Welkom op Center Parcs Informatie.

Roompot mag Landal Het Vennenbos en De Lommerbergen nog niet overnemen!

Het Vennenbos, De Lommerbergen, De Berkenhorst, de 3 voormalige Center Parcs parken
Tropicana Rotterdam het voormalige zwembad van Center Parcs
Sander lipsch

Re: Roompot mag Landal Het Vennenbos en De Lommerbergen nog niet overnemen!

Bericht door Sander lipsch »

Hallo
Ik werk bij Topparken maar ik denk niet dat Topparken ze gaat kopen om dat ze zelfstandige zijn en Topparken alleen eigen dom zijn van ze.

van werkgever hebben ze veel respect voor je.
Ik denk dat de 2 parken van landal zelf wel geschikt is voor centerparcs en de appartementen bij port zeland jammer dat roompot de andre park bij port Zelande niet verkoopt
Sander lipsch

Bericht door Sander lipsch »

Als centerparcs parken overneemt
Moeten ze flink investeren om de richting van parken sandur termijnen maar het is wel mogelijk als 3 vogel park
sealynx

Bericht door sealynx »

Sander lipsch schreef: 17 okt 2022, 19:55 Ik denk dat de 2 parken van landal zelf wel geschikt is voor centerparcs en de appartementen bij port zeland
Port Grève is behoorlijk groot, qua omvang vergelijkbaar met menig CP, maar qua faciliteiten nog niet bijna. Heihaas is een relatief klein park, met voor z'n omvang behoorlijke faciliteiten, maar ook echt niet in de buurt van CP.

Als ik de lijst van parken zie die we moeten/willen afstoten, zie ik er weinig samenhang in. Groot, klein tot superklein. Aardige faciliteiten tot helemaal géén enkele. Landelijk gelegen, winderig, bosrijk, aan zee, etc. Ruim van opzet tot volgepropt. Vrijstaande bungalows, dicht op elkaar gezette villa's, rijtjeshuizen tot appartementjes. Wie het ook overneemt, ze zullen er een aardige kluif aan hebben om er één uitstraling aan te geven.
Fred_45jr

Bericht door Fred_45jr »

Het mooie van CP dat het redelijk uniform is. Hoewel de nieuwste parken niet meer de bekende bakema's hebben is er toch wel een overduidelijke samenhang mbt aqua mundo, faciliteiten etc etc. Je weet bij CP wat je kan verwachten.
Bij Landal is dat ook redelijk maar bij Roompot is ieder park anders, je weet alleen dat Koos Konijn er hws zal zijn. De parken zijn klein, groot, meer of minder faciliteiten, wisselend in kwaliteit van bungalows.

Dat ze direct 140 parken of zo hebben zegt iets over het marktaandeel maar totaal niets over klantbeleving. Een soort action vs Bijenkorf.

Het zou mooi zijn als ze 2 merken gaan voeren en parken hernoemen. De grotere en kwalitatief betere parken Landal en de campings, kleinschalige parken met de minste faciliteiten naar Roompot. Of andersom.
Keiko

Bericht door Keiko »

Jammer dat de Berkenhorst afgestoten moet worden. Ben benieuwd naar de toekomst van dit park. En natuurlijk ook voor het ennenbos en de lommerbergen. Lijkt me niet realistisch dat CP deze overneemt, had me wel heel leuk geleken. De Berkenhorst heeft kootwijkerzand liggen aan de rand van het park. Dat is echt een toplocatie, maar het park is momenteel niet zo bijzonder. We gaan het zien.
EP '05
BH '11
MD '16
KV '16
LP '17
VM '18
HH '19
HB '20 '23
EH '21 '22
BT '23
Fred_45jr

Bericht door Fred_45jr »

Vennenbos en Lommerbergen zijn inmiddels zo verlandald dat cp dit niet in de portefeuille kan nemen. Allemaal eigenaren van de bungalows, relatief kleine parken met toch 50 jaar oude huisjes. Ik kan me met de huidige vernieuwingsdrang van CP niet voorstellen dat deze overname logisch is.
Sentiment is mooi maar daar heb je als aandeelhouders weinig aan.
simon

Bericht door simon »

Intussen hebben ze wel al wat ervaring met kleinere parken. En gohja, 50 jaar oude huisjes... Scheelt niet zo veel met sommige huisjes op andere parken. Ze zien er ook nog goed uit. Maar helaas moeten deze parken niet afgestoten worden.
Coming up: Park De Haan (september)

