Welkom op Center Parcs Informatie, hét enige echte Center Parcs Fan Forum zónder verdienmodel. Wij maken het verschil!

[Center Parcs] Terhills Resort by Center Parcs Informatie & Nieuws

De Vossemeren, Erperheide, Les Ardennes, Park De Haan, Terhills Resort
Plaats reactie
Martijn

Re: [Center Parcs] Terhills Resort

Bericht door Martijn »

Tom... schreef: 13 apr 2021, 15:57 Ik vind het super om de CP signing terug te zien op dit park, dat maakt het alweer een stukje "echter" CP. Tof!
Ook de eerste foto voelt door de materialen en de slingerende betonpaadjes heel erg 'Center Parcs' aan! :D
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Re: [Center Parcs] Terhills Resort by Center Parcs

Bericht door Mariëtte »

TERHILLS RESORT GEEFT TROPISCHE BOMEN EEN TWEEDE LEVEN

Deze week is het startsein gegeven voor de beplanting van de Aqua Garden in het Belgische vakantiepark ‘Terhills Resort by Center Parcs’.
In dit prachtige zwembad met infinity-pool krijgen tropische bomen uit Thailand, Cambodja en Laos een tweede leven. Op basis van een
unieke methode wordt nieuw leven geschonken aan bomen die in hun oorspronkelijke habitat niet hadden kunnen overleven. Zodra het
project is voltooid, staat de Aqua Garden garant voor een bijzondere zwembeleving in een prachtige tropische tuin.

Jean Henkes, landschapsarchitect bij Center Parcs in de Aqua Garden van Terhills Resort.
Afbeelding
Tom...

Bericht door Tom... »

Wat spannend om nu ook de planten in de Aqua Garden te zien, het lijkt bijna klaar te zijn en ik ben enorm benieuwd!

Tof dat Jean nog dit project doet, ging hij niet binnenkort met pensioen?

Zo maken ze het toch een écht CP-sfeer bad!
wesbdj

Bericht door wesbdj »

Hopelijk kunnen/mogen we richting juni al wat meer, dan kan ik tegen die tijd wel even wat foto’s maken! :-)
HB: 18x | KV: 3x | HH: 1x | EH: 2x | MD: 1x | LP: 1x | SAN: 2x | ZAN: 2x
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Hoi wesbdj,

Het zou heel fijn zijn als we richting juni weer wat meer mogen, alvast een heel fijn verblijf toegewenst!

Foto's zijn uiteraard meer dan welkom :D.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

BOUWVORDERINGEN VAN HET NIEUWE RESTAURANT TERLAND & BEACH HOUSE

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Terland.
zeemeerman2

Bericht door zeemeerman2 »

Krantenartikel uit lokale krant HBVL over de bomen in Terhills. De bron van de foto's komt uit het artikel zelf.

Jean redt bomen in regenwoud en geeft ze nieuwe thuis in zwembad Terhills

Dilsen-Stokkem - Momenteel worden 185 tropische bomen geplant in het zwembad van Terhills Resort. Bomen die Jean Henkens uit Molenbeersel redde in de jungles van Afrika, Amerika en Azië. “Al dertig jaar ben ik een luis in de pels van de palmoliebaronnen.”
Beau Melders en Mark Dreesen

Vrijdag 16 april 2021 om 16:21

Onder streng toezicht van Jean en zijn Duitse herder Prince zet de kraan een 145 jaar oude boom op zijn plek.“Een echt pronkstuk”, glundert Henkens. “We zijn deze Bengaalse vijgenboom gaan redden in Cambodja. Bijna anderhalve eeuw stond hij op een rots, totdat de wortels de rots begonnen te vermorzelen. Bijgevolg moest de grijsaard gekapt, hij was ten dode opgeschreven. Hier krijgt hij een nieuw leven. Zie je hier één boom met een rechte stam? Het zijn allemaal bomen met een eigen, uniek verhaal.”

