Welkom op Center Parcs Informatie.

[Center Parcs] Reacties op renovaties / investeringen Center Parcs Parken

Op en aanmerkingen over de renovaties en investeringen Center Parcs Parken
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Re: [Center Parcs] Reacties op renovaties / investeringen Center Parcs Parken

Bericht door Mariëtte »

TimBerg schreef: 18 nov 2021, 20:09 Ik geef dit topic weer eens een schop omhoog. Want sinds de aankondiging van het grote renovatieproject in 2019 is er veel gebeurd! Nu de laatste parken in renovatie zijn, is het een mooi moment om eens te evalueren of de renovaties hebben uitgepakt zoals wij hoopten en verwachtten. Dus laat ik het spits afbijten, ik ben ook erg benieuwd naar jullie meningen! Overigens heb ik het alleen over de cottages, er is natuurlijk veel meer gebeurd.

Allereerst natuurlijk het nieuws in 2019: dat was fantastisch! Eindelijk echt grootschalige investeringen in de parken die, laten we eerlijk zijn, ook hard nodig waren. Ik ging zelf de laatste jaren nog met plezier naar CP, maar vermeed de laatste tijd de original parken. En als we naar een original gingen, moest het een VIP of een Eden zijn. Want de Premiums en vooral de Comforts konden écht niet meer. Wij gaan met de familie ieder jaar ook een weekend naar Landal en het contrast daarmee werd wel erg groot. Toen wij in 2019 een midweek op LP waren en ik een rondje op het naastgelegen Meerdal ging lopen, schrok ik echt van de staat van dat park. Groen uitgeslagen cottage-gevels, verrotte lantaarns, gaten in de wegen, het zag er echt armoedig uit. Tijd voor een flinke make-over!

Al voor de start van de renovaties was ik aan het 'dromen' over hoe CP dit zou aanpakken. Hoe maken ze de cottages weer zo modern dat ze er jaren tegenaan kunnen? Zouden ze cottages gaan samenvoegen? En wat doen ze met de infrastructuur?

De renovaties van Park Zandvoort en de Eemhof zetten direct een goede toon: het was duidelijk dat ze écht gingen renoveren! Anders dan bij de refurbishments van 2010/2011, pakten ze op deze parken ook de gevels aan, verscheen dubbel glas in de veelal nieuwe kozijnen en werden overal het sanitair en de keukens vervangen. Fantastisch om te zien dat ze ook de wegen opnieuw asfalteerden, bewegwijzering vervingen etc. De Eemhof, maar met name Park Zandvoort, zien er weer als nieuw uit.

De original parken die door de voormalige eigenaar Scottish & Newcastle zijn aangepakt in de jaren '90, lijken er redelijk goed vanaf te komen. De cottages op die parken hebben destijds al een forse renovatie ondergaan, waarbij de muren zijn gestukt en alle elektra in de muren is verwerkt. Door de huidige renovatie van deze cottages zien ze er weer fris uit. Toch had ik gehoopt en verwacht dat de renovaties van de cottages grootschaliger zouden zijn. CP UK heeft laten zien wat je kunt bereiken als je de oude cottages écht renoveert en zelfs CP Europe heeft oude Orginal cottages enkele jaren terug helemaal gestript op twee Franse parken. Die cottages zijn onherkenbaar gemoderniseerd en kunnen er weer jaren tegen. De huidige renovaties lijken toch meer op een refurbishment, want ondanks de nieuwe keukens en badkamers, blijven de vergeelde plafonds met oude spots, de deurkrukken en vergeelde lichtschakelaars van 30 jaar oud en de ramen met enkel glas gewoon ongewijzigd.

Nu de parken aan de beurt zijn die destijds de S&N make-over niet of nauwelijks hebben gehad, had ik écht spektakel verwacht. Maar zelfs deze oude cottages lijken niet de grondige renovatie te krijgen die ze nu verdienen. Onbegrijpelijk dat de oudste cottages op HH en MD het na de renovatie nog moeten doen met die tochtige houten schuifpui, enkel glas en balken-plafonds. Daar komt wat mij betreft het karakter van P&V weer duidelijk naar voren, dat gericht is op korte termijn resultaten.

Ondanks deze tegenvallers ben ik wel enorm blij met de renovaties. Wat wél gedaan is, ziet er strak uit. Cottages ogen veel huislijker, de wicker-banken zijn vervangen door beter meubilair en vooral de Comfort cottages zijn er enorm op vooruit gegaan.

Wat vinden jullie van de renovaties?

Hoi Timberg,

Super bedankt voor het plaatsen van je bericht! Voor de discussie heb ik je bericht (en de daarop volgende reacties) naar hier verplaatst.
Fred_45jr

Bericht door Fred_45jr »

Ik ben ook een frequent bezoeker en had mezelf ook verheugd op de vernieuwingen. Er is wat aangepakt en vernieuwd maar ook ik mis de echte grootschalige renovatie.
Ik had verwacht dat de cottages verduurzaamd zouden worden qua isolatie, nieuwe plafonds, deuren, electra, stukjes bestrating, exterieur. Echter is er gekozen voor een restyle. Wij waren op het Heijderbos en de vernieuwde cottage was netjes en prachtig maar niet gerenoveerd! Dat is, wat ik eerder schreef, echt wat anders.

Ik geloof nog steeds in het bakema-principe maar had het aub naar 2021 getild.
B767-300ER

Bericht door B767-300ER »

Ik vraag me af wat dan anno 2021 nog meer duurzaam moet zijn op HB

Muren zijn geisoleerd op HB
Daken zijn vervangen en geisoleerd op HB
Plafonds zijn gespoten op HB
Elektra units zijn vervangen op HB
CV ketels en thermostaten zijn vervangen op HB

Ramen waren al geheel dubbelglas op HB, exterieur op HB verkeert verder in prima staat. Men had kunnen kiezen voor kunststof panelen etc, maar de productie en afval daarvan is nou ook niet echt duurzaam

Zonnepanelen en op elektra koken niet mogelijk. Zie berichtgeving in het nieuws daarover dat (700 cottages met zonnepanelen) kan het elektranet ter plaatse niet aan.
Niets is wat het lijkt....

HB: ‘87/‘03/‘04/‘18/‘19/‘20(2)/‘21(3)
KV: ‘88/‘02/‘03/‘19(2)/‘21
MD: ‘87/‘97/‘02/‘04/‘20/‘21
HH: ‘88/‘90/‘19/‘20
EH: ‘89/‘19/‘20(2)/‘21
PZ: ‘98
LB: ‘93
VB: ‘94
BH: ‘89
VM: ‘08/‘18
BP: ‘07

Next: HB (01/22)
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Vastgoedinvesteerder Klaas Hummel koopt Center Parcs Park Eifel van Max Abram.

Afbeelding

Vakantieparken zijn bijzonder gewild in de vastgoedwereld. In principe is het een investering die rendement belooft bij aankoop. Aangezien hele volksstammen aangetrokken worden door dit soort parken en er hele vakanties spenderen is Quote 500-lid en vastgoedinvesteerder Klaas Hummel
maar wat tevreden dat hij een zesde plezierpark aan zijn collectie kan toevoegen.

‘We hebben de afgelopen twee decennia een uitstekende relatie opgebouwd met Center Parcs,’ meldt de 61-jarige vastgoedveteraan. Met zijn
Lapidus Holding investeerde Hummel eerder in Center Parcs Port Zélande, De Eemhof en Zandvoort in ons eigen land, in het Franse Les Trois Forêts
en het Duitse Hochsauerland. Nu komt daar in het land van onze Oosterburen Park Eifel bij. Hummel koopt deze Center Parcs van de eveneens Amsterdamse Max Abram.

Voor hoeveel hij het park van de 87-jarige vastgoednestor overneemt, wil Hummel niet zeggen. Wel is hij blij dit park van zijn mede-Quote 500-stenenschuiver te kopen. ‘Het is een prima aanvulling op onze lange termijnportefeuille.’ Het park bestaat uit 440 huisjes, deels in 1979 en deels
in 1991 gebouwd. 320 exemplaren worden compleet gerenoveerd verkocht aan particuliere beleggers. 120 huisjes worden nieuw gebouwd.

Nieuwbouwwoningen.
Uniek in deze modernisering is dat 120 van de 440 woningen niet worden gerenoveerd, maar compleet nieuw worden gebouwd, tegen de aan de
rand van het park gelegen berg. De nieuwe woningen, onder architectuur ontworpen, kenmerken zich door een natuurlijke “look and feel”.
Zo hebben de gevels een hout-look en zal een deel van de daken met mos-sedum worden beplant. Het hoogteverschil in het landschap in
combinatie met de groene daken garandeert een aantrekkelijke, groene beleving. De woningen worden uitgevoerd in houtskeletbouw en volledig geprefabriceerd in een geconditioneerde omgeving. Duurzaamheid, hoge kwaliteit en maximale (vakantie) beleving zijn belangrijke ingrediënten
voor het ontwerp van de woningen. Ze hebben een hoge isolatiewaarde, zijn energiezuinig en voorzien van zonnecollectoren.

Hummel blijft eigenaar van de voorzieningen en steekt de winst terug in het park om zo meer waarde te creëren.

Impressie van de nieuw te bouwen cottages.
Afbeelding

Bron tekst: quotenet.nl. Alinea nieuwbouw + impressie: Vastgoedweb.com.
quincyj1998
Moderator

Bericht door quincyj1998 »

Bijzondere constructies zijn het tegenwoordig, waar vroeger alles eigendom was wordt tegenwoordig alles maar verkocht voor goed geld. En dat is niet alleen bij CP
Totaal aantal verblijven op Center Parcs: 35
Heijderbos1

Bericht door Heijderbos1 »

In mijn ogen wel een goede zet. Het haalt dure activa van de balans en met de juiste contracten kan het moederbedrijf van CP goed onderhoud afdwingen en zorgen dat de uitstraling in lijn is met de visie van Centerparcs.

De focus ligt dan meer op alle faciliteiten, activiteiten en het voedingsaanbod.
Hetgeen Centerparcs erg sterk in is.
Plaats reactie

Terug naar “Reacties op renovaties en investeringen Center Parcs Parken”