2024: KV / VB
2023: HB / HA / MD / KM / HH
2022: PZ / LB / LH / AR / HA (op visite)
2021: AR / EP / KV / EH
SuzieQ

Bericht door SuzieQ »

Ik ga echt nooit naar Roompot, trekt mij totaal niet.
Landal soms wel en zou graag eens Vennenbos doen ( vroeger eens geweest). Als alles onder Roompot zou zijn ga ik nog minder boeken denk ik. Ze hebben veel verborgen kosten en het is vaag welke faciliteiten er zijn.
Heijderbos1

Bericht door Heijderbos1 »

Ik denk ook niet dat Centerparcs hiervan te vrezen heeft en/of wat over moet nemen.
Het concept van Centerparcs is ijzersterk en wordt in ieder geval in Nederland niet echt evenaart.

Toch zou ik één nieuw park wel toejuichen, maar niet perse middels overname.

Landal De Reeuwijkse Plassen is wel echt een aanradar
Bungalow16

Bericht door Bungalow16 »

Veel verborgen kosten? Zoals? Bij Roompot vind ik het duidelijker dan bij CP daar komen best nog veel kosten bij!
Dave S

Bericht door Dave S »

Bij Centerparcs NL komen sinds kort helemaal geen verborgen kosten meer bij. En bij BE DU en FR alleen toeristenbelasting dus waar bazeer je op dat er bij Centerparcs veel kosten bij komen?

Mvg,
Dave
Bungalow16

Dat is sinds kort.. maar het was altijd reserveringskosten en bedlinnen die je verplicht moest afnemen dat dit nu veranderd is vindt ik een goede zaak maar dit was niet
SuzieQ

Bericht door SuzieQ »

Bungalow16 schreef: 19 okt 2022, 10:24 Veel verborgen kosten? Zoals? Bij Roompot vind ik het duidelijker dan bij CP daar komen best nog veel kosten bij!
Vage kosten en borg.
TimBerg

Bericht door TimBerg »

Ik denk dat we ons niet direct zorgen hoeven te maken over de overname van Landal door Roompot. Het moederbedrijf kan natuurlijk verschillende formules voeren, dus Roompot en Landal kunnen hun eigen karakter behouden. Dat lijkt mij ook logisch, want zoals iedereen al aangeeft zijn de twee merken heel verschillend en de doelgroep ook.

P&V heeft ook veel verschillende merken binnen het portfolio, ik zie weinig overeenkomsten tussen CP en de andere merken van P&V. Het kan prima naast elkaar bestaan.
Bungalow16

Bungalow16 schreef: 19 okt 2022, 10:24 Veel verborgen kosten? Zoals? Bij Roompot vind ik het duidelijker dan bij CP daar komen best nog veel kosten bij!

SuzieQ schreef: 19 okt 2022, 16:15 Vage kosten en borg.

Ik zie nooit geen vage kosten en die borg vindt ik prima als je je bungalow netjes achterlaat dan krijg je het terug maar mijn ervaring is dus prima met Roompot. Soms vindt ik hun methode beter dan bij landal bijvoorbeeld ik sta niet springen om verplicht bedlinnen te betalen! Maar daar is iedereen vrij in natuurlijk
Heijderbos1

TimBerg schreef: 19 okt 2022, 16:41 Ik denk dat we ons niet direct zorgen hoeven te maken over de overname van Landal door Roompot. Het moederbedrijf kan natuurlijk verschillende formules voeren, dus Roompot en Landal kunnen hun eigen karakter behouden. Dat lijkt mij ook logisch, want zoals iedereen al aangeeft zijn de twee merken heel verschillend en de doelgroep ook.

P&V heeft ook veel verschillende merken binnen het portfolio, ik zie weinig overeenkomsten tussen CP en de andere merken van P&V. Het kan prima naast elkaar bestaan.
Mark Giethoorn (Centerparcs) heeft zich hier in een podcast al eens over uitgelaten vorig jaar (ik geloof van BNR Radio).

Hij vind het een vervelend ontwikkeling, met gevolgen voor o.a. Centerparcs, maar ziet er geen echt gevaar /risico in.

Hij vindt het met name gevaarlijk voor de kleinere aanbieders/ketens en vind dat het nog meer druk legt op de verzadigde markt van vakantieparken in NL.