Afbeelding

Dertig jaar lang al reist Jean Henkens (65) uit Molenbeersel in naam van Center Parcs de wereld rond. Als huisbioloog en landschapsarchitect ontwerpt hij de nieuwe parken en zoekt hij de gepaste vegetatie. Die zoektocht bracht hem doorheen de jaren op zowat elk continent en in zowat elk regenwoud. Want in een subtropische zwembad mogen tropische planten zeker niet ontbreken. Nu is het de beurt aan de fonkelnieuwe Aqua Garden van het Terhills Resort, met 185 planten uit zowat elke windstreek.

Chinese palmoliebaronnen

Stuk voor stuk exemplaren die Jean redde op expedities naar het land van oorsprong. “De meesten stonden ooit in een jungle, waar ze verdoemd waren. Dit omdat ze plaats moesten maken voor akkers, rijstvelden of steden. Maar veelal waren de bomen het slachtoffer van Chinese bedrijven. Die branden jaarlijks kilometers jungle af om plaats te maken voor hun oliepalmplantages. Al dertig jaar ben ik een luis in de pels van die palmoliebaronnen. Ik help lokale overheden en hun bevolking zich daartegen verzetten. Overal heb ik wel vrienden.”

Afbeelding

De lokale bevolking krijgt dan ook heel wat terug van Jean en zijn team. “Naast het geld dat we geven, schenken we hen bijvoorbeeld zaadjes van papaja’s met meer vruchtvlees, introduceren we nieuwe fruitbomen, leggen we rijstvelden aan, … Bovendien brengen we de lokale inwoners moderne landbouwtechnieken bij, zoals het enten van de fruitbomen. Uiteindelijk zijn het projecten waar je veel voldoening uithaalt: je redt bomen, helpt mensen én maakt een prachtig vakantiepark.”

Boom van Fidel Castro

Toch ziet niet iedereen Jean even graag komen. Doorheen de jaren stond hij al voor verschillende gevaarlijke situaties. “Zeker in de Afrikaanse landen. Mensen ruiken geld en kansen. De locals die ik meeneem op expeditie worden daarom zorgvuldig geselecteerd; ik duld geen hiërarchie. Vaak heerst er veel argwaan over wat we doen. Ze snappen niet waarom we een kromme boom gaan halen, terwijl er 1.000 rechte langs staan. Dan denken ze dat we iets achterhouden: dat we een schat opgraven onder de boom of stiekem psychedelica pikken.”

Afbeelding

Door zijn kunde is de bioloog zelfs in de hoogste regionen gekend. Zoals op Cuba, waar hij van Fidel Castro oude Koningspalm cadeau kreeg. “Castro was verzot op vegetatie. In zijn immense botanische tuin was er een uitbraak van een bacteriële infectie. Omdat er op het eiland overal oren waren, wist Castro dat ik er rondliep en hem mogelijk kon helpen. Dat klopte ook, de ziekte was eenvoudig te genezen. Uit dank wilde hij me graag ontmoeten en stond hij erop dat ik uit dank een boom meenam. Zelf was ik er niet zo happig op: ik kwam regelmatig in de VS.”

Geïnjecteerde mummies

Die Cubaanse boom prijkt nog steeds centraal in de Market Dome van Center Parcs Erperheide. Maar hoe krijg je in godsnaam zo’n boom hier? “Ze zitten zeven weken op een schip zonder lucht en water. Twee dingen waar een boom niet zonder kan. We pakken ze in als mummies en injecteren ze met een gel. Daardoor kan hij vier tot acht weken zonder licht, water en verzorging in een container overleven. Na grondige keuring en een rustperiode komen ze uiteindelijk hier terecht. Een proces van jaren.”

Uiteindelijk krijgen Jeans ‘levensmaatjes’ een - letterlijk - warme thuis in de subtropische zwembaden van Center Parcs. “Het zijn echt verwende nesten hier. We simuleren zoveel als we kunnen de natuur. Per jaar zal in dit zwembad bijvoorbeeld tot 11 ton bladafval aangroeien. Normaal wordt dat afgevreten door jonge dieren. Dat doen we hier ook, we gaan echt met speciaal gereedschap de jonge, groene blaadjes ‘afbijten’. In hun land van herkomst waren ze ten dode opgeschreven, als je hier in 2221 komt zwemmen, staan deze bomen er nog.”

