Tijdens ons weekend, van vrijdag 18 tot en met zondag 20 maart, hadden we een verrassend weekend qua weer: op zaterdag aangenaam zonnig, op zondag koud en smeltende sneeuw. Dit kon uiteraard de pret niet bederven, dus noteer ik even mijn bevindingen hieronder:
Cottage
Wij hadden cottage 687, een 2 persoons Comfort. De cottages op het park zijn best bijzonder, want je voelt je echt wel in een Zuid-Frans dorpje, toch heerlijk om zoiets op anderhalf uur rijden van thuis te hebben? Ik herinner me van vroeger nog de grijze huisjes (die je nu ook nog op Landal Port Greve aan de andere kant van het Grevelingenmeer kan vinden), maar die hebben intussen een ware make-over gehad, zowel van binnen als buiten. De gekleurde cottages zien er nu heel wat sfeervoller uit.
Onze cottage had een oostelijke oriëntatie, waardoor je vooral 's ochtends veel licht binnentrekt (vooral in de slaapkamer, waar ik wel verduisterende gordijnen miste). De leefruimte beneden is voldoende, maar best donker doorheen de dag. De inrichting is niet zoals bij de andere parken die een recente renovatie gehad hebben, maar het stoorde me hier echt niet. Het past zelfs bij de sfeer van het park als Zuid-Frans dorpje. Qua onderhoud dus geen reden tot klagen, en qua schoonmaak kon het er ook goed door. Enkel de koelkast en de keukeninventaris waren niet zo fris en proper, maar goed.
Qua ligging dachten we dat het misschien wat verder van de MD lag, toch zeker als je op het parkplan kijkt, maar dat viel ook goed te doen. Eigenlijk zijn de centrale faciliteiten van elke cottage wel vlot bereikbaar, dankzij de kleine paadjes voor voetgangers.
Het park
Het park zelf dan: ook hier zag alles er best goed uit, met een unieke sfeer zoals je niet meteen op andere parken ervaart. Elk huisje is in zachte kleuren geschilderd, het Grevelingenmeer is nooit ver weg en voor kinderen zijn er ook heel wat speelpleintjes vlakbij de huisjes.
Ik vond het wel opvallend hoe open het park was: je kon gewoon doorlopen van het park naar de Marina, de camping of Qurios. Ondanks dat het park dus best groot is, en ook van buiten het park best veel extra bezoekers aantrekt of kan aantrekken, vind ik dan weer dat een aantal faciliteiten hier niet op meegegroeid zijn... Maar meer hierover volgt verder.
Market Dome
De Market Dome is mooi aangepast en voelt aan zoals op een origineel CP, met veel natuursteen, talrijke planten en enkele tropische dieren. Op zich vind ik het hier ook leuk dat je er nog verschillende aparte winkeltjes hebt en dat nog niet alles een Shop & Smile geworden is, maar de nieuwe concepten zullen op termijn ook naar hier overwaaien.
De Daily Foodstore is ruim en biedt een groot aanbod, maar bij de restaurants vond ik het persoonlijk wat minder. Ondanks dat het best druk was op het park, was helaas niet alles open... De keuken van het Grand Café werd verbouwd, waardoor je hier niets kon eten, en ook in het Factory Café kon je niets eten. Hier had ik dan toch een vervanger verwacht. Evergreenz was wel open voor ontbijt en diner, en The Grill (met heel beperkte kaart) vooral voor diner, maar je kon er 's middags ook lunchen, met een licht aangepaste kaart. Zowel Evergreenz als The Grill zaten volzet, dus wie niet op voorhand gereserveerd had, was er 's avonds aan voor de moeite... Want Nonna's was dan weer enkel open voor take away... Blijft dus nog over... Frites Affairs.
