Welkom op Center Parcs Informatie, hét enige echte Center Parcs Fan Forum zónder verdienmodel. Wij maken het verschil!

[Center Parcs] Port Zélande Informatie & Nieuws

De Eemhof, De Huttenheugte, Het Meerdal, De Kempervennen, Het Heijderbos,
Port Zélande, Limburgse Peel, Park Zandvoort, Parc Sandur, Camping Port Zélande
simon

Re: [Center Parcs] Port Zélande Informatie & Nieuws

Bericht door simon »

Intussen enkele weekends geleden zijn wij een weekendje naar Port Zélande geweest. Mijn vorig verblijf op Port Zélande was intussen zo'n 20 jaar geleden. Op dat moment werd het voormalige Gran Dorado Resort een SeaSpirit park. Als kind hadden we er een leuke tijd in het knusse zwembad, de ruime cottage en de Adventure Factory. Intussen is er veel veranderd op het park en is het een volwaardig 4 birdiepark geworden, dat nu ook trots de officiële Center Parcs vlag draagt.

Tijdens ons weekend, van vrijdag 18 tot en met zondag 20 maart, hadden we een verrassend weekend qua weer: op zaterdag aangenaam zonnig, op zondag koud en smeltende sneeuw. Dit kon uiteraard de pret niet bederven, dus noteer ik even mijn bevindingen hieronder:

Cottage

Wij hadden cottage 687, een 2 persoons Comfort. De cottages op het park zijn best bijzonder, want je voelt je echt wel in een Zuid-Frans dorpje, toch heerlijk om zoiets op anderhalf uur rijden van thuis te hebben? Ik herinner me van vroeger nog de grijze huisjes (die je nu ook nog op Landal Port Greve aan de andere kant van het Grevelingenmeer kan vinden), maar die hebben intussen een ware make-over gehad, zowel van binnen als buiten. De gekleurde cottages zien er nu heel wat sfeervoller uit.

Onze cottage had een oostelijke oriëntatie, waardoor je vooral 's ochtends veel licht binnentrekt (vooral in de slaapkamer, waar ik wel verduisterende gordijnen miste). De leefruimte beneden is voldoende, maar best donker doorheen de dag. De inrichting is niet zoals bij de andere parken die een recente renovatie gehad hebben, maar het stoorde me hier echt niet. Het past zelfs bij de sfeer van het park als Zuid-Frans dorpje. Qua onderhoud dus geen reden tot klagen, en qua schoonmaak kon het er ook goed door. Enkel de koelkast en de keukeninventaris waren niet zo fris en proper, maar goed.

Qua ligging dachten we dat het misschien wat verder van de MD lag, toch zeker als je op het parkplan kijkt, maar dat viel ook goed te doen. Eigenlijk zijn de centrale faciliteiten van elke cottage wel vlot bereikbaar, dankzij de kleine paadjes voor voetgangers.

Het park

Het park zelf dan: ook hier zag alles er best goed uit, met een unieke sfeer zoals je niet meteen op andere parken ervaart. Elk huisje is in zachte kleuren geschilderd, het Grevelingenmeer is nooit ver weg en voor kinderen zijn er ook heel wat speelpleintjes vlakbij de huisjes.

Ik vond het wel opvallend hoe open het park was: je kon gewoon doorlopen van het park naar de Marina, de camping of Qurios. Ondanks dat het park dus best groot is, en ook van buiten het park best veel extra bezoekers aantrekt of kan aantrekken, vind ik dan weer dat een aantal faciliteiten hier niet op meegegroeid zijn... Maar meer hierover volgt verder.

Market Dome

De Market Dome is mooi aangepast en voelt aan zoals op een origineel CP, met veel natuursteen, talrijke planten en enkele tropische dieren. Op zich vind ik het hier ook leuk dat je er nog verschillende aparte winkeltjes hebt en dat nog niet alles een Shop & Smile geworden is, maar de nieuwe concepten zullen op termijn ook naar hier overwaaien.

De Daily Foodstore is ruim en biedt een groot aanbod, maar bij de restaurants vond ik het persoonlijk wat minder. Ondanks dat het best druk was op het park, was helaas niet alles open... De keuken van het Grand Café werd verbouwd, waardoor je hier niets kon eten, en ook in het Factory Café kon je niets eten. Hier had ik dan toch een vervanger verwacht. Evergreenz was wel open voor ontbijt en diner, en The Grill (met heel beperkte kaart) vooral voor diner, maar je kon er 's middags ook lunchen, met een licht aangepaste kaart. Zowel Evergreenz als The Grill zaten volzet, dus wie niet op voorhand gereserveerd had, was er 's avonds aan voor de moeite... Want Nonna's was dan weer enkel open voor take away... Blijft dus nog over... Frites Affairs.

