Welkom op Center Parcs Informatie.

[Center Parcs] Le Lac d'Ailette Informatie & Nieuws

Le Lac d'Ailette, Les Trois Forêts, Les Bois Francs, Les Hauts de Bruyères,
Le Bois aux Daims, Villages Nature® Paris, Les Landes de Gascogne
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Re: [Center Parcs] Le Lac d'Ailette Informatie & Nieuws

Bericht door Mariëtte »

REVIEW VERBLIJF MIDWEEK 02-08 T/M 06-08 2021

Deze review met foto's is binnengekomen in onze Facebookgroep.

Ondanks dat de slechte reviews gebaseerd zijn op waarheid, hou ik ontzettend veel van het park Le Lac d’Ailette en zijn Aqua Mundo.
Vooral de baai (schiereiland naast strand) is mijn paradijsje op aarde, zeker vip Lakeside, terras met balustrade aan het grote meer.
Bij extreem prijsverschil gaan we soms voor vip aan kleine watertje in zone 5.

Lakeside cottages aan het grote meer, augustus 2021.
Afbeelding

Overboeking wegens overstroming.
Wegens de grote overstroming van begin juli 2021, werden we omgeboekt naar 4 persoons VIP cottagenr.752. Satellietfoto op parkexplorer
toonde witte balustrade en groen watertje, dus boeking laten doorgaan en reeds betaalde voorkeurkosten terug gekregen. Niet mijn droomligging aan het grote meer, maar waardig alternatief, zeker gezien ALLE vips lakeside gestript of in afwachting van strippen stonden. Onze eerst geboekte cottage 517 was zelfs bouwkeet, meubelen opgestapeld en overal de spullen van de werkmannen.

De cottage.
Met uitzondering van aankomst/vertrekdagen (dan nogal autosnelweg), heeft cottagenr.752, 4 persoons VIP, een leuke en rustige ligging. Zicht op bos rechtover de deur, en toch voldoende parkeerplek rechtover huisje voor uitladen of plaatsen van de E-car. Hoekje om wandelen en je bent meteen aan de lange straat met de vips Lakeside. De cottage was binnen proper, op terras overal afgebladderde verf en mindere staat. Misschien slecht onderhoud, maar vermoed eerder waterschade door de vele regen. Kookplaat (hoek af) en broodrooster vertoonden schade, maar werkten nog, dus niet gemeld. De woonkamer van “onze” 4p vip is ook niet groot, maar het grote terras en hoge plafonds geven toch een ruim gevoel. Jammer dat er op dit park geen 6p vips bestaan, want de 2e slaapkamer wordt voor onze 2 tienerdochters toch wat klein. Verder elke dag eendjes aan ons balkon. Weinig privacy op het balkon en best veel geluid vanuit de andere huisjes, maar niet in de mate om onze pret te bederven.

Elke dag eendjes bij het balkon.
Afbeelding

E-Car.
We hebben een E-car gehuurd. Zonder reservatie, maar er was voldoende aanbod. 500€ waarborg bovenop de huurprijs vond ik wel overdreven. Voorheen nog E-cars gehuurd, 1e keer dat ik waarborg moest betalen. Retour op vertrekdag ging zeer vlotjes, enkel duurde het ruim nog een kwartier voordat de waarborg terug in mijn bankapp verscheen. Ik vertrouwde het eerlijk gezegd niet zo en stonden op punt huiswaarts te vertrekken, dus was een lang kwartier.

Waterschade Lakeside cottages.
Gewoonlijk kijken deze vaak op hoog riet, maar door de overstroming hadden bijna alle cottages nu prachtig uitzicht. Stonden allen gestript, werkmannen waren alle dagen bezig met uitdrogen, ontsmetten en de eerste herschilderwerken. Overdag stonden alle voordeuren open, vond het zalig om zo eens alle cottages goed te kunnen zien. Verbaasde me wel dat alle premiums zo klein aanvoelde qua leefruimte. Bij de meeste was er ook geen inkomhal en is de trap bereikbaar voor onze hond, niet ideaal.

Waterschade Lakside cottages.
Afbeelding

Afbeelding

Cornamaatregelen.
Sinds vorige zomer is er qua covidmaatregelen weinig veranderd. Zag wel dat de meeste mensen zich nog weinig van aantrokken van looprichtingen, handgel apparaten bij ingang werden door de parkgasten massaal genegeerd. Enkel een mondmasker droeg iedereen wel binnen.

De Aqua Mundo en nieuwe High Adventure.
De Aqua Mundo voelde zeer normaal aan. Enkel de jacuzzi’s waren buiten gebruik, maar verder geen tijdslots en gewoon een actief golfslagbad en wildwaterbaan. Er waren daggasten, herkenbaar aan de fluogroene polsbandje, maar niet zo extreem veel als vorig jaar. De waterfietsen zijn verplaatst naar het gedeelte achter het buitenbad, en er is een groot nieuw High Adventure naast het strand. Het podium van Orry staat nu ook buiten ipv binnen.

