Welkom op Center Parcs Informatie, hét Center Parcs Fan Forum van nu, verrassend vernieuwend!

[Center Parcs] Park Nordseeküste Informatie & Nieuws

Bispinger Heide, Park Allgäu, Park Hochsauerland, Park Bostalsee, Park Nordseeküste, Park Eifel
Plaats reactie
Tom...

[Center Parcs] Park Nordseeküste Informatie & Nieuws

Bericht door Tom... »

Review Center Parcs Park Nordseeküste juni 2019

Dit park heeft me sinds de overname zo'n 15 jaar geleden gefascineerd. Het park werd geopend in 1992 als Nordsee Tropen Parc en heeft daarna nog enkele andere uitbaters gekend, tot het in 2004 toegevoegd werd aan het Center Parcs portfolio, toen nog onder de SeaSpirit bij Center Parcs vlag. Daarna is het nog enkele jaren Sunparks geweest, maar nadat die "branding" in Duitsland mislukte, is het weer Center Parcs, een 3-vogel park.

Dit park leek me zo anders dan andere parken, maar doordat het zo ver weg ligt (zo'n 5 uur rijden) en omdat het park op foto's er niet echt goed uitzag, was dit lang het enige CP park, dat ik nooit bezocht had. Toen men aankondigde dat de boel grondig verbouwd werd, vond ik het al een stuk interessanter worden om er eens heen te gaan. De verbouwingen in de Market Dome en het ontbreken van foto's van het park zelf, hebben de doorslag gegeven. "Als ze geen foto's plaatsen van de vernieuwingen, dan rij ik er zelf wel heen" ;D

En zo geschiede: enkele weken geleden ging ik naar dit ietwat vreemde, nog niet door mij ontdekte CP park. Na een reis van een dikke 5 uur, reden we ineens Tossens binnen en midden in het "dorp" ligt het park. Het park is in 2 delen gebouwd (enkele jaren na elkaar) en dat zie je ook: het wordt door de openbare weg in tweeën gesplitst en het CP bord staat aan de rand van de openbare rotonde, midden in het park. Op foto’s leek het park meer op een woonwijk, dan een bungalowpark en dat is gedeeltelijk ook zo. Wat me opviel, is dat het park eigenlijk enorm groen is. Zeker tussen de cottages, CP heeft enorm veel planten en bomen neergezet, wat het geheel toch minder “woonwijk-erig” aan doet voelen. Aan de nieuwe beplanting, zie je dat ze bij de recente renovatie ook aan de groenvoorziening hebben gedacht. Toen wij er waren, werden zelfs nog nieuwe planten neergezet.

Ons appartement

Wij verbleven in 2 persoons appartement 541. Met voorkeur geboekt, want er zijn hier 3 verdiepingen. Als je beneden ligt, dan heb je een terrasje, op de eerste verdieping heb je alleen een mini balkon en bovenin heb je een schuin dak en helemaal geen balkon. Het appartement was recent opgeknapt en zag er op het eerste gezicht prima uit. Alleen zonde, dat de tafel en stoelen al helemaal afgeleefd waren. Voor de rest heb je alles wat je nodig hebt, ik vond het een erg prettig appartement.

Het Park

Het park bestaat dus uit 2 delen, maar eigenlijk zijn dit er 3: het oude deel, waarvan een groot gedeelte van de huisjes niet van CP is. Deze zijn privé eigendom en CP heeft hier slechts 8 cottages. Dit is het deel dat het dichts bij het centrum ligt. Dit deel is echt niet goed onderhouden en ik zou iederen afraden om in deze “shabby area” een cottage te huren (cottage nummers 329 t/m 343). Dan is er het “achterste” deel van het oude gedeelte. Om hier te komen, moet je langs 3 grote, lelijke flatgebouwen lopen. Deze liggen wel op het terrein, maar hebben eigenlijk niks met CP te maken. Als jet het “CP gedeelte” op komt, staat er zelfs een klein welkom bordje, om duidelijk te maken, dat je weer op goed grondgebied bent ;)

Het valt meteen op, dat alles hier weer prima onderhouden is. De wegen en groenvoorziening zijn mooi en ook de cottages zijn van buiten prima. Het ligt allemaal wel wat dicht op elkaar en om de een of andere reden, waren wij hier niet super enthousiast over. De cottages zien van binnen mooi uit, maar het feit dat je in een uithoek lijkt te liggen en dat de cottages toch wel erg dicht op elkaar liggen, maken dit toch een beetje een gek deel van het park. Hier liggen alleen 6 persoons cottages, dus als je een 6 persoons Comfort of Premium cottage neemt, kom je hier automatisch terecht.