In het verleden hebben we deze al bezocht op andere parken, en waren we hier wel enthousiast over. Aangezien we nog niet wisten hoe laat we de vrijdag zouden aankomen, had ik geen reservatie gemaakt en moesten we dus op goed geluk iets zoeken. Maar wat een verschrikkelijke ervaring was ons dat? In totaal hebben we meer dan een uur gewacht op ons eten (2 bestellingen, dus niet zo bijzonder). Mijn partner had zijn bestelling trouwens nog heel wat eerder dan ik, want de mijne was intussen verloren gegaan... En zo was het niet alleen bij ons, want de hele avond waren er grote problemen met wachten, verkeerde bestellingen, verloren bestellingen, ongaar eten... Ik wil wel de dame aan de balie complimenteren, want ik was hangry en best bot tegen haar, maar ze deed toch echt haar best en bleef dit doen met een glimlach. Op het einde van de avond heb ik me dan ook geëxcuseerd, en ze begreep het volledig. Ze zei zelf ook dat er inderdaad heel wat verkeerd gelopen was die avond, en dat dit niet had mogen gebeuren. Jammer genoeg leek me dit geen eenmalig gebeuren te zijn, want ook op zaterdagmiddag en -avond, alsook op zondagmiddag zag het er telkens heel druk uit daar met soortgelijke taferelen...

Gelukkig had ik wel een reservatie gemaakt in The Grill op zaterdagavond, waardoor we hier wel een leuk plekje hadden. Op zich een heel sfeervol restaurant (geen Fuego, maar hoefde voor mij ook niet), met vriendelijke en vlotte bediening, maar met een - wat mij betreft - heel beperkte kaart. Je had keuze uit 2 voorgerechten (soep of broodjes), 3 hoofdgerechten (ribbetjes, steak of zalm) en enkel ijs als dessert. Ik vermoed dat dit ook tijdelijk was, maar vond dit toch wel een afknapper. We informeerden ook naar de lunch (om eventueel nog zondagmiddag te nemen), maar lieten die toch voor wat het was, want het menu was quasi gelijk, op een of twee andere gerechten na...

Dus ondanks dat het best wel druk was op het park, was het horeca-aanbod heel erg beperkt... Bovendien was er nog een verbouwing bezig naast Frites Affairs (lelijk afgedekt met zwart zeil zonder enige verdere communicatie), wat hopelijk in de toekomst nog iets nieuws biedt. Ik zou hier dan een soort koffiehoek met broodjes, slaatjes, poke bowls, gebak, sapjes enz. steken. Paar stoeltjes erbij, maar vooral als take away om elders op het park te picknicken. En toch was mijn verbazing nog groter toen ik een leeg restaurant opmerkte... Onder The Grill en naast Evergreenz is er nog een gigantisch restaurant met terras lag, maar dat dit niet gebruikt werd. Dit is nu ingericht als personeelsrestaurant. Akkoord, deze moet er zijn, maar ligt toch wel pal in het zicht van menig bezoeker, want het ligt vlak naast de noordingang van de MD en is geen beetje afgeschermd. Zonde dat deze ruimte niet gebruikt wordt voor een ander concept, zoals een visrestaurant bvb?

Jammer genoeg is de Market Dome vooral overdag het kloppend hart van het park, want doordat er 's avonds amper horeca open is - het Grand Café sluitte namelijk al rond 18u - voelt het hier snel als een dode boel aan. Er is wel een podium vlakbij het Grand Café, maar doordat The Grill en Evergreenz als enige 's avonds eten serveerden, bevond iedereen zich aan de andere kant van de Market Dome, waardoor je hier precies alleen door de MD liep.

Adventure Factory

Op alle andere parken heet deze tegenwoordig de Action Factory, maar Port Zélande heef toch een eigen Adventure Factory. De voormalige sporthal kreeg een grote make over en is nu sfeervol ingericht als uitgaanscentrum, waar je overdag heel wat leuke activiteiten kan doen, en 's avonds nog kan genieten van een optreden. Persoonlijk vond ik het leuk dat deze tegenover de Market Dome ligt, maar nog leuker zou zijn dat je 's avonds op 2 plaatsen entertainment hebt: meer gericht op uitgaan en jongeren in de Adventure Factory, en meer gericht op rust en families in de Market Dome.