Nieuwe High Adventure.
Afbeelding

Buiten podium.
Afbeelding
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Het nieuwe Adventure parcours.

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Le Lac d'Ailette.
E_dn

Faciliteiten lac l’ailette

Bericht door E_dn »

Hallo,
We hebben een vipcottage lakeside geboekt in lac d’ailette.

Is er een oven in microgolf en diepvriesvak aanwezig?
Er staat bij pakket, 1 parkeerplaats. Is dit dan bij de cottage?

Alvast bedankt!

Mvg
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Hoi E_dn,

Wat heerlijk, super fijne ligging aan het grote meer!

Wij verbleven 2x in een VIP lakeside cottage en er zit geen ovenfunctie op de magnetron,
de koelkast heeft een vriesvakje.

Na het in/uitladen moet de auto op de centrale parkeerplaats worden gezet. De auto bij de
cottage laten staan tijdens het verblijf is niet toegestaan.

De centrale parkeerplaats ligt hoger dan het park, het is best een stevige (korte) klim.

Koelkast met diepvriesvakje 4 persoons VIP.
Afbeelding

Op de foto's niet heel goed te zien maar de weg naar de centrale parkeerplaats is vrij steil.
Afbeelding

Foto genomen naar het park toe.
Afbeelding
E_dn

Bericht door E_dn »

Dank je voor de snelle reactie!
AquaSlide
Contacteer:

Bericht door AquaSlide »

Ik zag op de centerparcs website staan dat deze Aqua Mundo een nieuw groot buitenbad erbij heeft gekregen??? Althans, het komt mij niet bekend voor... Wie helpt mij verder?
Tom...

Bericht door Tom... »

Waar zie je dat dan?

Want de foto's op de CP site zijn gewoon van het reeds bestaande buitenbad:

https://www.centerparcs.nl/nl-nl/frankr ... tickyNavFp
AquaSlide
Contacteer:

Bericht door AquaSlide »

Tom... schreef: 13 jan 2022, 17:55 Waar zie je dat dan?

Want de foto's op de CP site zijn gewoon van het reeds bestaande buitenbad:

https://www.centerparcs.nl/nl-nl/frankr ... tickyNavFp
Klopt ik zie het nu. Ik veronderstelde dat er een nieuw buitenbad was maar deze is er al met de lazy river die erbij loopt. :lol:
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Ervaringen Center Parcs Le Lac d'Ailette.

In onze Facebookgroep is onderstaande vraag binnengekomen:

Is iemand recent in Le Lac d’Ailette geweest? We zijn al in veel parken geweest van cp, en willen voor het eerst hier naartoe en ik begin toch een beetje schrik te krijgen van alle reviews, nou is er overal wel wat, maar voor bijna 1800 euro een weekje willen we wel zeker weten dat het een beetje oké is😉 alle info is meer dan welkom! (En is het leuk voor tieners daar?)

Er zijn heel veel reacties geplaatst in de groep. Wat zou het fijn zijn als hier op het forum ook reacties komen op deze vraag :D.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Review Center Parcs Le Lac d'Ailette.

Juli 2022

Review binnengekomen via onze Facebookgroep.

Hoi iedereen!

Wij zijn sinds maandag 4 juli 2022 in Le Lac de l'Ailette. We verblijven in comfort cottage 980, zelf gekozen voorkeursligging want ongeveer
zo dicht bij de Dome als mogelijk. €33 welbesteed als ik zie hoe groot en heuvelachtig het park is! Wij staan in enkele minuutjes aan het
zwembad, ideaal.

Het is een prachtig park in een hele mooie streek vinden wij, de natuur is adembenemend en de gekleurde huisjes staan heel leuk naast
het meer. Door de vele negatieve reviews kwamen we met een bang hartje maar uiteindelijk toch heel blij met onze keuze!

Positieve punten:

Prachtige ligging.

Groot en toch rustig.

Veel faciliteiten voor kinderen(gratis springkasteel bijvoorbeeld).

Leuke Aqua Mundo.

Leuke Gametown.

Vriendelijk personeel (wij spreken wel vloeiend Frans, dat helpt 😉.)

Lakens inbegrepen bij comfort, dit is elders niet zo.

Minpunten:

Heel veel muggen en geen horren (wij hebben bij aankomst zeker 40 muggen gedood en openen de ramen enkel 's ochtends, anders
word je opgevreten.)

Schoonmaak kon iets beter maar was zeker niet vuil.

