Welkom op Center Parcs Informatie.

[Center Parcs] Park Zandvoort Reviews

Het Heijderbos, De Eemhof, Port Zélande, Park Zandvoort, Het Meerdal,
De Huttenheugte, De Kempervennen, Limburgse Peel, Parc Sandur
Plaats reactie
TMCThomas

Bericht door TMCThomas »

We zijn weer een jaar verder en dus tijd voorweer een nieuwe update/review! Afgelopen week ben ik weer een weekje bij Centerparcs Zandvoort geweest. Alle dingen die mij zijn opgevallen of die ik als verbeterpunt zag zijn hieronder weer uitgebreid uitgelicht! Hopelijk leest Centerparcs mee ;)

Vernieuwingen/verbeteringen

Hangmatten tussen de palmen (en update zonnewering)

Op het gras tussen de wildwaterbaan en het buitenbad in zijn een aantal hangmatten tussen palmbomen gerealiseerd. Een leuke toevoeging die wat extra sfeer geeft en ook nog best aardig ligt. De palmen zijn afkomstig vanuit de potten die eerder rondom het zwembad stonden. Ze lijken het in de volle grond ook wat beter te doen. Geheel ziet er in elk geval leuk uit

Afbeelding

Afbeelding

De palen die vorig jaar in het hoekje bij het zwembad lagen zijn inmiddels op de palen die al in de grond stonden gemonteerd, de haken waar de doeken op komen te zitten zijn ook al aanwezig maar de doeken zelf heb ik deze week nog niet gezien. Ze nemen er wel de tijd voor, de palen lagen er al in de zomer van 2022!

Afbeelding

Golfslagbad weer volledig hersteld!

Ik kan met veel vreugd vertellen dat de golfslagmachine gerepareerd is, Sterker nog hij draait nu ook weer op volle kracht! Dat heeft me echt positief verrast! De laatste jaren draaide het golfslagbad slechts op halve kracht, ik vermoed dat enkel de linkhelft van de golfslagmachine in werking was. Ik dacht eigenlijk dat ze dat niet meer zouden repareren en het zo wel goed vonden. Maar ik ben zeer blij verrast de golven nu weer op volle kracht te zien! Laatste keer dat ik ze zo heb gezien was in 2019. Vorig jaar lag het golfslagbad helemaal stil maar het lijkt erop dat ze de renovatie grondig hebben uitgevoerd! De golven zijn nu weer "on-centerparcs hoog" en kletsen weer zoals gebruikelijk over de randen heen. chapeau!

Watereffecten wildwaterbaan hersteld + plofwater buitenbad

De watereffecten langs de wildwaterbaan zijn dit jaar ook weer gerepareerd, de afstelling is wel wat vreemd ze staan nu eigenlijk constant aan. om de zoveel tijd lijken ze uit te gaan maar gaan dan binnen een seconden weer aan. Bij het buitenbad was het plofwater vorig jaar defect, deze is dit jaar ook weer hersteld! Het enige wat nu nog defect is het hete lucht effect bij de wildwaterbaan en de bubbels bij het liggedeelte van de wildwaterbaan.

Afbeelding

Nieuwe klimaatbeheersing bij wildwaterbaan

Op het dak van de aanbouw bij de wildwaterbaan is een nieuw systeem geplaatst dat zowel bij de start als de uitgang van de wildwaterbaan lucht blaast. Voorgaande jaren tijdens wat minder weer werd de hoek van het zwembad relatief fris, ik kan me voorstellen dat dat dit 's winters onaangenaam koud wordt. Of verwarmen de reden is voor de komst van het nieuwe ventilatiesysteem weet ik niet maar dat neem ik eigenlijk wel aan. Vorig jaar is dat volgens mij ook al geprobeerd met de overkapping over het laatste stukje van de wildwaterbaan maar wellicht was dat nog niet effectief genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Snoei bij grootste boom aqua mundo.