De Action Factory herinnerde ik me nog van als kind, en dat nostalgische kwam ook terug naar boven bij het zien van het indoor terras, de leuke minigolf... De blacklight high adventure heb ik helaas niet kunnen doen, maar staat bij een volgend verblijf zeker op mijn to do's!

Aqua Mundo

Nog een belangrijk aspect van menig park is het subtropische zwembad... Dat is hier uiteraard ook het geval. Als kind was er volgens mij niet zoveel veranderd aan het zwembad, maar hebben we ons er toen wel geamuseerd. Intussen zijn we zo'n 20 jaar en 2 uitbreidingen / metamorfoses verder. En wow, toch wel aangenaam verrast om eerlijk te zijn. De Aqua Mundo is sfeervoller aangekleed, kreeg een leuke, unieke glijbaan Turbo Tunnel (die ik graag ook op andere plaatsen zie verschijnen!), een wildwaterbaan waar je niet uitgegleden raakt (aja, want je hebt meerdere keuzes tijdens de rit, waardoor de herhaling wel hoog is), en intussen ook een Water Playhouse voor de jongste bezoekers. De kleine Aqua Mundo van toen is dus groter geworden, en laat ons eerlijk zijn, dit was ook broodnodig! Met een groot vakantiepark en camping, alsook een Marina met appartementen en een kleinschalig vakantiepark als directe buren, komen er heel wat mensen zwemmen.

Stiekem hoop ik dat ze er in de toekomst in slagen om nog een uitbreiding te forceren, want een extra glijbaantoren zou zeker welkom zijn. Op die manier kan je net nog wat meer capaciteit creëren. Wij hadden geluk dat we op een goed moment zijn gaan zwemmen, want toen wij eruit gingen werd het toch wel heel erg druk in het zwembad... Oja, en hopelijk snel ook de digitale polsbandjes op het park, want ik ben geen fan van muntjes voor de kluisjes :-)

Activiteiten

Net zoals op menig 4 birdiepark worden heel wat activiteiten aangeboden, zowel voor jong als oud. Hier heb je bvb. keuze uit 2 minigolfparcours (zowel binnen als buiten), enkele avontuurlijke activiteiten en heel wat voor kinderen. In de zomer is het wellicht nog wat leuker met extra watersporten, maar wij hebben ons prima vermaakt met de boottocht en het boemeltreintje.

Conclusie

De leuke herinneringen die ik als kind aan het park had bleven overeind, maar ik ben ook blij te zien dat Center Parcs echt geïnvesteerd heeft in dit park en erin geslaagd is om hier een topper van te maken. En intussen lijken zit ook in te zien bij de 'lelijke eendjes' zoals Limburgse Peel en Park Eifel...

Enkel merk ik ook wat groeipijnen op: het zwembad voelt nog steeds wat aan de kleine kant aan, vooral als het drukker wordt, en op vlak van horeca is er nog heel wat potentieel dat momenteel onbenut blijft. Wij zijn op zondagmiddag dan maar richting het strand geweest, waar we in het strandpaviljoen Brouw iets gegeten hebben - echte aanrader!

Ik zag dat er vroeger ook nog een Flip Flop Café op het park was, maar waar bevond deze zich dan? Ik kan het niet zo voor me zien, maar zoiets zou ook zeker op het park mogen blijven bestaan en kan wat extra capaciteit betekenen.

Mijn fantasie sloeg er hier en daar wel wat op hol, waarbij ik nog wat ideetjes voor de toekomst heb, en waarbij ik hoop dat het park bij een volgende renovatie nog mooier wordt. Ik ga er zeker nog eens heen!
Coming up: De Huttenheugte (dec) / Het Vennenbos (feb)

2023: HB / HA / MD / KM
2022: PZ / LB / LH / AR / HA (op visite)
2021: AR / EP / KV / EH
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Hoi Simon,

Dank je wel voor je uitgebreide review :D.