Park mist onderhoud, sleet is op sommige plaatsen duidelijk merkbaar.

Te weinig keukengerei (1 grote pot en 1 pan, geen opscheplepel/pureestamper en dergelijke zoals in BE en NL). We hadden dit al
gelezen dus gelukkig zelf een kookpot meegenomen.

Kleine minpuntjes maar zeker geen afrader, wij zullen zeker nog terugkomen!
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Le Lac d'Ailette tijdelijk gesloten.

Vanwege een stroomstoring is het park tijdelijk gesloten. Gasten die een verblijf hebben
op het park zijn/ worden op de hoogte gebracht.

Check-In Center Parcs Le Lac d'Ailette. Het park is tijdelijk niet toegankelijk.
Afbeelding
Tom...

Bericht door Tom... »

Jeetje, wat heftig zeg!
Dat lijkt op meer dan een klein storinkje, hopelijk is het snel verholpen.
simon

Bericht door simon »

En intussen nog steeds niet opgelost... Ook een ferme tegenvaller tijdens hoogseizoen! Iemand die van meer weet wat er aan de hand is?
Coming up: Parc Sandur (nov) en Park Zandvoort (nov) / Les Ardennes (jan) / Terhills Resort (maa)

2024: KV / VB / HA
2023: HB / HA / MD / KM / HH
2022: PZ / LB / LH / AR / HA (op visite)
2021: AR / EP / KV / EH
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Wat ik heb gelezen op Facebook van iemand die daar is geweest zou het gaan om een brand die er is geweest. Iemand anders zegt weer dat het gaat om een bacterie die ze hebben gevonden in het zwembadwater. Via Google op zoek naar een krantenbericht levert ook nog niks op, maar dat kan ook komen door mijn slechte kennis van de Franse taal ;). Zodra er officieel iets naar buitenkomt zal ik het hier plaatsen of iemand anders die er al meer
van weet?
NaMiSe

Bericht door NaMiSe »

Op de FB pagina staat wel dat het incident opgelost is, niet wat er gebeurd was.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Fijn dat het is opgelost, dank je wel voor de update NaMiSe :D.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Review 2 weken september 2022.

De review met nog veel meer foto's binnengekomen via onze Facebookgroep.

Net thuis uit Lac d'Ailette na 2 prachtige weken.
Wat vonden wij er van? In maart zijn wij 12 dagen in les Trois Forêts geweest en dat was echt geweldig. Hierdoor betrapten wij ons er op dat wij dit park heel vaak vergeleken met onze vorige ervaringen. Als we onze vakantie in les Trois Forêts een cijfer moesten geven dan was dat toch wel een 8,5. Dit kwam vooral omdat het 4 persoons comfort huisje toch wat tegen viel. Voor Lac d'Ailette komen we dan toch wel op een 7,5. Hierbij wil ik wel zeggen, dat wij op pad zijn met een jongetje met een beperking en wij ons vooral focussen op hetgeen wat er voor hem te beleven is. En dat was toch net even beter in les Trois Forêts.

Ten eerste het huisje. We hadden dit keer een 6 persoons premium Lake Side cottage (nummer 310). Dit ligt vrij ver van de Market Dome. Wij hebben hier bewust voor gekozen, daar wij toch een golfkarretje gehuurd hadden. Bij aankomst was de cottage keurig netjes schoon. Het meubilair was prima. Zelf de bank zat en lag lekker. Iets wat we in maart wel misten. De bedden waren strak opgemaakt. En er was geen stofnestje te bekennen. Wat ook fijn was, is dat de slaapkamers op een eerste verdieping liggen. Daarnaast bleken de huisjes alles behalve gehorig, wat natuurlijk ook veel rust gaf. Verder is het huisje wel 'Center Parcs Knus', dus verwacht geen villa. Vooral de keuken is best behelpen. Ik zou een oven toejuichen. Daarentegen is het uitzicht op het meer geweldig. 's ochtends heerlijk mindfull op de veranda wakker worden en 's avonds prachtige zonsondergangen. Tot slot had het huisje 2 badkamers waarvan 1 met een bubbelbad. De 2e badkamer is klein en eenvoudig met alleen een douche.

Cottagenr.310, 6 persoons premium Lake Side.
Afbeelding

Het park zelf is keurig en netjes te noemen. Qua faciliteiten is alles aanwezig. De aankleding in Scandinavische stijl geeft het geheel een idyllisch gevoel en je waant je echt in een andere wereld. We misten wel de echte Market Dome met de jungle waar je in kan dwalen. Hier oogt
het centrum van binnen toch wat klinisch en zakelijk. Toch een soort gebrek aan wow-factor. De supermarkt is duur en heeft slechts een klein assortiment. Zeker ook qua broodjes etc. Wij zijn de eerste avond toch nog maar even naar Laon gereden voor een maaltijd.