Afbeelding

Mooiste panorama van Vlaanderen

Hoewel Jean dit jaar op pensioen mag gaan, denkt hij nog lang niet aan vertrekken. “Dat kan ik niet. Ik blijf en ben gewoon een simpele boerenjongen uit Molenbeersel met respect voor de natuur. Zolang ik kan wil ik mensen en natuur dichterbij elkaar blijven brengen. Ik heb het voorrecht om een klein stukje van de tuin van de schepper te herstellen. Ooit noem ik mezelf wel eens een ‘de tuinman van de Schepper’ (lacht).”

En dat mag gerust. De Kinrooienaar herschiep in zijn veertigjarige carrière meer dan enkel subtropische zwembaden en vakantieparken. Het ‘mooiste panorama van Vlaanderen’ - gelegen in Terhills - heeft ons land te danken aan Jean. Zelf is hij er bescheiden over. “Ik was overtuigd dat we van de oude mijnterrils iets konden maken. Uiteindelijk kreeg ik de aandeelhouders overtuigd en lieten ze mijn gang gaan. Via ‘hydroseeding’ hebben we uiteindelijk de vier zwarte terrils omgetoverd tot een van de mooiste plekjes van Limburg, Vlaanderen en misschien zelfs België.”

In juni opent het Terhils Resort de deuren en kunnen bezoekers met hun eigen ogen de jungle van Jean aanschouwen.
EBFS

Bericht door EBFS »

Mooi artikel! Dit is toch echt wel een van de beste punten van Center Parcs, die focus op natuur! Ik hoop dat ze dat nooit laten varen.

Op de eerste foto valt mij vooral het plafond op (stond blijkbaar ook al op vorige foto's maar ik had het nog niet gezien). Dat is niet gemaakt van doorschijnend materiaal, of toch niet volledig. Speciaal.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

DE AQUA GARDEN

HET BUITENBAD

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HET BINNENBAD

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Terland.be.
Tom...

Bericht door Tom... »

Waw 🥰

Prachtig! En het is nog niet klaar!

Dank voor deze foto’s, super om te zien.
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

HET UITZICHT VANUIT HET BUITENBAD VAN DE AQUA GARDEN

Afbeelding

Bron: F.Van Ouytsel
Sander lipsch

Bericht door Sander lipsch »

Hallo
Weet iemand de opening is dan ga ik en kijken
We wonen een half uurtje met fiets van daan
B767-300ER

Bericht door B767-300ER »

28 mei dacht ik
Niets is wat het lijkt....

HB: ‘87/‘03/‘04/‘18/‘19/‘20(2)/‘21(3)
KV: ‘88/‘02/‘03/‘19(2)/‘21
MD: ‘87/‘97/‘02/‘04/‘20/‘21
HH: ‘88/‘90/‘19/‘20
EH: ‘89/‘19/‘20(2)/‘21
PZ: ‘98
LB: ‘93
VB: ‘94
BH: ‘89
VM: ‘08/‘18
BP: ‘07

Next: HB (01/22)
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

EEN KIJKJE BIJ TERHILLS RESORT

24-04-2021

Meer foto's volgen!

Afbeelding
Tom...

Bericht door Tom... »

Deze week mochten we weer België in en we zijn dus meteen naar Terhills gereden :lol:

De laatste keer dat we er waren, was juni 2020 en mijn hemel: wát een verschil. Natuurlijk kun je nu nog niet echt het park op, maar bij de ingang en aan de zijkant kun je wel komen, genoeg te zien dus.