Fijn dat jullie ondanks de horeca (jammer dat ze horeca nog steeds niet op orde hebben op het park) een leuk verblijf hebben gehad.
Wij verbleven ook een keertje in een 2 persoons comfort en wij vonden het ook best donker beneden, was een beetje deprimerend
vond ik.

simon schreef: 26 apr 2022, 15:03 En toch was mijn verbazing nog groter toen ik een leeg restaurant opmerkte... Onder The Grill en naast Evergreenz is er nog een gigantisch restaurant met terras lag, maar dat dit niet gebruikt werd. Dit is nu ingericht als personeelsrestaurant. Akkoord, deze moet er zijn, maar ligt toch wel pal in het zicht van menig bezoeker, want het ligt vlak naast de noordingang van de MD en is geen beetje afgeschermd. Zonde dat deze ruimte niet gebruikt wordt voor een ander concept, zoals een visrestaurant bvb?

Hier zat vroeger het Flip Flop Café.

simon schreef: 26 apr 2022, 15:03 Ik zag dat er vroeger ook nog een Flip Flop Café op het park was, maar waar bevond deze zich dan? Ik kan het niet zo voor me zien, maar zoiets zou ook zeker op het park mogen blijven bestaan en kan wat extra capaciteit betekenen.

Het Flip Flop Café (met een prachtig buitenterras) zat bij de achteringang van de Market Dome.

Het voormalige Flip Flop Café op Port Zélande.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Een eigen barbecue meenemen.

Ik kreeg de vraag of het is toegestaan om een eigen barbecue met te nemen.

Onderstaand het antwoord vanuit Port Zélande:

Dit is mogelijk. Houd voor de zekerheid wel een emmer water in de buurt voor het geval dat.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Nieuwe lay-out van het Aquapark voor het komende seizoen 2022.

Het nieuwe seizoen 2022 gaat weer beginnen en ze gaan weer starten met de opbouw van het park voor dit seizoen.
Onderstaand de nieuwe lay-out.

Open op zaterdag 21 mei 2022 om 10.00 uur

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Aquapark Splash.
MMYY

Bericht door MMYY »

Super.

Wij gaan van de zomer naar Port Zélande en zitten vlakbij (539), mogelijk uitzicht op de baan.
Dochterlief wil er heel graag overheen met manlief, dus we zijn erg benieuwd!
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

De opbouw van het Aquapark voor het seizoen 2022 is begonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Aquapark Splash.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Morgen, 21-05-2022, gaat het Aqua Park weer open voor een nieuw seizoen met 1 uur gratis spelen.

Het Aqua Park gaat morgen om 12.00 uur open. Speciaal voor de openingsdag mag er tussen 12.00-13.00 uur GRATIS worden gespeeld!

Afbeelding

Bron: Port Zélande.
TimBerg

Bericht door TimBerg »

Beetje late reactie, maar bedankt voor je uitgebreide review, Simon! Heerlijk om te lezen en veel punten zijn echt herkenbaar.

Ik ben een jaar of 5 geleden voor het laatst op het park geweest, ik vond het toen een erg prettig, mooi gelegen park met een prachtige MD en een prima Aqua Mundo. Zelf zou ik niet zo snel meer terugkeren vanwege de donkere cottages. Er zijn natuurlijk cottages met veel ramen, maar veel cottages hebben in de woonkamer maar aan één zijde ramen. Dat geeft een donkere, nare sfeer. En tot overmaat van ramp bestaat de enige verlichting uit veel te felle, ongezellige spaarlampen aan het plafond. Gelukkig denkt CP met de recente renovaties op andere parken beter na over sfeerverlichting :-). Ik denk dat PZ binnen 5 jaar weer aan de beurt is voor een refurbishment, dus misschien gaan ze dat dan rechttrekken.
Debbie

Bericht door Debbie »

Vandaag een dagje naar Port zelande geweest.
Eerst lekker gezwommen, het is een leuk zwembad voor mijn zoontje van 5. Helaas waren de twee groene glijbanen dicht, ik zag dat daar werkzaamheden plaats vonden.
Wildwaterbaan is leuk door de verschillende routes die je kan nemen maar echt snel gaat die niet. Erg leuk waterplayhouse voor de kids!

Mijn eerste indruk is een erg leuk opgezet park, wat ik wel vond is dat de huisjes wat minder privacy hadden en tuintjes vaak aan de weg kant lagen waardoor iedereen die langs loopt je ziet zitten.