De Baluba is erg leuk, toch ook niet heel bijzonder. De kinderboerderij vonden wij zelfs een beetje tegenvallen. Ook is er geen echte buitenspeeltuin en dat is toch wel een gemis. We weten echter dat dit komt door de wateroverlast vorig jaar. Hopelijk komt er snel een nieuwe speeltuin. Wat wij erg prettig vonden in les Trois Forêts, was dat de Baluba, speeltuin, pannenkoekenhuis en kinderboerderij geheel apart waren van de Market Dome. Daardoor was dit een ruim opgezet kinderspeelparadijs.

Kinderboerderij Center Parcs Le Lac d'Ailette.
Afbeelding

Ondanks dat alles ook bij Lac d'Ailette aanwezig was, misten wij een beetje die beleving. Toch was het zeker ook niet slecht, hoor. Het was echt allemaal wel prima. Maar ja, we bleven toch vergelijken. Misschien is het park ook net even meer gericht op net wat grotere kinderen. Het zwembad was gewoon weg super. Zeker voor de kleintjes. De glijbanen zijn voor oudere kinderen misschien een beetje saai, maar het zijn er wel veeeeeel. De wildwaterbaan is wat lafjes, maar daardoor kon onze boef er ook voor de eerste keer vanaf. Dat was natuurlijk een groot feest. Wellicht durft ie nu ook van een wat wildere wildwaterbaan. Het golfslagbad is erg leuk, met echt vrij ruwe golven. Daarnaast is ook het buitenbad met panoramisch uitzicht over het meer het vernoemen waard. Het kindergedeelte met 2 kinderbaden en natuurlijk het Water Playhouse is heel overzichtelijk. Dit was voor ons prettig aangezien onze jongen een ontwikkelingsstoornis en autisme heeft. Wij konden hem zo goed volgen en in het zicht houden.

Het buitenbad met een prachtig uitzicht.
Afbeelding

In de omgeving van het park is ook best wel wat te zien.
Wij zijn in Laon, Soissons en Reims geweest. Prachtige kathedralen om te bezoeken. Laon is een leuk middeleeuws stadje en ligt dichtbij het park. Soissons en Reims zijn ongeveer 3 kwartier rijden. De lichtshow op de kathedraal van Reims ( Regalia genaamd) is een waar spektakel. Dit is echt
de moeite waard om voor te rijden en begint om 22.45 op zaterdag en zondag. Ten slotte zijn wij ook nog naar Compiègne en Pierrefonds geweest. Hier zijn een oorlogsmuseum ( replica van het wapenstilstand rijtuig 1918 & 1940) en een prachtig kasteel te bezoeken. Ook zijn de autoritten als je de snelwegen mijdt een lust voor het oog. Al met al hebben wij super genoten van onze vakantie. Of we een keer terug gaan, durf ik niet te zeggen. Er zijn natuurlijk nog zoveel andere plekjes te ontdekken Maar het was zeker de moeite waard en het park is echt wel aan te raden.

Chateau van Pierrefonds.
Afbeelding
simon

Bericht door simon »

Leuke review! Ergens kriebelen de Franse parken toch ook steeds meer bij mij de laatste tijd.
Coming up: Parc Sandur (nov) en Park Zandvoort (nov) / Les Ardennes (jan) / Terhills Resort (maa)

2024: KV / VB / HA
2023: HB / HA / MD / KM / HH
2022: PZ / LB / LH / AR / HA (op visite)
2021: AR / EP / KV / EH
markieanta
Moderator

Bericht door markieanta »

Ik vond vooral de omgeving van lelac veel interessanter dan die van ltf. Daar was toch alles ver weg.
sealynx

Bericht door sealynx »

Ik ben aan het kijken om hier in de herstvakantie een week naartoe te gaan. De prijzen zijn bijzonder gunstig, vooral vergeleken met Nederlandse of Duitse parken in dezelfde week. Voor een vakantie van een week ben ik ook wel bereid zo'n eind te rijden.
Heeft iemand toevallig nog tips? Bijvoorbeeld voor wandelingen (of fietstochten als het weer mee zit) in de omgeving?
markieanta
Moderator

Ik kan natuurlijk niet voor een ander bepalen wat jullie leuk of niet leuk vinden maar wij hebben de volgende dingen gedaan toen wij naar Le Lac waren in september: Verder is het gelegen in een bosrijke omgeving, maar niet alles is toegankelijk i.v.m. achtergelaten munitie van de beide wereldoorlogen. Er zijn meerdere oude kastelen, vestingen en noem maar op en de omgeving. Ik denk dat dit mijn leukste vakantie in Frankrijk is geweest waar ook echt veel in de omgeving te doen was.
sealynx