In het verleden hebben we deze al bezocht op andere parken, en waren we hier wel enthousiast over. Aangezien we nog niet wisten hoe laat we de vrijdag zouden aankomen, had ik geen reservatie gemaakt en moesten we dus op goed geluk iets zoeken. Maar wat een verschrikkelijke ervaring was ons dat? In totaal hebben we meer dan een uur gewacht op ons eten (2 bestellingen, dus niet zo bijzonder). Mijn partner had zijn bestelling trouwens nog heel wat eerder dan ik, want de mijne was intussen verloren gegaan... En zo was het niet alleen bij ons, want de hele avond waren er grote problemen met wachten, verkeerde bestellingen, verloren bestellingen, ongaar eten... Ik wil wel de dame aan de balie complimenteren, want ik was hangry en best bot tegen haar, maar ze deed toch echt haar best en bleef dit doen met een glimlach. Op het einde van de avond heb ik me dan ook geëxcuseerd, en ze begreep het volledig. Ze zei zelf ook dat er inderdaad heel wat verkeerd gelopen was die avond, en dat dit niet had mogen gebeuren. Jammer genoeg leek me dit geen eenmalig gebeuren te zijn, want ook op zaterdagmiddag en -avond, alsook op zondagmiddag zag het er telkens heel druk uit daar met soortgelijke taferelen...
Gelukkig had ik wel een reservatie gemaakt in The Grill op zaterdagavond, waardoor we hier wel een leuk plekje hadden. Op zich een heel sfeervol restaurant (geen Fuego, maar hoefde voor mij ook niet), met vriendelijke en vlotte bediening, maar met een - wat mij betreft - heel beperkte kaart. Je had keuze uit 2 voorgerechten (soep of broodjes), 3 hoofdgerechten (ribbetjes, steak of zalm) en enkel ijs als dessert. Ik vermoed dat dit ook tijdelijk was, maar vond dit toch wel een afknapper. We informeerden ook naar de lunch (om eventueel nog zondagmiddag te nemen), maar lieten die toch voor wat het was, want het menu was quasi gelijk, op een of twee andere gerechten na...
Dus ondanks dat het best wel druk was op het park, was het horeca-aanbod heel erg beperkt... Bovendien was er nog een verbouwing bezig naast Frites Affairs (lelijk afgedekt met zwart zeil zonder enige verdere communicatie), wat hopelijk in de toekomst nog iets nieuws biedt. Ik zou hier dan een soort koffiehoek met broodjes, slaatjes, poke bowls, gebak, sapjes enz. steken. Paar stoeltjes erbij, maar vooral als take away om elders op het park te picknicken. En toch was mijn verbazing nog groter toen ik een leeg restaurant opmerkte... Onder The Grill en naast Evergreenz is er nog een gigantisch restaurant met terras lag, maar dat dit niet gebruikt werd. Dit is nu ingericht als personeelsrestaurant. Akkoord, deze moet er zijn, maar ligt toch wel pal in het zicht van menig bezoeker, want het ligt vlak naast de noordingang van de MD en is geen beetje afgeschermd. Zonde dat deze ruimte niet gebruikt wordt voor een ander concept, zoals een visrestaurant bvb?
Jammer genoeg is de Market Dome vooral overdag het kloppend hart van het park, want doordat er 's avonds amper horeca open is - het Grand Café sluitte namelijk al rond 18u - voelt het hier snel als een dode boel aan. Er is wel een podium vlakbij het Grand Café, maar doordat The Grill en Evergreenz als enige 's avonds eten serveerden, bevond iedereen zich aan de andere kant van de Market Dome, waardoor je hier precies alleen door de MD liep.
Adventure Factory
Op alle andere parken heet deze tegenwoordig de Action Factory, maar Port Zélande heef toch een eigen Adventure Factory. De voormalige sporthal kreeg een grote make over en is nu sfeervol ingericht als uitgaanscentrum, waar je overdag heel wat leuke activiteiten kan doen, en 's avonds nog kan genieten van een optreden. Persoonlijk vond ik het leuk dat deze tegenover de Market Dome ligt, maar nog leuker zou zijn dat je 's avonds op 2 plaatsen entertainment hebt: meer gericht op uitgaan en jongeren in de Adventure Factory, en meer gericht op rust en families in de Market Dome.