Het deel van het park aan de andere kant van de weg, was ons favoriet. Goed, er staan veel auto’s, maar tussen de cottages was het echt heel mooi aangelegd allemaal: mooie paadjes en veel groen. Ik zou iedereen aanraden in dit deel te verblijven. Er zijn hier enkele privé cottages, maar de meeste zijn van CP. Het park is niet heel groot, dus je kunt eigenlijk overal gemakkelijk te voet naar het parkcentrum.

Leuk weetje: we ontdekten dat op het park, direct grenzend aan de MD, nog het oude stadszwembad ligt. Dit bad is nooit weggehaald en is nu de huisvesting van de technische dienst van het park. We mochten niet naar het bad gaan kijken, maar ik vond wel een YouTube filmpje:

Market Dome

Toen we richting parkcentrum liepen, gingen we eerst bij de receptie naar binnen, die in de lobby van het hotel bleek te liggen. Hier is een kleine 24 uur shop, waar je ook broodjes kunt kopen, want het park heeft geen supermarkt (maar het dorp wel, dus daar kun je eenvoudig heen). Het hotel ziet er van buiten heel lelijk uit: het is een wit golfplaten kolos. Van binnen is het allemaal prima ingericht/ opgeknapt. Het Market Restaurant ligt in de lobby van het hotel (wat ik dan weer een beetje vreemd vind). Wat voor mij als verrassing kwam: via het hotel kun je door een doorgang die langs/ door de Aqua Mundo loopt, naar de Market Dome. Daar kom je in een soort zij-arm terecht, waar de infobalie, de Toys & Souvenirs en de ingang van de sporthal zich bevindt. Maar het toffe, is de doorgang door de AM. Je moet echt een deur door en dan loop je ineens in de hitte van de AM. Je kijkt zo over het golfslagbad, maar ook de hogere verdiepingen kun je zien. Er is zelfs een wenteltrap, die leidt naar een uitkijkplatform, waar je de lazy river met glijbaan kunt overzien. Heel leuk dus, deze zij-ingang/ doorgang.

Dan de Market Dome zelf: mijn eerste indruk: jeetje, wat is deze klein! Het is echt een langwerpig gebouw, waar een terras en restaurant zijn, meer is het niet. Als ik wat beter kijk, zie ik dat er toch wel 2 restaurants zijn, een bar en de andere ingang van de Toys & Souvenirs. Alles loopt echter in elkaar over en dat vind ik thematisch gezien dan weer jammer. Zo staat de menukaart van het nieuwe restaurant “Oh Julia” op elke tafel in de Dome. Ook de menukaart van het “andere restaurant” (er hangt een oud bord op van Sharky’s, maar dat zie je verder nergens terug), staat overal. Ik vind het jammer, dat als je een nieuw concept introduceert, je dit dan over alles uitsmeert, waardoor je eigenlijk zelf het concept stuk maakt. Maar goed: we eten dus bij Oh Julia’s en jeetje: wat zijn de medewerkers hier chagrijnig. Bijna allemaal: ze hebben er duidelijk geen zin in. De dagen erna hebben we een zelfde soort ervaring: het personeel is totaal niet gemotiveerd en we krijgen totaal niet het idee welkom te zijn. Dit is toch niet wat je bij Center Parcs verwacht?! Zonde, want mede hierdoor, zijn we op de andere dagen buiten het park gaan eten.

De MD zelf is wel echt heel erg mooi opgeknapt! Als ik oude foto’s bekijk, dan is dit een mega metamorfose ten opzichte van vroeger. Ook hier hebben ze het “nieuwe concept” toegepast, zoals we dit kennen van bijvoorbeeld Port Zélande en Limburgse Peel. Er is grondig verbouwd: de ingang van de Aqua Mundo is helemaal veranderd en er zijn wat trappen naar beneden weggehaald. Er staan heel veel mooie planten, nieuwe plantenbakken, er is veel geschilderd en er hangt echt een tropische/ CP sfeer. Deze renovatie is wat mij betreft heel erg goed gelukt!
Hoe langer we er verblijven en rondspoken, hoe meer ik de charme van deze kleine MD weet te waarderen. De Market Dome heeft het meeste de CP sfeer van het hele park, vind ik.