Bericht door sealynx »

Dankjewel, goeie tips.
sealynx

Bericht door sealynx »

Dit weekend wilde we gaan boeken, maar na het lezen van reviews van het park hebben we er toch maar van af gezien. Zowel op google, als bij TUI, op Zoover en op TripAdvisor waren de klachten niet van lucht. Huisjes niet schoon, bedden bevlekt, meubilair versleten, onvriendelijk of onverschillig personeel, maar wel een heel tof zwembad. Ook nog even gekeken naar Les Bois Francs, maar dat leek niet veel beter.
markieanta
Moderator

Waren wel echt recente reviews? Want dat zou wel zonde zijn.
Ik heb er geen slechte ervaringen mee op dit park, maar dat is ook alweer heel wat jaren geleden.
sealynx

Bericht door sealynx »

Voornamelijk van de afgelopen maanden, daar hadden we nog speciaal op gelet. Op verschillende was vanuit CP een reactie gekomen, maar die reacties waren vrijwel identiek
markieanta
Moderator

Dat is balen zeg
Martijn

Bericht door Martijn »

Net terug van een bijzonder geslaagde week op Center Parcs Le Lac d'Ailette, dus komende tijd komen er aardig wat foto-updates voorbij, hierbij alvast de eerste. Kan me in bovenstaande negatieve berichten niet vinden. Het personeel is bovenmatig welwillend, enthousiast en praat goed en graag uit zichzelf Engels, nog voordat je dat zelf hebt gedaan. Laat je vooral niet afschrikken door de reviews online.

De aanleg van het park is bijzonder geslaagd en uniek door de 'eigen' en kleurrijke bouwwijze, zeker bij goed weer waan je je echt even op een compleet andere wereld. Her en der wel wat noodzaak aan onderhoud, maar het lijkt erop dat ze daarin grote stappen maken op het moment. Bij de opening al fan van dit park, maar nu nog steeds! Later snel meer.

Renovatie Fun Desk, toiletten en voorzieningen op het strand

Op het strand is men op dit moment volop bezig met het faciliteitengebouw, hierin is o.a. de Fun Desk ondergebracht. Er wordt volop geschilderd, de daken worden voorzien van nieuwe dakmaterialen, de omgeving wordt compleet opnieuw aangelegd. Een mooie update voor dit stukje park.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Dank je wel voor de eerste foto-update met informatie erbij!

Ik heb verschillende keren verbleven op Le Lac d'Ailette en onderschrijf jou ervaringen op de meeste
punten. Het is een prachtig park zeker met een cottage aan het grote meer, die wij altijd boeken en
dan met een tuintje in plaats van een balkon. Schitterende uitzichten, hoewel er ook cottages zijn
aan het grote meer die geen of nauwelijks uitzicht hebben op het meer door kleine strookjes met
eilandjes die het uitzicht grotendeels of helemaal belemmeren. Wat jammer is is dat er niet gevist
mag worden op het park en ze zijn daar heel streng in, toen wij er verbleven was er steeds een
bootje die alles in de gaten hield, zo zag ik een keer een marker die ze weghaalde, blijkbaar was
er toch iemand illegaal aan het vissen.

Hadden jullie ook een cottage aan het water?

Goed om te horen dat ze bij het strand verschillende vernieuwingen aan het doorvoeren zijn, het is
een mooie plek zo aan het grote meer.

De laatste keer dat we er verbleven waren er ook wel puntjes in de Aqua Mundo die aangepakt zouden
moeten worden, heb je er daar iets van gezien?

Het is inderdaad een uniek park met een hele eigen bouwsteil, wat het bijzonder maakt.

We kijken al uit naar de volgende updates :D.
markieanta
Moderator

Ik vind le Lac ook een heerlijk park. Leuk zo'n verblijf Martijn.
Tom...

Bericht door Tom... »

Leuk Martijn, updates van vernieuwingen van dit park.

Het blijft een apart park, omdat dit eigenlijk een Pierre et Vacances park had moeten zijn, maar "op het laatste moment" onder de CP vlag is gebracht.
De Aqua Mundo is enorm en echt geweldig en de Market Dome heb ik altijd een beetje kaal gevonden.

De huisjes zijn niet zo typisch CP, maar het ziet er allemaal wel heel gezellig uit.

Ik verheug me op meer updates!
Martijn

Bericht door Martijn »

Review Center Parcs Le Lac d'Ailette

Afgelopen week met heel veel plezier verbleven op Center Parcs Le Lac d'Ailette. In een opgesplitste review probeer ik bij zoveel mogelijk in woord en beeld stil te staan. Hieronder alvast alle bevindingen en een tekstuele doorloop door de Market Dome.

