Review verblijf Center Parcs Limburgse Peel 24/02 - 28/02 2020
We zijn weer een paar dagen terug van een heerlijke vakantie op Limburgse Peel, tijd voor een review!
De afgelopen 10 jaar hebben we vrijwel alle CP parken in NL, BE en DE bezocht, maar Limburgse Peel is een van de weinige parken waar we nog nooit geweest waren. De belangrijkste reden was dat het park mij vroeger niet aansprak: verouderde cottages, kleine Aqua Mundo en een op het oog ongezellige market dome. We gaan altijd in de voorjaarsvakantie naar CP en meestal lukt het om via een buitenlandse site dan goedkoper te boeken, omdat de vakanties niet in dezelfde periode vallen. Dit jaar lukte dat helaas niet, dus waren we gebonden aan de hogere prijzen. De wensen: liefst een onbekend park, gerenoveerde cottage met vaatwasser, gezellig market dome en een Aqua mundo met wildwaterbaan.
Dat bleek nog best lastig te zijn, want gezien de staat van de meeste Comfort en Premium cottages op de oudere parken, vielen al veel opties af. En toen kwam Limburgse Peel in beeld: mooie, gerenoveerde cottage, een onlangs opgeknapte market dome, een redelijke Aqua Mundo, maar het Meerdal met grote AM op loopafstand. Dat moest het worden!
We hadden een 6-persoons cottage nodig en daarvan bleken twee types te bestaan op LP: LH842 en LH843. Het laatste type zag er wat moderner uit op de foto's, vooral dankzij het gladde, witte plafond zonder bruine balken. Daarnaast is dit het enige type met volledig vernieuwde badkamer. De keuze was dus snel gemaakt!
Aankomst op het park
De weg naar het park is bekend, omdat we al meerdere keren op het naastgelegen park het Meerdal zijn geweest. Grappig dat er slechts een weiland tussen beide parken ligt: je kunt vanaf de ingang van Limburgse Peel zelfs de cottages in zone 9 van het Meerdal zien liggen.
De ingang van Limburgse Peel is onlangs een paar honderd meter verplaatst en je komt het park nu oprijden via een keurig geasfalteerd pad met daaraan gelegen een mooi, nieuw parkeerterrein. Hier hebben ze echt werk van gemaakt: ook de bekende grote keien langs de weg en mooie beplanting ontbreken niet.
Wanneer je met de auto het park betreedt, rijd je een rondje langs het meer met de houten loopbrug. De wegen zijn in goede staat (zeker in vergelijking met het Meerdal!) en overal op het park staan inmiddels LED lantaarns. De zone-borden en paaltjes zijn nog in de oude blauw/witte stijl, maar de bewegwijzering voor voetgangers is inmiddels aangepast naar de nieuwe CP-standaard (al heb ik het idee dat de borden hier een stuk groter zijn dan wat nu in Zandvoort wordt toegepast).
Opvallend is dat er veel verschillende cottages zijn met ieder een ander uiterlijk. Vooral de zone met de 8-persoons cottages vonden wij er leuk uitzien.
Cottage
Aangekomen in zone vier zei mijn vriendin: "ik hoop dat het er van binnen beter uitziet, wat een grauwe boel". En ik kon haar geen ongelijk geven. Dit type cottage wijkt sterk af van de rest van het park, het lijkt alsof deze cottages later zijn gebouwd. Op zich lijken ze op de bekende Bakema cottages en is er niets mis mee, maar de grauwe, ongeschilderde gevels in combinatie met de gekozen kleuren voor het houtwerk, maakt dat het er wat armoedig uitziet. Hopelijk krijgen de cottages -net als in Zandvoort- nog eens een renovatie aan de buitenzijde.
Maar goed, de binnenzijde van de cottage is belangrijker. En daarin werden we niet teleurgesteld! De cottage heeft veel ramen in de woonkamer, waardoor het lekker licht is. Mooi PVC op de vloer, nieuwe meubels, (oude) keuken met vaatwasser, magnetron mét ovenfunctie en prima slaapkamers met goede bedden. Het sanitair was helemaal vernieuwd, vooral de nieuwe badkamer met inloopdouche was erg prettig. Al met al mochten we niet klagen, zeker voor een comfort cottage zag dit er prima uit!
Wat wel tegenviel, was de schoonmaak. Op het oog was alles schoon, maar toen we wat langer in de cottage waren, viel op dat alles er toch wat smoezelig uitzag. Deuren, kozijnen, muren, stopcontacten en schakelaars zaten vol vlekken en vegen, waardoor het er niet meer uitzag alsof het vorig jaar is opgeknapt. De badkamer was prachtig, maar het plafond zat vol met kleine zwarte schimmelplekjes. Wat ik echt smerig vond, was de hoeveelheid vliegenpoep op het plafond in de woonkamer. Overal zaten die vieze bruine stipjes. Rondom de inbouwspots in de woonkamer zaten er echt honderden. Ik snap dat het schoonmaken van de plafonds en muren niet te doen is in de korte tijd die de schoonmakers hebben, maar wanneer gebeurt het dan wel? Het had een enorm verschil gemaakt als ze af en toe de hele cottage uitsoppen, inclusief die plekken, maar ook plinten, keukendeurtjes etc. Omdat ik mij er zo aan ergerde, heb ik de oranje dweil uit het keukenpakket genomen en alles zelf afgenomen. De gasten na ons hebben in ieder geval een schone cottage

. Het zag er gelijk weer een stuk frisser uit! Al met al jammer van de schoonmaak, ik heb dit helaas al vaker meegemaakt bij CP en het doet afbreuk aan het gevoel dat je in een gerenoveerde cottage verblijft.