Wij wonen er niet heel ver vandaan dus gaan vaker terug komen voor een dagje weg.
Hartelijke groet,
Debbie

2017 EP-BT
2018 HH-BT
2019 HH
2020 HH-EH
2021 EH-HH-HH-EP-BT
2022 BT-EP-HH
2023 VM-HS-BT-KV-BF-HE
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Hoi Debbie,

Dank je wel voor je bericht!

Een leuk park met een best wel leuke Aqua Mundo ook.

Klopt, er zijn cottages die met het terras aan de weg zitten, jammer is dat want er is vrij weinig tot geen privacy.
De cottages ( niet de appartementen) aan het water hebben (veel) meer privacy.

Leuk dat jullie niet ver van het park af wonen, dan is een dagje weg goed te doen.

Veel plezier bij jullie volgende parkbezoekjes!
Tom...

Bericht door Tom... »

simon schreef: 26 apr 2022, 15:03 Intussen enkele weekends geleden zijn wij een weekendje naar Port Zélande geweest.
Ik lees hem nu pas, erg leuke review die ook wel herkenbaar is!
Port Zélande is een bijzonder en leuk park, dat met wat liefde, aandacht (en geld ;-)) nóg mooier zou kunnen worden!
Wie weet wat de toekomst brengt, maar voor nu is het al een erg leuk park.
Pixel14

Bericht door Pixel14 »

Vandaag een dagje Port Zélande gedaan om de warmte te ontvluchten.
Dit is zeker gelukt. Scheelde zo'n 8 graden en zeker meer wind
Blij verrast waren wij om te zien dat het kleine strandje op het park zelf een nieuwe (flinke) laag zand heeft gekregen.
Het loopt nu wel wat steiler af, maar het water daar is niet diep. Dus dat geeft niet.

Wat ik wel erg jammer vond. We wilde of pizza of frites gaan eten.....
Allebei gesloten, en dat op een zaterdag.
Ik weet ook wel dat het nog geen vakantie is, maar zeker in de weekenden lijkt het mij een flinke misloper van inkomsten.

Nadien kwamen wij op het pleintje tegenover de action factory. Daar stond een friteskar.
Maar mijn zin was toen al weg en we hebben thuis frites afgehaald.

Vorige zomer waren er ook problemen met personeel. Ik denk dat dat helaas nog steeds zo is.
Erg jammer, want ik vind het een heerlijk park. Zelfs een dagje voelt als een kleine vakantie.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Hoi Pixel14,

Super leuk een berichtje van je dagje Port Zélande :D.

Jammer dat ze het het tekort aan personeel nog steeds niet onder controle hebben, wat je zegt en misser aan inkomsten.

Leuk dat een dagje voelt als een kleine vakantie. We zijn er ook al vaker geweest voor een dagje en hebben dat gevoel ook.
1x en verblijf daar gehad en was anders dan een original park, (die ik het leukst vind) maar het was een heel fijn verblijf en
ze hebben ook een mooie Market Dome.

Tof dat er extra zand is gekomen bij het strandje in zone 8, echt en heel leuk strandje daar.

Heb je misschien nog een paar foto's gemaakt?
Pixel14

Bericht door Pixel14 »

Mariëtte schreef: 18 jun 2022, 19:57 Hoi Pixel14,

Super leuk een berichtje van je dagje Port Zélande :D.

Jammer dat ze het het tekort aan personeel nog steeds niet onder controle hebben, wat je zegt en misser aan inkomsten.

Leuk dat een dagje voelt als een kleine vakantie. We zijn er ook al vaker geweest voor een dagje en hebben dat gevoel ook.
1x en verblijf daar gehad en was anders dan een original park, (die ik het leukst vind) maar het was een heel fijn verblijf en
ze hebben ook een mooie Market Dome.

Tof dat er extra zand is gekomen bij het strandje in zone 8, echt en heel leuk strandje daar.

Heb je misschien nog een paar foto's gemaakt?
Wij hebben inmiddels 3x verbleven op PZ
Alle soorten cottages gehad.
Aan de haven, vlakbij het strand en helemaal aan de andere kant. In een 4pers cottage, die overigens zelfs ruimer aanvoelt dan een 6pers vip in zone 8
Afgelopen zomer waren wij er ook. Toen hadden ze op het plein bij de receptie (iets eerder dan de action factory) meerdere foodtrucks staan.
Maar toen was ook de frites affaires en nonna's open.ik vond het toen een hele leuke aanvulling.
Maar als ze alleen de friteskar buiten hebben. Dan vrees ik dat er best wat klachten gaan komen. Zeker gedurende het hoogseizoen.