Le Centre / Jardin d'Hiver

De Market Dome van Le Lac d´Ailette is bijzonder te noemen. Eigenlijk benoemen we hem al verkeerd, want zelf spreekt men hier over Le Centre en de Jardin d´hiver. En dat is ook misschien wel de beste manier om het complex te omschrijven. Verwacht hier geen gigantische koepels vol tropische planten, maar allereerst een uitgestrekte centrale hal verdeeld over twee niveaus. In totaal vind je in het hele complex 4 restaurants, 2 barren, 2 souvenirshops en een supermarkt terug.

Aankomsthal
In de uitgestrekte centrale hal vindt je van links naar rechts, een opsommig is op zijn plaats ;-):
- een Info Desk van de streek Aisne
- de ingang van de Aqua Mundo (zonder poortjes, want in Frankrijk scan je bij het zwembad nooit je bandjes)
- een fotobalie van de fotografen die foto´s van je maken in de Aqua Mundo (ze maken er zowaar een hele shoot van met verschillende poses ;-))
- een McDonalds (ja, die zat hier echt! Al was het aanbod wel ietwat beperkter dan normaal, zo leek het
- de eerste hole van de indoor Adventure Golf (de rest bevindt zich beneden, daarover later meer)
- de Info Desk (met ook een aantal selfservice-automaten)
- en de externe-supermarktketen Carrefour.

Je hebt hier geen gebrek aan zitmogelijkheden trouwens, want je kunt zowat overal wel even gaan zitten. Heel anders dan bij de meer traditionele Market Domes, waarbij het soms zoeken is naar een bankje, dat niet perse hoort bij een café of restaurant.

Wanneer je - bij een eerste bezoek bijvoorbeeld - hier al binnen denkt te stappen in een tropische omgeving kom je wat bedrogen uit. Deze gigantische ruimte is vooral heel licht, modern en strak. Iets wat ik stiekem aardig kan waarderen, want het geeft het park een bepaalde grootsheid. Tussen de supermarkt en de Info Desk bevindt zich de toegangspoort naar de Jardin d´Hiver. Niet te missen, want het is met sierlijke letters aangegeven. In het midden van de grote ruimte vind je een groot bord waarop voorheen de plattegrond van het park te vinden was. Sinds enkele jaren vind je in het complex ook een indoor Adventure Golf (voornamelijk op de benedenverdieping) terug, waarvoor nu de baaninstructies op dit bord te vinden zijn.

De Carrefour-supermarkt, helemaal aan de linkerkant, iis modern en vrij recent helemaal opgeknapt. Dat is ook wel te zien, want deze ziet er netjes uit. De prijzen zijn niet veel gekker dan in een normale Carrefour, maar wellicht iets hoger dan je normaal gewend bent. De winkel is ruim en heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt. Ook zijn er zelfscankassa´s, niet alleen handig voor de gast, maar ook voor het personeel. Want die kunnen zich dan lekker bezighouden met andere dingen. ;-) Al zijn er natuurlijk ook nog wel bemande kassa´s. Wanneer je de supermarkt binnenloopt, heb je nog een zij-deel waar je het assortiment verse broodjes, warme gerechten (zoals een halve kip), traiteur-producten en kleine-portiemaaltijden in koelingen terugvindt. Hier tref je ook wat (hoge) tafels en stoelen, wat stiekem toch wel handig is, wanneer je samen iets in de supermarkt hebt gehaald hebt en dat binnen even op wil eten.. Er zijn ook een paar oplaadpunten voor je mobiele telefoon verstopt in de wanden en het meubilair en een magnetron. Lekker praktisch allemaal! Ook handig is de Starbucks-automaat voor een snelle beker koffie. Je kunt de supermarkt ook in zonder heel de Dome in te hoeven.

Jardin d'Hiver met restaurants, winkels & bars
Loop je vervolgens door, dan kom je in het deel dat het meeste lijkt op een meer normale Market Dome. Het oogt allemaal nog steeds strakker dan anders, maar de eerste grote planten en palmen zijn vanaf hier te spotten. Het dak bestaat hier volledig uit glas, dat maakt de ruimte heel licht, maar waardoor het wel vrij snel warm kan worden. Links en rechts tref je hier de Shop & Smile (vrij recent voorzien van nieuwe namen en interieurs), die hier opgesplitst is in twee winkels: Fun & Deco en Mode & Beauty. De winkels zijn ruim, modern en hebben ook hier het bekende aanbod. Bij de voormalige Petit Bazar (nu: Shop & Smile: Fun & Deco) hebben ze een vrij groot aanbod souvenirs met de nieuwe huisstijl van Center Parcs. Lijkt er toch op dat ze in Frankrijk vooraan hebben gestaan bij het uitdelen ervan, want je kunt het zo gek niet verzinnen of ze hebben het wel met het nieuwe logo erop.