De Action Factory herinnerde ik me nog van als kind, en dat nostalgische kwam ook terug naar boven bij het zien van het indoor terras, de leuke minigolf... De blacklight high adventure heb ik helaas niet kunnen doen, maar staat bij een volgend verblijf zeker op mijn to do's!
Aqua Mundo
Nog een belangrijk aspect van menig park is het subtropische zwembad... Dat is hier uiteraard ook het geval. Als kind was er volgens mij niet zoveel veranderd aan het zwembad, maar hebben we ons er toen wel geamuseerd. Intussen zijn we zo'n 20 jaar en 2 uitbreidingen / metamorfoses verder. En wow, toch wel aangenaam verrast om eerlijk te zijn. De Aqua Mundo is sfeervoller aangekleed, kreeg een leuke, unieke glijbaan Turbo Tunnel (die ik graag ook op andere plaatsen zie verschijnen!), een wildwaterbaan waar je niet uitgegleden raakt (aja, want je hebt meerdere keuzes tijdens de rit, waardoor de herhaling wel hoog is), en intussen ook een Water Playhouse voor de jongste bezoekers. De kleine Aqua Mundo van toen is dus groter geworden, en laat ons eerlijk zijn, dit was ook broodnodig! Met een groot vakantiepark en camping, alsook een Marina met appartementen en een kleinschalig vakantiepark als directe buren, komen er heel wat mensen zwemmen.
Stiekem hoop ik dat ze er in de toekomst in slagen om nog een uitbreiding te forceren, want een extra glijbaantoren zou zeker welkom zijn. Op die manier kan je net nog wat meer capaciteit creëren. Wij hadden geluk dat we op een goed moment zijn gaan zwemmen, want toen wij eruit gingen werd het toch wel heel erg druk in het zwembad... Oja, en hopelijk snel ook de digitale polsbandjes op het park, want ik ben geen fan van muntjes voor de kluisjes

Activiteiten
Net zoals op menig 4 birdiepark worden heel wat activiteiten aangeboden, zowel voor jong als oud. Hier heb je bvb. keuze uit 2 minigolfparcours (zowel binnen als buiten), enkele avontuurlijke activiteiten en heel wat voor kinderen. In de zomer is het wellicht nog wat leuker met extra watersporten, maar wij hebben ons prima vermaakt met de boottocht en het boemeltreintje.
Conclusie
De leuke herinneringen die ik als kind aan het park had bleven overeind, maar ik ben ook blij te zien dat Center Parcs echt geïnvesteerd heeft in dit park en erin geslaagd is om hier een topper van te maken. En intussen lijken zit ook in te zien bij de 'lelijke eendjes' zoals Limburgse Peel en Park Eifel...
Enkel merk ik ook wat groeipijnen op: het zwembad voelt nog steeds wat aan de kleine kant aan, vooral als het drukker wordt, en op vlak van horeca is er nog heel wat potentieel dat momenteel onbenut blijft. Wij zijn op zondagmiddag dan maar richting het strand geweest, waar we in het strandpaviljoen Brouw iets gegeten hebben - echte aanrader!
Ik zag dat er vroeger ook nog een Flip Flop Café op het park was, maar waar bevond deze zich dan? Ik kan het niet zo voor me zien, maar zoiets zou ook zeker op het park mogen blijven bestaan en kan wat extra capaciteit betekenen.
Mijn fantasie sloeg er hier en daar wel wat op hol, waarbij ik nog wat ideetjes voor de toekomst heb, en waarbij ik hoop dat het park bij een volgende renovatie nog mooier wordt. Ik ga er zeker nog eens heen!