Ik heb wel foto's gemaakt. Maar daarop is niet echt te zien dat er nieuw zand ligt. Daarom dus niet geplaatst.
Jullie zullen me op mijn woord moeten geloven :lol:

Mocht ik nog een keer een CP bezoeken, zal ik zeker foto's maken en plaatsen.

Groeten
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

De dubbele glijbanen zijn tot nader order buiten gebruik.

De dubbele glijbanen buiten gebruik.
Afbeelding
Daffy

Bericht door Daffy »

Ik zie dat hier ook Lasergame is, is dit alleen voor kinderen of kan je hier ook als volwassenen terecht? Wij gaan met een vriendengroep en zouden dit wel leuk vinden :D
HB - 2014
ZV - 2016, 2019, 2021
PZ - 2014, 2015, 2022
KV - 2017
VM - 2012, 2023
BH - 2015, 2018
NK - 2017
BS - 2014
LA - 2008
EH - 2022
MD - 2023
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Hoi Daffy,

De Lasergame is vanaf 8 jaar. Volwassenen kunnen dit ook doen.
BaVe01

Bericht door BaVe01 »

Beste Mariëtte,

Waarom zijn de dubbele groene glijbanen tot nader order buiten gebruik?

Toen ik er in oktober 2021 was, was er wat mij betreft niets mis mee, maar we zijn inderdaad 8 maanden verder.
Hochsauerland 2005/09/10/13/15. Eifel 2006/08/22. Nordseeküste 2007/08. Limburgse Peel 2009/12/19. Eemhof 2010/11. Bispinger Heide 2012. Les Ardennes 2014. Port Zélande 2010/14/21. Meerdal 2016/19. Zandvoort 2017/20. Huttenheugte 2018.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Hoi BaVe01,

In de buurt van deze glijbanen zijn ze bezig met het plaatsen van een nieuwe luchtbehandelingskast.
Door deze werkzaamheden kunnen de 2 dubbele glijbanen niet open zijn.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Mariëtte schreef: 20 jun 2022, 16:24 De dubbele glijbanen zijn tot nader order buiten gebruik.

De glijbanen zijn weer in gebruik!
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Brand nabij Center Parcs Port Zélande.

Afbeelding

In het duingebied ten noorden van de Brouwersdam tussen Zuid-Holland en Zeeland woedt sinds dinsdagmiddag een grote brand. De brandweer is met meerdere bluswagens aanwezig. Volgens de brandweer is er veel bluswater nodig, maar is daar ter plaatse lastig aan te komen.

De rook trekt ook over een nabijgelegen vakantiepark. In eerste instantie sprak de brandweer van een ontruiming van het park, maar daarvan is geen sprake. Wel is voor gasten die dat willen opvang geregeld in een sporthal in Ouddorp.

De brandweer zegt "alles op alles" te zetten om te voorkomen dat het vuur overslaat naar het vakantiepark en het RTM-trammuseum in Ouddorp. In het museum staan onder meer historische locomotieven en rijtuigen.

Om aan extra bluswater te komen, zijn vier mobiele pompen ingezet. Ook is er een blushelikopter van Defensie ingezet. Onder de helikopter hangt een grote waterzak. Daarmee wordt per keer 2.500 liter water op het vuur gestort. De zak wordt gevuld met water uit het Grevelingenmeer.

De brandweer verwacht nog hele avond bezig te zijn.
Het blussen en nablussen van de duinbrand zal volgens een woordvoerder van de brandweer nog de hele avond in beslag nemen. "Ook als we de brand meester zijn, zullen we nog uren bezig zijn om het gebied na te lopen op brandresten. Daarbij komt er ook een moment dat de brandweerlieden worden afgelost, want met deze temperaturen kun je niet te lang in het gebied blijven."

Vanwege de droogte en het risico op uitbreiding van de brand heeft de brandweer opgeschaald naar GRIP 2. Dat betekent dat regionale hulpdiensten samenwerken om de brand te bestrijden.

De oorzaak van de brand is niet duidelijk. Volgens de veiligheidsregio zijn er vooralsnog geen aanwijzingen dat er sprake is van brandstichting.

