Roy schreef: 24 jan 2024, 16:41
Ik heb begrepen dat de oudste bungalows, eigenlijk (bijna) alle bungalows met de schuine daken, binnen een aantal jaar afgebroken worden en er nieuwe bungalows voor in de plaats komen. En dat is inderdaad wel nodig, ze hebben natuurlijk geen eeuwige levensduur en zijn tenslotte gemiddeld gezien veel ouder dan andere bungalows.
Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Ten eerste zijn ze net opgeknapt. Dat was al een behoorlijke opgave om alle eigenaren op één lijn te krijgen en mee te laten doen. Dat is een enorm nadeel (zoals iemand anders al schreef) van de eigendomsconstructie die Creatief er ooit aan gehangen heeft. Het kan wel bewijst Landal De Vers. Daar zijn een paar jaar terug 80% van de oude huisjes gesloopt en vervangen, veelal op kosten van de particuliere eigenaren. Er staan nog een paar oude tussen, die niet worden verhuurd. Soms komen die nog te koop. Dan staat er duidelijk bij dat ze niet verhuurd mogen worden. Wil je investeren voor de verhuur, dan moet je slopen en nieuwbouwen.
Op veel andere parken zijn de eigendomsconstructies net wat slimmer gedaan. Daar blijft de verhuurder dan verantwoordelijk voor de inrichting. Rendement voor de eigenaar is dan lager, maar ook minder verantwoordelijkheden. Helaas heeft Creatief daar toen niet voor gekozen.
Afijn, terug naar Lommerbergen. Ik denk dat het grote werk daar nu wel verricht is. De huisjes zoals ze er nu staan, zullen nog zeker 10 jaar mee moeten. Hopelijk kunnen ze dan een wat uitgebreidere opknapronde doen. Met hopelijk ook een verfbeurt aan de buitenkant. De gele huisjes op CP-parken zien er echt een stuk beter uit dan die kale grijze betonstenen.