Aqua Mundo

Veel gelezen over deze AM, want “het is een zwembad met 4 verdiepingen”. Ik stelde me door, dat het een soort flatgebouw was, waarbij de verdiepingen echt boven elkaar lagen. Dat bleek niet zo te zijn. Je gaat de AM binnen via een trap omlaag in de MD. Als je via de kleedhokjes naar het golfslagbad loopt (je moet nog verder omlaag), zie je dat dit bad zich geheel onder de lobby van het hotel bevindt. Je krijgt wel een beetje een “kelder idee”, maar het bad ziet er verder prima uit, met enkele verstopte doorgangen en uithoekjes. Jammer van de witte tegels en de plastic planten, maar het is niet anders. Overigens had CP aangekondigd, dat alle plastic planten zouden verdwijnen uit dit bad. Daar is niet van waar, vooral niet in het golfslagbad deel.
Dan loop je via trappen (je hebt 3 verschillende routes) naar de volgende verdieping. Deze ligt eigenlijk “naast” het golfslagbad, het is een soort van trapsgewijze constructie: elke verdieping ligt “naast” de andere en is via een trap bereikbaar. De andere verdiepingen bevinden zich onder de koepel, wat het geheel een stuk mooier maakt. Hier staan wel prachtige planten en dit doet ook meteen veel meer “CP” aan. De 1e verdieping is een soort tussenbad. Je kunt een betonnen glijbaan nemen van verdieping 2 naar verdieping 1, vanwaar je dan weer via dit tussenbad met een betonnen glijbaan naar het golfslagbad kunt: dit is echt super leuk gemaakt!
Verdieping 2 is eigenlijk het grote recreaatiebad, waar bubbelbanken, een bubbel”bad”, de grote lange glijbaan (super leuke glijbaan!), een stroomversnellingkje en het buitenbad zijn, alles met elkaar verbonden. Een groot recreatiebad, met meer dan voldoende attracties.
Verdieping 3 bereik je via een wenteltrap, tussen prachtige planten door. Hier is de Lazy River. Het ziet er uit als een klassieke CP wildwaterbaan, maar eigenlijk is het een hele trage stroomversnelling. Je moet hier op een band af (mag ook zonder gelukkig) en je komt bijna niet vooruit als je in de band ligt. De baan heeft enkele spuuglelijke beelden op en langs de rand staan (deze hadden ze bij de “renovatie” direct mogen verwijderen). Zonder band is de baan best ok, je kunt er leuk doorheen zwemmen. Het leuke aan deze baan, is dat hij eindigt met een snelle, open glijbaan. Met of zonder band: deze is heel leuk en maakt het tot een leuk geheel.

De Aqua Mundo is natuurlijk geen Erperheide of De Eemhof, maar voor een 3 vogel park, is dit bad grandioos! Center Parcs heeft destijds flink wat planten en beelden toegevoegd, waardoor het geheel er prima uitziet. En dat voor een relatief klein park, het voelt soms zelfs wat te groot voor het park, maar dat maakt niks uit, dat is voor ons als bezoeker alleen maar fijn! Vooral de opbouw (met tussenbad en betonnen glijbaantjes), maar ook de vele hoekjes & gangetjes en attracties, maken dit tot een bijzondere AM.

Eindoordeel

Het park is echt gebouwd als park om de omgeving te ontdekken. De openbare weg naar de kust loopt zelfs door het park heen. Nu is er aan de kust niet heel veel, het is allemaal vrij kleine en beperkt daar, dus er rijdt niet zo veel verkeer over die weg.
De waddenkust ligt op 5 minuten lopen, prima restaurants liggen ook op 2-5 minuten van het park. Wij zijn een dag naar Bremen geweest (1 uur rijden), maar ook dichterbij kunt je verschillende dingen doen.

Het park zelf blijft bijzonder, er hangt wel een beetje een CP sfeer, vooral in de cottages en Market Dome, maar als je de borden “Center Parcs” weg zou halen, dan raadt niemand dat dit park ooit onder de CP vlag heeft gedraaid.
Dit neemt niet weg, dat het een prima verzorgd park is, met veel groen (ook in en rond het parkcentrum), een prachtig zwembad, mooie cottages en een leuke omgeving.
Het personeel vonden wij over het algemeen erg onvriendelijk en onvakkundig. Gelukkig waren er ook fijne medewerkers, maar over het algemeen ligt het niveau hier toch wel echt een stuk lager dan we van CP gewend zijn.

