park heuvelachtig of viel dat wel mee?
Het park zelf vond ik niet heuvelachtig. Ook op dit punt is Sherwood forest ook goed te vergelijken met Het Heijderbos. De toegangsweg naar het park, die erg lang is, is wel heuvelachtig.
Les trois forets, Hochsauerland, Eifel, Bostalsee, Les Ardennes vind ik bijvoorbeeld heuvelachtig, Sherwood forest is daar niet mee te vergelijken. Het park is kleiner dan Het Heijderbos.

Mariëtte schreef: 20 jul 2024, 16:04
Ik dacht altijd dat de cottages op Engelse parken jaar rond worden opgeknapt, zodat elke cottage wel eens in de zoveel jaar aan de beurt is en je nooit in een "oude" cottage terecht kan komen, maar blijkbaar heb ik me daarin vergist?

Natuurlijk kan dat het geval zijn. Het cottage is zeker niet vervallen, maar het deed me meer denken aan een cottage op Het Heijderbos uit de tijd 2010-2020. In de badkamer staat een ligbad, in Het Heijderbos waren deze vervangen door douches en het meubilair zag er ook niet zo nieuw uit.

Mariëtte schreef: 20 jul 2024, 16:04 Na dit avontuur, zou je nog eens op vakantie willen naar dit park of een ander Engels/Iers park?

Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat ik dit park weer bezoek. Precies, daarna wordt het waarschijnlijk een ander park in Engeland. Ik heb nog verre familieleden in Engeland die ik graag nog eens wil bezoeken, maar concrete plannen zijn er nog niet. Je hoeft niet per se het vliegtuig te nemen, je kunt ook per boot of trein naar Engeland. Ik zou trouwens blij zijn als iemand speciale aanbiedingen voor Engeland/Ierland zou kunnen vinden. Helaas kun je, zoals bij ons vroeger, alleen op maandag en vrijdag aankomen, een midweek was veel goedkoper dan een weekend.

simon schreef: 20 jul 2024, 18:27

De cottages zelf hebben precies ook geen platte daken (meer) daar? Ik vermoed dat deze dus allemaal een 'vals' schuin dak gekregen hebben? Of zijn er binnen ook geen platte plafonds meer daar?

Er staan ​​verschillende types cottage in het park, waarvan sommige later zijn gebouwd, zoals je kunt zien. Mijn cottage had een plat dak, zoals de meeste cottages in het park. Er zijn enkele grotere cottages met een schuin dak, dit zijn de executive lodges als ik het me goed herinner.
simon schreef: 20 jul 2024, 18:27
Heb je de reis helemaal alleen ondernomen? Wel straf!
Ja, niemand durfde het.
Tom... schreef: 21 jul 2024, 13:02
Ik wist niet dat er nooit een Market Dome geweest is daar, ik dacht dat die ooit afgebrand was, maar ze hebben hem blijkbaar simpelweg nooit gebouwd: interessant!
Voor zover ik weet is de Market Dome in het Elveden forest afgebrand. De Market Dome heb ik niet echt gemist. Op het Village Square/Market Square is overigens ook een visvijver en enkele planten aanwezig.
simon

Bericht door simon »

quincyj1998 schreef: 21 jul 2024, 09:34 Dit park is vrijwel tegelijkertijd met het Heijderbos gebouwd. Enkel heeft het Heijderbos later wel een Dome gekregen, Sherwood niet.
Oké, ik wist niet dat de Dome er nooit gebouwd is. Is daar een reden voor?
Tom... schreef: 21 jul 2024, 13:02 En Simon: volgens mij zijn de nieuwe cottages met puntdak gebouwd, die staan vaak op de afbeeldingen als je het park zoekt, maar de originele cottages hebben volgens mij nog gewoon een plat dak.

Hier nog een foto van vlak na de opening:

Afbeelding

Bron: https://www.newarkadvertiser.co.uk/news ... s-9041022/
Bedankt ook voor deze, leuk om zo eens te zien haha.
22-BT-FD schreef: 21 jul 2024, 23:47 Er staan ​​verschillende types cottage in het park, waarvan sommige later zijn gebouwd, zoals je kunt zien. Mijn cottage had een plat dak, zoals de meeste cottages in het park. Er zijn enkele grotere cottages met een schuin dak, dit zijn de executive lodges als ik het me goed herinner.
De foto's die ik tegenkwam leken qua interieur inderdaad wel op de cottages die we kennen, maar het exterieur was precies telkens met een schuin dak.

En ergens wel grappig dat niemand hier een Market Dome mist, terwijl dit vaak als een punt van kritiek gegeven wordt op De Eemhof. Misschien ook een kwestie van gewente?
Coming up: Park De Haan (september)

2024: KV / VB
2023: HB / HA / MD / KM / HH
2022: PZ / LB / LH / AR / HA (op visite)
2021: AR / EP / KV / EH
Vendalmeren

Bericht door Vendalmeren »

Het verschil is dat op Sherwood nooit een MD geweest is. Dus men heeft er geen herinnering aan. Op de Eemhof kent men de oude situatie met een MD en dat is juist de issue hier. Ook het aanbod op de UK parken is anders als op de Europese parken.
22-BT-FD

Bericht door 22-BT-FD »

Maar er is ook de Jardin des Sports, die eigenlijk een Action Factory is, maar wel heel groot en ook een goede vervanger voor een Market Dome.
Wildwaterbaan_88

Bericht door Wildwaterbaan_88 »

Interessant, persoonlijk vind ik de Action Factory/Jardin des Sports veel minder leuk dan een Market Dome. De kletterende watervallen, vissen, veel tropische beplanting en de winkeltjes vind ik samen met de Aqua Mundo de hoofdreden om naar CP te gaan. Maar het is wel fijn dat ze er zijn. Voor ieder wat wils 😊 maar de villages, zijn op UK evengoed populair!
Plaats reactie

Terug naar “Informatie Center Parcs UK & Ierland”