De boom die over een gedeelte van het aqua mundo hangt is vrij ver terug gesnoeid aan de bovenkant. Wellicht om te voorkomen dat hij te groot/zwaar wordt of te weinig licht doorlaat. Fijn dat hij in elk geval behouden blijft, heeft een grote impact op "groene" jungle gevoel in een relatief gezien niet alle te groene aqua mundo. Elders in de het aqua mundo zijn overigens ook wat dingen geschoven en veranderd, zo is bijvoorbeeld de pot naast het golfslagbad (bij de bubbelbaden) naar elders verschoven. Jammer want daar mist nu wel wat

Afbeelding

Vordering klimplaten

Langzaam maar zeker doen de klimplanten hun intrede op de bamboe panelen, hieronder een foto ter update. Vooral de linkerkant doet het goed. Blijft wel jammer dat ze nog steeds in die goedkoop ogende potten staan (zie foto's vorig jaar). Lijkt mij geen goede oplossing voor de lange termijn, maak daar gewoon een mooie (gethematiseerde) plantenbak van!

Afbeelding

Palmstronk verwijderd

Naast de uitgang van de groene glijbaan stonden nog de stronken van de te groot geworden palm, die zijn dit jaar verwijderd. Helaas is de boel daarna dichtgemaakt met keien en is er geen palm of andere plant voor teruggekomen. Oogt daardoor naar mijn mening wat kaal op het moment. Maargoed het is in elk geval wel weer netjes afgewerkt. Wie weet breken ze het als er budget is weer open.

Afbeelding

Nieuwe speaker met omroep wildwaterbaan.

Bij de ingang van de wildwaterbaan hangen 2 nieuwe speakers die (luid) in Nederlands, Engels en Duits oproepen om de glijinstructies te volgen. Gezien dat er ook een nieuw bordje is opgehangen met de instructie om niet op de buik van de wildwaterbaan af te gaan zal het daar wel voor zijn. Tot nu heeft het echter niet al te veel effect.

Afbeelding

Renovatie bij midgetgolfbaan

Hier waren ze toevallig mee bezig halverwege de week dat wij er waren. Er is een nieuw muurtje gemaakt uit keien en er zijn wat nieuwe planten in potten neergezet. De beplanting naast het muurtje is nog niet helemaal klaar maar ziet er netjes uit!

Afbeelding

Nieuwe borden strandhotel

Deze waren hier al eerder gedeeld, hier nog een paar foto's in het donker. Ik was er in eerste instantie niet zo'n fan van maar nu ik ze zo in het echt zag waren ze toch best mooi, zeker zodra ze verlicht zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Duinen voor strandhotel
Of dit het initiatief is van Centerparcs of van de gemeente weet ik niet maar ik kan het enkel aanmoedigen. Voor het hotel zijn 2 kleine duinen met duingras gerealiseerd. De beplanting wil nog niet helemaal lukken maar ik ben blij met het initiatief. Dat stenenplein oogt altijd een beetje saai en grauw. Hoe meer stenen eruit en duin erin hoe beter. Met het plein wordt toch nooit iets gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Meer privacy terras/tuin huisjes

Bij verschillende huisjes die normaal gesproken een vrij privacyloos terras/tuin hadden is wat meer afbakening aangebracht. Zo was er bij ons huisjes bijvoorbeeld een nieuwe heg geplant, en elders op het park waren bijvoorbeeld wat houten stammen geplaatste met wat groen daartussen.
Afbeelding

Afbeelding

Verbeterpunten.

Market Restaurant.

Ik kan helaas niemand aanraden om bij het market restaurant te eten. Vorig jaar vond ik het nog gewoon prima, niet bijzonder maar oke. Dit jaar was het echt niet best. Het valt al gelijk bij binnenkomst op dat er slechts 3 man personeel is waarvan er slechts 2 bij het eten staan. Alle 3 zijn jong en op 1 na ook weinig gemotiveerd, ik neem aan dat het gewoon een bijbaantje is voor ze. Van een chefkok zoals men voordoet op het menu is dus absoluut geen sprake. In vergelijking toen het market restaurant nog in het hotel zat liep er gerust 10+ man personeel rond. Inclusief een chef met wat meer ervaring.