Uitgewinkeld? Dan kom je voor de keuze te staan hoe je je weg wil vervolgen. Ga je via de brede trappen naar beneden of loop je via de loopbrug richting de inpandige Baluba? We kiezen er in deze review voor om naar beneden te lopen. Dat kan ook via een vrij lange hellingbaan die goed in het groen verstopt zit, mocht je slechter ter been zijn. Beneden waan je je echt even in een Market Dome, al is de afwerking wel net wat strakker dan normaal. Het grootste deel van de wintertuin wordt opgeslokt door het buffetrestaurant (Le Marché du Lac d'Ailette), wat de routing door dit stukje Dome wat eenzijdig maakt. Eigenlijk kun je ook maar één route lopen. Dat eerder genoemde buffetrestaurant heeft ook een eigen mini-Baluba, waarbij je via één zijde vanuit het restaurant de zachte-speeltuin in kunt. Of je er eigenlijk ook zo gebruik van mag maken is de vraag, want er stond een ton voor die de ingang. Al was die niet dusdanig afdekkend, dat je er niet alsnog gewoon in kon kruipen. ;-)

Wanneer je beneden komt, zie je een klein vijvertje en een vogelkooi met een aantal parkieten. Het Market Café is er wel, maar ook weer niet, want de stoeltjes en tafeltjes die rond het podium staan zijn op vier handen te tellen en voelen meer als een verlengde van het buffetrestaurant. Heb hier tijdens de volledige week die we in het park doorbrachten hooguit twee gezinnen iets zien drinken in de avonduren. Groen en tropisch is het hier overigens wel, zeker wanneer je het vergelijkt met 2007, toen ik hier voor het eerst was. Rechts bevindt zich nog een vrij grote open ruimte die vooral ook hoog en licht is. Dit deel voelt een beetje als niemandsland, want er zijn hooguit een paar tafels met krukken te vinden. Zeker omdat je hier aan de promenadekade zit met zicht op het meer, is dit een stukje ongebruikt potentieel. Zonde! We zijn trouwens het Italiaanse restaurant Il Giardino nog voorbij gelopen. Deze is terug te vinden achter een vrij strakke, houten gevel. Ook is hier het interieur een aantal jaar geleden opgeknapt, waardoor deze nu meer lijkt op de pizzaria´s van de andere Franse parken.

1e verdieping: Baluba
Achter de bar van het buffetrestaurant tref je een grote brede trap die je naar de Baluba leidt. Ideaal dat je hiervoor niet nog naar een andere locatie hoeft, want zeker bij slecht weer is het centrum eigenlijk dé plek waar je je uren kunt vermaken, door ook bijvoorbeeld de indoor Adventure Golf en de Spa Deep Nature . De Baluba bevindt zich boven en is vrij uitgebreid en uitbundig gethematiseerd met een kleurrijk kermis- en circusthema. Wellicht qua opzet wel één van de mooiste Baluba´s van Center Parcs door alle decoraties, als vaandels, vlaggen en vrolijke kleuren. Je kunt eromheen ook prima zitten en de kids in de gaten houden. Wel zie je aan het klimtoestel (ook met een paar metershoge glijbanen trouwens) dat het niet het nieuwste toestel is. Her en der zitten er wat scheuren in de vloeren en zijn de netten vastgemaakt met tiewraps. Wellicht over een paar jaar eens goed aanpakken. Wel is de vloer hier recent helemaal vernieuwd en heeft het complex ook de nieuwe, bekende logo´s gekregen.

In dezelfde ruimte is ook een Pilobolus (leuk dat die naam uit vervlogen tijden op Erperheide hier terugkomt) te vinden, een gedeelte voor kleinere kinderen. Ook dat is echt een afgescheiden deel, dus goed overzichtelijk. De Baluba deelt de ruimte met de gamehal, die recent is omgebouwd tot GameTown. Hier mag je de vrij gebruikelijke (video)spelletjes verwachten.. Vanuit hier kun je ook weer een verdieping lager, daar vind je een uitgebreid bowlingcenter met maarliefst 10 banen. De inrichting van dit deel is industrieel met daarnaast veel hout. Met alle zitmogelijkheden een fijne plek om rond te hangen, ook wanneer je niet aan het bowlen bent. Hier zit ook nog een uitgebreide bar, ijsbarretje en staan een aantal spelautomaten en pooltafels.