Vanwege de brand was ook de N57 van Middelburg naar Rotterdam enkele uren dicht tussen Port Zélande en Ouddorp. Rond 20.00 uur ging de parallelweg open en hoefde het verkeer niet meer om te rijden.

Bron: Nu.nl
simon

Bericht door simon »

Wow heftig! Al een geluk dat het het park niet treft.

Onlangs was er ook een duinenbrand in Wenduine, nabij Park De Haan.
Coming up: De Huttenheugte (dec) / Het Vennenbos (feb)

2023: HB / HA / MD / KM
2022: PZ / LB / LH / AR / HA (op visite)
2021: AR / EP / KV / EH
quincyj1998
Moderator

Bericht door quincyj1998 »

De brand was meer richting Ouddorp zelf, daar zit een eco vakantiepark. Ik dacht zelf ook eerst aan CP, maar dit was niet het geval.

Gelukkig is de brand geblust!
Totaal aantal verblijven op Center Parcs: 33
Bungalow16

Bericht door Bungalow16 »

Er was totaal geen gevaar voor de gasten van Piet zelande gelukkig! Protocol was wel van de plank gehaald, maar hoefde niet gebruikt te worden.
Daffy

Bericht door Daffy »

Vandaag terug gekomen van een midweek Port Zelande. We waren met 6 personen in een 8 premium (683).
Het inchecken ging heel vlot. De cottage was ook al voor 16.00 uur klaar.

Cottage
We zaten dus in een 8 premium, nummer 683. De ligging is iets naar achteren in het park, 2e van de hoek en vlakbij het water. In zo'n 5 a 10 minuten ben je in de Market Dome. De cottage was prima schoongemaakt. Helemaal niks op aan te merken! Uiteraard staan er nog de tuinbanken maar ook deze zagen er nog prima uit. De keuken was ook rijkelijk voorzien van borden, bestek en glazen. De eettafel was wat gek gepositioneerd, half voor de tv... De slaapkamers en badkamers waren ook netjes en we hebben ze zeker weleens kleiner meegemaakt. Enige minpuntje was dat alle verdiepingen open waren waardoor het ook boven nog erg gehoorig is. Daarnaast is het beneden wel erg krap als je echt met 8 personen bent.

Market dome/Action Factory
De market dome en de action factory waren ook prima onderhouden. Frites Affairs vonden wij een stuk minder. Zeker in vergelijking met de vorige snackbar op Port Zelande. We hebben 1x broodjes gehaald bij de bakkerij in de supermarkt en die waren goed vers! De bowlingbanen waren ook goed, wel een korte baan qua aanloop. Het enige vreemde vonden wij in de Market dome dat er best veel buitenlands sprekend personeel liep. Dat is verder niet zo'n heel groot probleem aangezien wij gewoon prima Engels spreken, maar ik kan me voorstellen dat dit soms wat lastig kan zijn.
De action factory blijft ook altijd een prettig gebouw. Gametown, de bingo etc. Daar werd gretig gebruik van gemaakt en ook de prijzen (frisdrank) vonden wij nog goed te betalen. Zeker niet absurd hoog!

Aqua Mundo
De Aqua mundo was gelukkig niet zo koud! 29 graden gaf het bord aan voor het glofslagbad. De wildwaterbaan was een stuk warmer en ook de bubbelbaden waren gewoon een heel stuk warmer. Hij was elke dag open van 10.00 t/m 20.00 uur. Uiteraard is de bandenglijbaan de grote attractie in de aqua mundo. Die blijft leuk. Ook de wildwaterbaan is hier leuk door de verschillende routes die je kan nemen. Je hebt nog geen polsbandjes hier dus voor de kluisjes moest je ouderwets een euro inwerpen.

Wij hebben een hele mooi week gehad met ook nog prachtig weer, wat in eerste instantie niet helemaal was voorspeld. Het park zat wel bomvol, veel Duitsers, Belgen en Fransen (of Walloniërs). Die hadden schijnbaar nog vakantie. Daardoor was het wel continu plekje zoeken op de parkeerplaats, maar zoals iemand bij ons zei: "Het is ook niks als je hier helemaal alleen zit".
HB - 2014
ZV - 2016, 2019, 2021
PZ - 2014, 2015, 2022
KV - 2017
VM - 2012, 2023
BH - 2015, 2018
NK - 2017
BS - 2014
LA - 2008
EH - 2022
MD - 2023
Plaats reactie