Maargoed dat hoeft in principe geen probleem te zijn, vorig jaar was het immers ook prima maar dat kan ik van dit jaar helaas niet zeggen. Ik had voor het eerst in de 10+ jaar dat ik in het market restaurant in Zandvoort kom moeite met het vullen van mijn bord. De kleine stukjes vlees die men op het kleine en ietswat amateuristische ogende grilletje bakte waren vaak op, als ze dan wel bijgebakken werden waren het slechts 3 stukjes biefstuk tegelijk terwijl er vijf man staat te wachten, daar snap ik echt heel weinig van. Normaal geen ramp, dan pak ik wel een stukje vlees elders in het buffet, dat was deze keer iets van kiprollade maar die was helaas bij aankomst vrijwel leeg en is daarna ook niet meer aangevuld. Ook de andere schalen waren vaak leeg of oud. Zelfs de soeppotten waren leeg bij aankomst. Wat je dan nog overhoud zijn dingen dingen die ogenschijnlijk uit de diepvries komen en opgewarmd zijn. Dat is geen probleem als je aanvult met dingen die wel vers gemaakt zijn maar die waren dus helaas veelal op of gewoon helemaal niet aanwezig. Zelfs dingen zoals sausjes waren dit jaar slecht geregeld en op. het helpt ook niet dat de slechts 1 van de 6 biertappen werkt en de ene helft van de frisdrank tappen uitstaat. En dan nog niet te beginnen over de rommel bij een deel van het buffet. Het ijsgedeelte bijvoorbeeld. het was duidelijk dat daar sinds het begin van de avond geen aandacht maar aan besteed was.

Ik mis ook gewoon een stukje uitstraling bij de presentatie van het eten, vergeleken met het bovenstaande niet zo'n heel groot probleem maar ik wil het toch even aanstippen. Zeker als je het vergelijkt met de vorige situatie in het hotel. Bijvoorbeeld de soep, de soeppannen staan tegenwoordig op een simpele warmhoudplaat, waar deze eerder op een hele eigen kar stonden. met een hoop attributen erbij.

Afbeelding

Voor de 40 euro die ze voor het buffet vragen is de kwaliteit en het aanbod gewoon zwaar ondermaats. Dat is terug te zien aan de 1.6 sterren die het restaurant op google krijgt. Ik snap dat het personeelstekort er vast mee te maken heeft, maar zoals het nu gaat is het gewoon echt een zware onvoldoende. Als ik het dan vergelijk met hoe het vroeger was in het hotel dan is de boel toch wel flink achteruit gegaan.

Openeningstijden faciliteiten

Het zwembad was dit jaar in het hoogseizoen voor het eerst zover ik me kan herinneren slechts tot 8 uur open, voorheen was dit altijd 9 uur. Dat vindt ik toch wel erg jammer. Zeker als je bedenkt dat het bad nog wat langer geleden zelfs tot 10 uur open was. Zoals Jonas hierboven al aangeeft is dat zeker bij zo'n park aan de kust helemaal niet fijn. Als je overdag op het strand bent en daarna nog wat eet ben je vaak niet eerder als 7 uur het zwembad binnen. Voorheen had je dan nog 2 uur maar nu moet je dan al weer binnen een uur weg zijn. De wildwaterbaan sloot dit jaar zelfs nog een kwartier eerder. Dat deden ze voorheen ook niet. het aqua Romana was meer dicht dan open, hij is terwijl ik er was (ben elke dag van de week in het zwembad geweest) slechts 3 keer open geweest.

Echter is het niet alleen het zwembad waar de openingstijden beperkt zijn. Na 9 uur bowlen of poolen is bijvoorbeeld niet bij. Ik heb nog wat foto's uit 2016 waarbij het om 10 uur nog gewoon druk was bij de bowlingbaan en pooltafels. De hele Action Factory inclusief flipflop café zit tegenwoordig stipt 9 uur dicht. Ook de doorgang naar het park is dan niet meer beschikbaar waardoor je buitenom moet lopen. Het trampolinepark (Jump town) zit zelfs rond 6 uur al dicht. Tot hoelaat dat eerder open was durf ik niet meer precies te zeggen, maar ik heb beelden dat men nog om 9 uur aan het springen was. Veel langer dan nu dus. Zelfs het market dome was rond 10 uur toen ik nog even wilden gaan kijken al dicht.