Entree tot Le Centre
Je kunt Le Centre via twee ingangen bezoeken: aan de havenzijde én de parkzijde. Beide kanten zijn vormgegeven met de vrolijke en kleurrijke Canadese geveltjes met veel witaccenten. Her en der moet de schilder even langskomen, maar vooral de witte elementen zijn natuurlijk ook wel vrij kwetsbaar. Maar wat ben ik fan van deze bouwstijl, het voelt echt heel dorps aan en daardoor ook meteen A-typisch Center Parcs. Ook wanneer de avond valt geven alle geveltjes, die weer van elkaar verschillen in kleur en afwerking, een geweldig gezicht. Het enorme complex is ook dusdanig weggewerkt door de hoge daken dat er een geloofwaardig havendorpje ontstaat. Heel goed gedaan!

Bij lekker weer is het heerlijk wandelen over de boulevard langs de buitenzijde van het centrum met alle terrasjes. Want waar sommige parken het hooguit moeten stellen met een handjevol buitenstoelen, hebben hier eigenlijk alle restaurants die zich op de benedenverdieping bevinden een buitenterras. Met uitzicht op de schattige vuurtoren (in de avond ook mét zoeklicht) en het prachtige meer, is het daar prima toeven in het zonnetje. Een grote plus wat mij betreft.

Benedenverdieping
Via de centrale hal, maar ook via andere manieren, kom je overigens ook nog op de benedenverdieping uit van Le Centre, waar zich ook nog het pannenkoekenhuis Suzette (ja, in Frankrijk bestaan ze nog) en het meer chique restaurant L´Embarcadère zijn gehuisvest. Ook hier is de afgelopen jaren de interieurstylist langsgeweest voor een nieuw interieur, maar tegenwoordig wordt een deel niet gebruikt. De in het oog springende hoektoren staat binnen volledig leeg en is vanuit het restaurant zelf afgeschermd met kamerschermen. Waarom? Geen idee, maar hopelijk is het tijdelijk! Ook vind je op de benedenverdieping nog de lobby van de Spa Deep Nature, die zich op de eerste etage bevindt. We zijn bijna helemaal rond, maar ook de indoor Adventure Golf vind je hier nog. Eerder was dit een vrij klinisch stukje centrum, waar een vastgoedkantoortje zat, maar dat alles is nu een 11 holes indoor golfbaan geworden. Helemaal in thema en tot in de puntjes uitgewerkt. De banen zien er avontuurlijk en kwalitatief gedecoreerd uit, waarbij zelfs de kleinste details zijn uitgewerkt. De banen hebben een nautisch thema, wat zich ook uit in verschillende pamfletten en foto´s van watermonsters. De oplettende golfer zal ook talloze verwijzingen naar het park zelf terugzien aan de wanden, daar is creatief mee omgesprongen!

Conclusie
Kort maar krachtig; wanneer je het centrum binnenstapt met de verwachting een klassieke Market Dome binnen te stappen, kom je hier misschien wat bedrogen uit. Maar laat je je hier verrassen door het complete aanbod, de grootsheid en het moderne karakter van het complex? Dan kun je je door de gigantische hoeveelheid aan restaurants en faciliteiten uren bezighouden. Juist die punten laten mij op deze plek, ook door de aanwezigheid van de promenade en de kade aan het water, niets anders willen. Als ik dan toch nog een uitsmijter moet geven, dan mag het decoratieteam met de wijsheid en liefde van de recente Dome-renovaties ook hier nog een keer langskomen om de wintertuin nog eens onder handen te nemen.

Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
markieanta
Moderator

Bedankt voor de prachtige fotos. Ik kan me er zo weinig van herinneren, van die dome en de toegang tot het zwembad. Ik weet alleen nog dat we een keer met een stortbui aan de linkerzijde zaten te pizza eten en dat het toen binnen ook aardig aan het regenen was.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Wow, wat een geweldige uitgebreide review met enorm veel mooie foto's, een aanwinst voor het forum :D. Super bedankt Martijn!

Leuk ook om zo mijn foto's met de meest nieuwe foto's die jij hebt gemaakt te vergelijken met oudere foto's die ik heb gemaakt.
Er is best het één en ander vernieuwd/aangepast. Zo zie ik even snel door mijn foto albums bladeren dat volgens mij op de plek
van Le Spot nu een nieuwe Virtual Experience zit als ik het goed heb?

Ik ga je review uitgebreid lezen en de foto's allemaal bekijken en zal er zeker op terug komen.

Nieuwe plek van de Virtual Experience?
Afbeelding
Martijn

Bericht door Martijn »

Klopt inderdaad, discotheek Le Spot heeft plaatsgemaakt voor de Virtual Experience. Tijdens mijn vorige bezoek zat de disco er nog, dus was ook verrast over deze aanpassing.
Martijn

Bericht door Martijn »

Ter aanvulling van de foto's van het centrum, hierbij nog beelden van de inpandige Baluba en GameTown, op de eerste verdieping van het complex.

Foto's Baluba en GameTown

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wandelpad vanuit het centrum

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding