TimBerg schreef: ↑18 nov 2021, 20:09 Ik geef dit topic weer eens een schop omhoog. Want sinds de aankondiging van het grote renovatieproject in 2019 is er veel gebeurd! Nu de laatste parken in renovatie zijn, is het een mooi moment om eens te evalueren of de renovaties hebben uitgepakt zoals wij hoopten en verwachtten. Dus laat ik het spits afbijten, ik ben ook erg benieuwd naar jullie meningen! Overigens heb ik het alleen over de cottages, er is natuurlijk veel meer gebeurd.
Allereerst natuurlijk het nieuws in 2019: dat was fantastisch! Eindelijk echt grootschalige investeringen in de parken die, laten we eerlijk zijn, ook hard nodig waren. Ik ging zelf de laatste jaren nog met plezier naar CP, maar vermeed de laatste tijd de original parken. En als we naar een original gingen, moest het een VIP of een Eden zijn. Want de Premiums en vooral de Comforts konden écht niet meer. Wij gaan met de familie ieder jaar ook een weekend naar Landal en het contrast daarmee werd wel erg groot. Toen wij in 2019 een midweek op LP waren en ik een rondje op het naastgelegen Meerdal ging lopen, schrok ik echt van de staat van dat park. Groen uitgeslagen cottage-gevels, verrotte lantaarns, gaten in de wegen, het zag er echt armoedig uit. Tijd voor een flinke make-over!
Al voor de start van de renovaties was ik aan het 'dromen' over hoe CP dit zou aanpakken. Hoe maken ze de cottages weer zo modern dat ze er jaren tegenaan kunnen? Zouden ze cottages gaan samenvoegen? En wat doen ze met de infrastructuur?
De renovaties van Park Zandvoort en de Eemhof zetten direct een goede toon: het was duidelijk dat ze écht gingen renoveren! Anders dan bij de refurbishments van 2010/2011, pakten ze op deze parken ook de gevels aan, verscheen dubbel glas in de veelal nieuwe kozijnen en werden overal het sanitair en de keukens vervangen. Fantastisch om te zien dat ze ook de wegen opnieuw asfalteerden, bewegwijzering vervingen etc. De Eemhof, maar met name Park Zandvoort, zien er weer als nieuw uit.
De original parken die door de voormalige eigenaar Scottish & Newcastle zijn aangepakt in de jaren '90, lijken er redelijk goed vanaf te komen. De cottages op die parken hebben destijds al een forse renovatie ondergaan, waarbij de muren zijn gestukt en alle elektra in de muren is verwerkt. Door de huidige renovatie van deze cottages zien ze er weer fris uit. Toch had ik gehoopt en verwacht dat de renovaties van de cottages grootschaliger zouden zijn. CP UK heeft laten zien wat je kunt bereiken als je de oude cottages écht renoveert en zelfs CP Europe heeft oude Orginal cottages enkele jaren terug helemaal gestript op twee Franse parken. Die cottages zijn onherkenbaar gemoderniseerd en kunnen er weer jaren tegen. De huidige renovaties lijken toch meer op een refurbishment, want ondanks de nieuwe keukens en badkamers, blijven de vergeelde plafonds met oude spots, de deurkrukken en vergeelde lichtschakelaars van 30 jaar oud en de ramen met enkel glas gewoon ongewijzigd.
Nu de parken aan de beurt zijn die destijds de S&N make-over niet of nauwelijks hebben gehad, had ik écht spektakel verwacht. Maar zelfs deze oude cottages lijken niet de grondige renovatie te krijgen die ze nu verdienen. Onbegrijpelijk dat de oudste cottages op HH en MD het na de renovatie nog moeten doen met die tochtige houten schuifpui, enkel glas en balken-plafonds. Daar komt wat mij betreft het karakter van P&V weer duidelijk naar voren, dat gericht is op korte termijn resultaten.
Ondanks deze tegenvallers ben ik wel enorm blij met de renovaties. Wat wél gedaan is, ziet er strak uit. Cottages ogen veel huislijker, de wicker-banken zijn vervangen door beter meubilair en vooral de Comfort cottages zijn er enorm op vooruit gegaan.
Wat vinden jullie van de renovaties?
Hoi Timberg,
Super bedankt voor het plaatsen van je bericht! Voor de discussie heb ik je bericht (en de daarop volgende reacties) naar hier verplaatst.