In de avond heb je dus opvallend weinig te doen op het park, jammer want ik kan me voorstellen dat er nog steeds gewoon vraag naar is. Het zal hier ook wel weer deels te maken met personeelstekorten maar dat maakt het niet minder teleurstellend. Zeker voor een park waar je overdag toch liever op het strand bent.

Roest en afbladderende verf zwembadtrap.

In principe vermeld ik dingen van vorig jaar niet nog een keer maar de trap is nu zo erg dat ik het toch maar weer even vermeld. Naast het feit dat de roest nog een stuk erger is geworden kun je inmiddels soms wel 3 verflagen terugkijken, in totaal oogt het geheel gewoon niet fris en begint het zelfs een beetje onveilig aan toe voelen. Dat zal wel niet zo zijn maar het ziet er in elk geval echt niet uit. Dit jaar lijkt ook geen poging te zijn gedaan om het opnieuw te schilderen. Ik ben helaas vergeten om later nog wat betere foto's van te maken maar deze traptree hieronder geeft een goede indicatie. Het plateau waar de waterval aanhangt is ook ernstig, de foto van vorig jaar maar dan nog 2x zo erg. Ik neem eigenlijk aan dat ze deze in laagseizoen zullen gaan vervangen, gezien er dit jaar helemaal geen onderhoud aan lijkt te zijn gepleegd. Op de ergste roestplekken aan de railing zijn wat stukjes groene tape omheen gewikkeld om het te verbergen maar dat is natuurlijk geen permanente oplossing. Mochten ze inderdaad overgaan op vervanging dan hoop ik dat de waterval mag blijven. Blijft een mooi en wat mij betreft belangrijk onderdeel van het bad.

Afbeelding

Tegels en lantaarnpalen buitenbad.

Deze herhaal ik ook even van vorig jaar, nu ze toch zo bezig zijn rondom het buitenbad zou het toch mooi zijn als ze de ruwe simpele tegels ook door iets mooiers vervangen. Hetzelfde geldt voor de standaard lantaarnpalen. Door het hele park zijn alle lantaarnpalen vernieuwd maar hier staan nog de lelijke oude dingen. Kan toch niet lastig zijn om het buitenbad op een sfeervollere manier te verlichten? Hang bijvoorbeeld zo'n prikkabel met die lampenbollen erin langs die houten palen op. Niet duur en veel sfeervoller.

Nog minder dieren in het market dome.

Zeg maar gerust helemaal geen! Waar we eerst vogels, vissen, reptielen en schildpadden hadden is er nu geen dier meer te bekennen. Het kleine aquarium is inmiddels ook leeg. Er hangt nu een bordje met work in progress. Ik ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.

Afbeelding

Potten naast wildwaterbaan.

Er staan een aantal goedkoop ogende potten met wat onkruid erin naast de wildwaterbaan. Ik zou zeggen gewoon weghalen die handel. Het grind ben ik overigens ook niet zo'n fan van maar dat zal wel gedaan zijn zodat mensen niet die kant op lopen.

Afbeelding

Kale hoek buitenzwembad
Inmiddels is dit hoekje wel netjes opgeruimd maar het blijft wat kaal, als ik Centerparcs was zou ik hier in de hoek een mooie plantenbank maken (bijvoorbeeld met een muurtje van dezelfde keien als ze nu bij de midgetgolf baan hebben gedaan) zet er een paar palmen en wat groen neer en het oogt gelijk een stuk mooier en luxer!

Afbeelding

Samenvattend een aantal goede nieuwe initiatieven en reparaties maar er is ook nog een hoop waar aan gewerkt kan worden. Fijn dat heel aantal punten van vorig jaar opgelost zijn maar er nog steeds genoeg ruimte voor verbetering! Hieronder nog een aantal sfeerfoto's van het park en de omgeving voor de liefhebbers ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Martijn

Bericht door Martijn »

Leuke en informatieve update vanuit Park Zandvoort. Leuk om alle kleine updates te lezen en fijn dat het stukje privacy van de cottages ook de aandacht heeft. Dat wil nog wel eens een dingetje zijn bij sommige cottages op het park.
markieanta
Moderator

Bericht door markieanta »

Dit is wel echt een park met twee gezichten. Jij hebt trouwens de mooiste fotos ooit van die Oostblok bunker gemaakt. In het donker met alleen de logos zichtbaar :D
Tom...

Bericht door Tom... »

Heel leuk verslag en tof om te lezen en te bekijken!

Fijn dat ze het park up-to-date lijken te houden, maar sommige dingen snap je niet, helemaal als je ziet wat een verblijf daar tegenwoordig kost. Dan zou je toch zeggen dat ze alles van de hoogste kwaliteit houden, maar dat schiet er helaas nog wel eens bij in.
22-BT-FD

Bericht door 22-BT-FD »

TMCThomas schreef: 04 aug 2024, 00:14

De wildwaterbaan sloot dit jaar zelfs nog een kwartier eerder. Dat deden ze voorheen ook niet.

Dat hebben ze ook al eerder gedaan, ook in andere parken, soms zelfs nog eerder dan een kwartier.
Heijderbos1

Bericht door Heijderbos1 »

Complimenten voor de foto's en je oog voor details.
Leuke review!

Ze hebben best veel opgepakt en verbeterd qua aankleding. Netjes
simon

Bericht door simon »

Bedankt voor de update en foto's! Het ziet er inderdaad wel mooi uit hier en daar, maar die glijbaantrap is toch echt geen zicht... Ik begrijp goed dat je dat als onveilig ervaart. Hoog tijd dat ze deze ofwel een nieuwe beurt geven, ofwel eens grondig vervangen. Het park boeit mij echt wel, maar de prijzen vind ik vaak toch ook wel echt hoog, en dan mag de kwaliteit en aanbod ook wat beter zijn.
Coming up: Park De Haan (september)

2024: KV / VB
2023: HB / HA / MD / KM / HH
2022: PZ / LB / LH / AR / HA (op visite)
2021: AR / EP / KV / EH
markieanta
Moderator

Bericht door markieanta »

Dit is inderdaad ook één van de parken waar ze absurd hoge prijzen voor vragen en ik kan nog niet helemaal ontdekken waarom. Het ziet er best leuk uit enzo en het is aan het strand, maar een echte ouderwetse vijf sterren original heeft toch veel meer te bieden?
Heijderbos1

Re: [Center Parcs] Park Zandvoort Reviews

Bericht door Heijderbos1 »

De Nederlandse kustlijn is duur (hotels met name). Dus het zal een kwestie van vraag en aanbod zijn.
Het personeel zal ook duurder en moeilijker te vinden zijn dan in pak hem beet Drenthe (Huttenheugte)

Ik was vrij recent een weekendje aan de kust. 1 overnachting, beide dagen 2x buiten de deur gegeten. incl. parkeren, dranken etc. koste het al snel bijna 1000 euro.
22-BT-FD

Re: [Center Parcs] Park Zandvoort Reviews

Bericht door 22-BT-FD »

Ik was dit weekend in de Aqua Mundo en kan goed begrijpen wat TMCThomas zei. Toch veel plezier gehad.

TMCThomas schreef: 04 aug 2024, 00:14

Nieuwe speaker met omroep wildwaterbaan.

Bij de ingang van de wildwaterbaan hangen 2 nieuwe speakers die (luid) in Nederlands, Engels en Duits oproepen om de glijinstructies te volgen. Gezien dat er ook een nieuw bordje is opgehangen met de instructie om niet op de buik van de wildwaterbaan af te gaan zal het daar wel voor zijn. Tot nu heeft het echter niet al te veel effect.

In het Duits zeggen ze dat je de "Schiebeanleitung" moet volgen, maar dat is verkeerd vertaald, het zou "Rutschanleitung" moeten zijn.
"Schieben" betekent duwen. :lol: :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Reviews Center Parcs parken Nederland”