Centerparcs ziet vooral groeikansen buiten Nederland en maakt zich er niet echt druk om.
sealynx

Bericht door sealynx »

TimBerg schreef: 19 okt 2022, 16:41 Ik denk dat we ons niet direct zorgen hoeven te maken over de overname van Landal door Roompot. Het moederbedrijf kan natuurlijk verschillende formules voeren, dus Roompot en Landal kunnen hun eigen karakter behouden. Dat lijkt mij ook logisch, want zoals iedereen al aangeeft zijn de twee merken heel verschillend en de doelgroep ook.

Het risico is niet zozeer dat alles onder één formule komt, maar dat de concurrentie afneemt. Daarmee ontstaat het risico van hogere prijzen en slechtere service. Of bezien vanuit franshise-parken: hogere afdracht en slechtere service.

Qua merken denk ik dat Roompot echt wel een paar parken heeft die beter passen onder de Landal-vlag. Andersom ook. En beide hebben ze parken die eigenlijk bij geen van tweeën passen. Beide hebben ze gewoon een erg divers portfolio, veel meer dan CenterParcs.
Heijderbos1

Dat argument gaat in Nederland minder op.
De afstanden tussen parken en plaatsen is zo klein dat er altijd wel substituten of concurrentie in de buurt zit.

Neem Duitsland, wanneer een park gaat slecht is rijdt je al snel 1 á 1,5 uur voordat je een soortgelijk park tegenkomt.

De kans is wel groot dat de prijzen iets zullen stijgen doordat twee aanbieders (Centerparcs en Roompot) meer prijszettingsmacht hebben dan voorheen. Daar komt bij dat er een verschuiving is van Comfort naar premium/vip (voorheen 65% comfort, het doel is 35%).
Reginald41

Bericht door Reginald41 »

De lijst met parken die door Roompot worden afgestoten:

Hogenboom:

Akenveen
De Berkenhorst
Familyland
Emslandermeer
Het Hart van Drenthe
Herperduin
It Wiid
Panjevaart
Riethorst
Schildmeer
Veerse Meer

Roompot PPE:

Heeren van ’s Gravesande
Langelille
Het Drentse Wold
Het Grote Zand
Harbour Village
Marke van Ruinen
Buitenplaats de Hildenberg
Marina Port Zélande
Pagedal
Schoonhovenseland
Zwartkruis
Zeedijk
Duynzicht
Scorleduyn
Havenresort Terherne

Landal Franchise:

Nieuwvliet Bad
De Bloemert
Duc de Brabant
Reevallis

Roompot PO:

Aquadelta
Zeeland Village

Landal managed en owned:

Port Greve
Heihaas
Reginald41

Ik acht de kans groot dat deze parken van Roompot en Landal bij Center Parcs toegevoegd worden:

De Berkenhorst (Hogenboom) Cottages en ligging past beter bij Center Parcs dan bij EuroParcs!
Marina Port Zelande (Roompot) staat naast Center Parcs Port Zelande!
Port Greve (Landal)
Heihaas (Landal) Center Parcs zoekt tegenwoordig ook kleinschalige park voor de rustzoekers
Nickos

Bericht door Nickos »

Misschien dat Nieuwvliet Bad mooi in het lijstje bij Centerparcs kan, naast Parc Sandur.
Heijderbos1

Reginald41 schreef: 29 okt 2022, 15:11 Ik acht de kans groot dat deze parken van Roompot en Landal bij Center Parcs toegevoegd worden:

De Berkenhorst (Hogenboom) Cottages en ligging past beter bij Center Parcs dan bij EuroParcs!
Port Greve (Landal)
Heihaas (Landal) Center Parcs zoekt tegenwoordig ook kleinschalige park voor de rustzoekers
Waarom acht je die kans groot? Centerparcs ziet vooral mogelijkheden in het buitenland en alle genoemde parken vragen de nodige investeringen om ze op het niveau te krijgen (behalve Marina Port, dat kun je als verlengstuk zien).
pinatorq

Bericht door pinatorq »

Nickos schreef: 30 okt 2022, 01:02 Misschien dat Nieuwvliet Bad mooi in het lijstje bij Centerparcs kan, naast Parc Sandur.
Parc Sandur is al een vreemde eend in de bijt nog meer van dit soort parken zou echt een afbreuk zijn op hun naam
Groeten john

Coming up:

8-24 Vennenbos
12-24 Hochsauerland

HH 90, 91, 93, 95, 97-99, 02, 03, 05, 07-09, 21, 23
HB 09, 23, 24
BH10, 22, 23
MD 21
KV 22
Hochsauerland 22, 23
VM 23
Erperheide 23, 24
Port Zélande 24
Les Trois Forêts 24
Reginald41

Ik vind Parc Sandur een prima park voor Center Parcs en is beslist geen vreemde eend in de bijt. Meer van kleinere parken hoe meer keuzes er zijn en prijzenstelling zal dan weer wat lager zijn dan grote dure parken.
Laatst gewijzigd door Reginald41 op 31 okt 2022, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reginald41

Reginald41 schreef: 29 okt 2022, 15:11 Ik acht de kans groot dat deze parken van Roompot en Landal bij Center Parcs toegevoegd worden:

Port Greve (Landal)

Heijderbos1 schreef: 31 okt 2022, 08:54 Waarom acht je die kans groot? Centerparcs ziet vooral mogelijkheden in het buitenland en alle genoemde parken vragen de nodige investeringen om ze op het niveau te krijgen (behalve Marina Port, dat kun je als verlengstuk zien).

Er is geen andere partijen die dure parken kan kopen dan Center Parcs het zelf kan. Port Greve zie ik meer Center Parcs worden straks die is groot genoeg.
Nickos

Bericht door Nickos »

Anderzijds, men moet deze parken in een nieuwe werkende organisatie organiseren. Dus als al deze parken verder gaan onder de vlag Hoogeboom, dan kan een investeringsmaatschappij die groep overnemen en als los merk uitbaten.
Wildwaterbaan_88

Bericht door Wildwaterbaan_88 »

De kleine parkjes gaat Center Parcs er zeker niet bij nemen. En tegenwoordig hangt het meer af of de investeerder achter CP er potentie in ziet. Zonder investeerder is CP nergens.
sealynx

Bericht door sealynx »

Reginald41 schreef: 31 okt 2022, 19:07 Er is geen andere partijen die dure parken kan kopen dan Center Parcs het zelf kan. Port Greve zie ik meer Center Parcs worden straks die is groot genoeg.
Port Greve is heel anders georganiseerd dan Center Parcs. Ale huisjes zijn in particulier bezit en bovendien door die particulieren ingericht, onderhouden, etc. (met weliswaar een lijstje van voorwaarden van Landal). Een deel van de huisjes wordt om die reden niet verhuurd via Landal (dat is niet verplicht). Daardoor zijn er veel minder gastenopbrengsten. Zelf-gebruikers maken bovendien veel minder gebruik van voorzieningen en gaan veel minder vaak uit eten en doen minder boodschappen op het park. Daardoor dus ook minder opbrengsten. Dat is de reden dan Port Grève ondanks de behoorlijke omvang, relatief beperkte voorzieningen heeft. Dat zou bij CP volgens mij echt niet passen.

In de lijst van parken die Roompot wil/moet afstoten, staan een aantal parken die misschien onder Sunparks zouden passen. Vooral is het toch een behoorlijke gevarieerde lijst, echt een rommeltje. Zal moeilijk zijn daar één merk van te maken.
Nickos schreef: 31 okt 2022, 21:06 Anderzijds, men moet deze parken in een nieuwe werkende organisatie organiseren. Dus als al deze parken verder gaan onder de vlag Hoogeboom, dan kan een investeringsmaatschappij die groep overnemen en als los merk uitbaten.
Wat zou het merk Hogenboom nog waard zijn tegenwoordig? Er is al een flink aantal ex.-Hogenboomparken opgeknapt en aan Roompot toegevoegd. Daarnaast boek je eigenlijk alles via de site van Roompot. Welk merk aan een park hangt is behoorlijk verstopt.
Reginald41

Port Greve is volledig eigendom van Landal en geen enkel huisjes zijn van particulieren!
Jonas van Rijsbergen

Bericht door Jonas van Rijsbergen »

Reginald41 schreef: 01 nov 2022, 10:39 Port Greve is volledig eigendom van Landal en geen enkel huisjes zijn van particulieren!
Denk dat je je dit keer vergist 😉
Reginald41

Nee, Port Greve wordt volledig door Landal gerund. Het staat ook op lijst onder kopje managed en owned! En ik ken iemand die op Port Greve werkt en vertelde mij dat geen enkel huisjes van particulieren zijn!
sealynx

Bericht door sealynx »

Zeker wel dat de meeste huisjes op Port Greve in particuliere handen zijn. Net als op de meeste anderen parken overigens. Alleen in het geval van Port Greve ligt er meer verantwoordelijkheid bij de eigenaren dan op de meeste andere parken. Kijk ook maar eens op de site van Landal Makelaardij, daar staan momenteel verschillende huisjes te koop van Port Greve (bijvoorbeeld deze: https://www.landalmakelaardij.nl/woning ... 6-type-6m/). Ook op andere Landal owned & managed parken kun je huisjes kopen trouwens. Ik kan me ook nog herinneren dat we ooit met de hele familie 3 huisjes naast elkaar hadden op Port Greve, met 3 keer een totaal ander meubilair.

Het verdienmodel van Port Greve was bij de bouw al om de huisjes snel door te verkopen (bekend verdienmodel van de meeste parken die sinds die jaren ontwikkeld zijn, en ook recent toegepast door CP bij bestaande parken). Het park is ook niet door Landal ontwikkeld, maar door ene meneer René Coltof. Het ging in 1986 al open met 200 woningen en kwam pas in 2000 bij Landal toen het al ca. 500 woningen had. Dhr. Coltof was ook de ontwikkelaar van Port Zélande, dat later doorverkocht werd aan Vendex. Hij had wel iets met Port denk ik, want in Den Helder heeft hij Port Poseidon willen stichten, maar dat strandde. En Port Scaldis in Breskens kwam ook uit zijn koker.

Waar ik misschien wel op terug moet komen, is dat er veel huisjes niet verhuurbaar zijn op Port Greve. Dat kun je vaak zien op de plattegrond, deze huisjes zijn dan wit. Op de plattegrond van Port Greve zie ik er zo snel maar één (nummer 12). Ik dacht me te herinneren dat dit er meer waren, maar daar vergis ik me mogelijk in. Op andere parken (meestal niet Landal owned) is dat soms wel tot de helft, vooral op de oude Creatief-parken.

Mieke Dings heeft in haar boek 'tussen tent en villa' een stukje over Port Greve opgenomen. Daarin schrijft ze onder andere de omvang van het zwembad en centrum voor kopers tegenviel, en dat er toen al discussies waren over de afdracht van gelden. Begin 1996 ging het zwembad failliet, vanwege gedoe over afdrachten. Het park was toen al onder Landal-vlag. Het ging pas in 1997 weer open, nadat het was overgenomen door de vereniging van eigenaren. Zie ook de Provinciale Zeeuwse Courant van 16 juli 1997, pagina 23.

Zo zie je trouwens maar, ook Landal verdient z'n eigen forum. Er valt genoeg over de parken te vertellen.
SuzieQ

Bericht door SuzieQ »

Op Sandur zijn de huisjes ook in particuliere handen. Dit hoeft geen bezwaar te zijn.

Wel veel parken in het noorden zeg die ze gaan afstoten.
Heijderbos1

Zou er een buy back regeling zijn afgesproken?

Met andere woorden. Kan Centerparcs profiteren van hoge vastgoedprijzen en renovatie/inrichting contractueel afdwingen bij particulieren, om het in mindere tijden weer terug te kopen?

Verkoop kan maar eenmalig, waarna je nooit meer zo'n financiële impuls kan genereren op het park.
Wel kunnen ze het geld in een nieuw park/land investeren om het kunstje te herhalen.

Ik volg het beleid van P&V een beetje. Zij schuwen volgens mij niet om winsten uit vastgoed te gebruiken om operationele tekorten te dekken. Zij hebben in die zin mazzel gehad met Corona, want door de binnenlandse vakanties generen zij meer winst die ze kunnen steken in renovatie.

Als ze vastgoedwinst stoppen in faciliteiten i.p.v. in nieuw vastgoed dan droogt het geld langzaam op bij ene negatief resultaat.
sealynx

Bericht door sealynx »

Ik deel jouw zorg wel. Je kunt maar één keer de huisjes verkopen en de opbrengsten stoppen in opknappen van het park. Niet voor niets was het voor Landal een behoorlijke opgave om de huisjes van Lommerbergen op te knappen, het waren immers de eigenaren die flink mee moesten betalen (Landal betaalde zelf alleen voor de centrumvoorzieningen, wegen, paden, etc.). Creatief heeft daar de boel helemaal uitgepond, zonder daarover afdoende afspraken te maken. Landal kon pas aan de slag toen ca. 95% van de eigenaren akkoord was (anders zou er teveel verschil tussen oude en nieuwe woningen komen). Overigens zijn de panden van de centrumvoorzieningen na de verbouwing ook aan een investeerder doorverkocht.

Maar mogelijk heeft CP hierover nu wel goede voorwaarden aan de kopers opgelegd, ik heb daarvan geen idee.
Plaats reactie

Terug naar “Het Vennenbos, De Lommerbergen, De Berkenhorst, Tropicana”