Desondanks vonden we het een heerlijke cottage: licht en ruimtelijk, overal dubbel glas en een grote ouderslaapkamer. Een aanrader!
Market dome
Tsja, ik wist niet zo goed wat ik hier van moest verwachten. Ik had op het forum al foto's gezien van de vernieuwde MD, maar de beleving in het echt is toch vaak heel anders dan je verwacht. En in dit geval waren we positief verrast! Wat een prachtige market dome is het geworden, inclusief de echte CP-sfeer die je er altijd hoopt te vinden. De nieuwe, gele vloer is mooi, de zijwanden van de wandelpaden zijn bekleed met riverstones en hout, tussen de planten staan mooie bamboe lantaarns. bij een van de ingangen en bij de bamboe dome hangen de ronde, glazen sfeerlampen die je bijvoorbeeld ook in Port Zelande vindt. Het is groener dan ik verwachtte: de beplanting is echt prachtig. Vergeleken met de MD van het Meerdal is het uitaard kleiner, maar ook wat minder vol en vooral lichter omdat meer daglicht binnenkomt. We hebben gebruik gemaakt van het Grand café, dat was prima. Frites affairs alleen gezien en ik moet zeggen: het ziet er prachtig en modern uit. De 'market dome nieuwe stijl' bevalt me wel.
Aqua Mundo
De vernieuwde ingang van de Aqua mundo belooft veel goeds: een mooie natuursten vloer en decoratie. Bij de kleedhokjes is ook het een en ander gemoderniseerd: overal liggen riverstones op de vloer, de oudere kleedhokjes lijken geschilderd te zijn en er zijn een aantal nieuwe familie-kleedcabines geplaatst. Handig! De kluisjes zijn klein, maar er zijn ook een aantal nieuwe, grotere kluisjes geplaatst. Al met al prima, maar echt modern is het geheel niet.Het doet een beetj denken aan de kleedruimtes van Port Zelande: wat benauwd met lage plafonds, maar wel netjes schoon.
Je komt de Aqua Mundo binnenlopen bij het golgslagbad en dat is direct de plek die het minst een CP-uitstraling heeft. Het golfslagbad is blauw/wit betegeld en bevindt zich in een redelijk donkere 'hal' zonder planten. Oei, dat is even wennen en niet wat ik van Center Parcs ken. Links naast dit deel is echter een recreatiebad wat er een stuk beter uitziet, met volop tropische planten en veel daglicht. Dit is een heerlijk bad om rond te dobberen, er zijn bubbelbanken en een stroomversnelling omgeven met planten. Ja, hier krijg je wel het CP-gevoel. Overigens liggen achter het golfslagbad twee lekker warme bubbelbaden in mini-formaat, je past er net met vier personen in. De baden zagen er trouwens uit alsof ze nieuw waren.
Rechts naast het golfslagbad vind je de ingang naar het buitenbad, wat boven de waterlijn nieuwe natuursteen betegeling heeft gekregen. Dat ziet er prima uit. Wel jammer dat ze dan die paar meter tegels bij het instapbad binnen niet even meegenomen hebben tijdens het tegelen. In het buitenbad staat trouwens muziek aan, best een leuke toevoeging.
Naast de ingang naar het buitenbad is de doorgang naar de glijbaantoren, toch wel een hoofdattractie van dit bad. De toren heeft door de zichtbare bakstenen en de kleimne raampjes nogal een Oostblok-uistraling, maar het staat allemaal keurig in de nieuwe verf. Dan de glijbaan maar eens testen! Het is een oude glijbaan, die tijdens de renovatie is voorzien van een nieuwe, wat ruwe coating. Hij glijdt overigens prima en je kunt behoorlijk snelheid maken! Het nieuwe interactieve deel is leuk bedacht, maar voegt voor mij niet zoveel toe. De thema's lijken allemaal op elkaar en de muziek is nauwelijks hoorbaar.
Deze AM heeft wel veel te bieden voor kleine kinderen: er is een leuk aangelegd 'kikkerbad', een normaal peuterbad en een soort water playhouse met glijbaan. Het heeft allemaal geen typische CP-uistraling, maar het is wel prima onderhouden.
Al met al een prima onderhouden, redelijk grote AM voor een 3-birdie park. Echter voor ons geen AM om meerdere keren naartoe te gaan, na twee uur zwemmen hadden we het wel gezien. Als CP in de toekomst nog wat natuursteen toevoegt en vooral rond het golfslagbad meer planten plaatst, kan het wel meer CP-gevoel gaan geven.
Bezoek aan Meerdal en conclusie
Ik hou van hardlopen, dus ik kon het niet laten om even een rondje Meerdal te doen. Da gaat overigens heel makkelijk: bij de receptie van LP ruil je je cottagesleutel in tegen de poortsleutel van het Meerdal, waar je ter hoogte van cottage 905 het park op komt. Ik schrijf nog een aparte review over mijn bevindingen op dat park.
De nieuwe, autovrije promenade op het park is trouwens erg leuk, met verschillende kleine speeltuintjes en een nieuwe kinderboerderij, Leuk aangelegd!
Al met al hebben we een leuke week gehad op Limburgse Peel. Nette, ruime cottage, mooie market dome en de luxe om gebruik te maken van de faciliteiten van twee parken. Het park ligt er goed bij, maar een kleurtje op de gevels van de cottages zou het park een wat vrolijker uistraling geven. Schoonmaak moet ook beter.