Toch zou ik dit park aanbevelen, als je een ontspannen weekend of vakantie aan de waddenzee wilt hebben. Zoek je een echte Center Parcs ervaring, dan zit je hier niet goed, dan zijn veel andere parken van CP beter geschikt.
B767-300ER
Moderator

Re: [Center Parcs] Park Nordseeküste Informatie & Nieuws

Bericht door B767-300ER »

Wat een leuke en uitgebreide review Tom.
Bedankt voor het delen.
EBFS

Bericht door EBFS »

In Park Nordseeküste is men blijkbaar begonnen een uitbreiding van het park. Geen idee of dit al geweten was dus ik post het maar hier:

Korte samenvatting van de artikels: Op een 19.000/21.000* m² groot terrein (ongeveer ten noordwesten van de huidige Aqua Mundo en Market Dome) wil men een uitbreiding van 42 nieuwe VIP-cottages realiseren, voor zes tot tien personen. In totaal krijgt het park 240 nieuwe bedden**. Tien hiervan worden een soort themacottages met "speelelementen en maritieme accessoires" om gezinnen met kinderen aan te trekken. Dit plan bestaat al meer dan tien jaar maar nu wordt het ook echt werkelijkheid door de grote vraag naar luxe cottages. In augustus is men begonnen met de voorbereidende werken. In de zomer van 2021 moeten de cottages af zijn.

Artikel over de aanvang van de werken:
https://www.nwzonline.de/wesermarsch/wi ... 84982.html
Artikel van twee jaar geleden over de plannen:
https://www.nwzonline.de/wesermarsch/wi ... 62098.html

* De twee artikels spreken elkaar tegen over de grootte van het terrein, nochtans van dezelfde krant en dezelfde journalist. :lol:
** Iets in deze berekening klopt niet. Ofwel moet het aantal cottages lager zijn, ofwel het aantal bedden hoger, ofwel moet het aantal personen per cottage omlaag. Want 240 bedden gedeeld door 42 cottages is een gemiddelde van 5,7 personen per cottage.
Laatst gewijzigd door EBFS op 23 okt 2020, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
B767-300ER
Moderator

Bericht door B767-300ER »

**
Dat was mijn eerste gedachte ook. Hier klopt iets niet.
Tom...

Bericht door Tom... »

Zo wat interessant! Daar zijn ze al zo lang over bezig en dan beginnen ze ineens. Het worden dus ook thema cottages, spannend.

Ik ben benieuwd in welke stijl ze deze gaan bouwen of dat het iets heel nieuws wordt...
Lorenzo34

Bericht door Lorenzo34 »

Is er bij iemand bekend of de bouw al begonnen is?
Wij zijn gek op strandparken en willen hier volgende jaar april / mei naartoe.
Tom...

Bericht door Tom... »

Let wel op dat hier niet echt een strand is. Er is wel een klein strandje dat is aangelegd, maar aan de kust heb je alleen stenen 😉 Kijk maar eens op Google maps ofzo!
EBFS

Bericht door EBFS »

Ik heb nog eens gekeken maar er staat nog nergens een update online. Volgens één van de artikels hierboven is de bouw begonnen in augustus 2020 en moet het deze zomer afgerond zijn. Dus in april/mei 2022 zou dat wel al af moeten zijn. Anders is er wel sprake van serieuze vertraging. :lol:

We zullen waarschijnlijk moeten wachten tot het nog eens in het nieuws verschijnt of tot Center Parcs de nieuwe cottages aankondigt. Maar ja, wanneer gaat dat zijn?
Lorenzo34

Bericht door Lorenzo34 »

Bedankt voor de tip van het strand. Het gaat ons vooral om de zee. Ze hebben een hondenstrand en het heeft een bepaalde charme. En we vinden het ook leuk om eens een nieuw park voor ons te ontdekken.

Ze hebben maar 4x een 6 persoons vip. Deze zien er ook zeer mooi uit. Alleen zijn ook wel benieuwd naar het nieuwe aanbod. Maar we willen ook niet te lang wachten omdat 4 cottages zo weg kunnen zijn.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

NIEUW: MULTISPORTVELD

Voetbal, handbal, basketbal en nog veel meer kan daar gespeeld worden.

Het nieuwe multisportveld.
Afbeelding

Bron: Park Nordseeküste.
Plaats reactie