Onderweg zagen we al op enkele verkeersborden met "Terhills Resort" erop staan, toen begon mijn hart al een beetje sneller te kloppen. Meteen even een waarschuwing voor het geval de bebording nog even op zich laat wachten: je moet NIET de borden "Terhills" volgen, want dan kom je naast de bioscoop bij de ingang van het wandelgebied uit. Hemelsbreed ligt de ingang van CP vlakbij, maar met de auto moet je helemaal omrijden door een klein industriegebied. Volg de borden Elaisa Wellness of Terhills Cable Park of let gewoon goed op dat het woord "Resort" achter Terhills staat ;)

Vlak bij de ingang zagen we dat de wegen klaar zijn en dat maakt enorm verschil: vers asfalt en natuurlijk de originele (nieuwe) CP borden en vooral ook de nieuwe lage aanplant maakt dat het er super uitziet. Ook konden we de kinderboerderij in aanbouw zien (het grasveld met hek en bankjes waren al klaar) en staan de bekende groene, achthoekige prullenbakken in het park. Er stond nog geen entreebord (zou het zo'n mooi halfrond bord worden, ik hoop het), maar de incheck of portiersloge was wel al ver af. Het ziet er nu nog een beetje uit als een grensovergang in Oost-Duitsland :D , maar hopelijk komt er nog hout ofzo tegenaan.

Toen we links langs het park liepen (richting Elaisa), zagen we de cottages, parkeerplaatsen en het centrum inclusief buitenbad met palmbomen. Ik ben écht wel onder de indruk: het ziet er zo strak uit, helemaal in Center Parcs sfeer, met mooie kleine parkeerplaatsjes en heel veel nieuwe planten en struiken: super! Ook de recycle-afvalbakken zijn mooi met hout bekleed en alles ziet er helemaal af uit. Het hout van de cottages vind ik heel mooi en ook bijvoorbeeld de stickers van bomen op de ramen zijn mooi.

Het centrum (Country Club) ziet er imposant uit, met heel veel hout en ramen! Het zwembad (Aqua Garden) heeft ook flinke raampartijen en het bad schitterde prachtig in de zon, compleet met palmbomen!

De cottages langs het meer liggen er prachtig en hoewel sommige stukjes park nog een beetje kaal uitzien, ziet het geheel er geweldig uit. Ik ben nog enthousiaster geworden dan ik al was en verheug me enorm op een verblijf in Terhills Resort (ooit... ;) ).
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

Hoi Tom...

Wat leuk dat je bent gaan kijken bij Terhills Resort, dank je wel voor je review en de foto's die je me hebt toegestuurd :D!

De foto's volgen snel.
B767-300ER

Leuk verslag Tom. Bedankt voor het delen.
Nu 10 dagen quarantaine?

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... len-belgie

8-)

Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

FOTO-UPDATE

24-4-2021

Forumlid Tom... ging een kijkje nemen bij het park en maakte ook foto's :D.

Dank je wel Tom voor de vele foto's!

Afbeelding

Een wandeling op de paden langs het park, het park zelf is nog niet toegankelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ingang van het park.
Afbeelding

De kinderboerderij in aanbouw.
Afbeelding

Afbeelding

Een parkeerplaats.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cottage aan het grote meer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afvalcontainers.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bekende achthoekige Center Parcs prullenbakken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Country Club en Terland restaurant & Beach in aanbouw.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terland restaurant & Beach in aanbouw.
Afbeelding

Afbeelding

Tussen de cottage is het buitenbad van de Aqua Garden te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
B767-300ER

Leuk om te zien!
Moet nog wel een hoop gebeuren aan de groen/bomen voorziening. Oogt erg kaal nog

EBFS

Bericht door EBFS »

Prachtige foto's! Je kan precies overal goed een foto van trekken zonder er ook daadwerkelijk op te gaan. De voordelen van een klein park. :D
Martijn

Bericht door Martijn »

Officiële (drone)video van de huidige stand van zaken op Terhills. Bijzonder kijkje ook in de Country Club en de Aqua Garden:

Tom...

Bericht door Tom... »

Supergaaf filmpje Martijn, zo zie je het park nog beter en ook nog eens het centrum van binnen: gaaf!
Nickos

Bericht door Nickos »

Wat een mooi filmpje!

Ik ben stiekem nu des te meer benieuwd naar de oorspronkelijke, niet gerealiseerde plannen.
EBFS

Bericht door EBFS »

Prachtige video van een prachtig park! Ik heb dan wel twijfels bij het concept, maar de uitvoering is echt fantastisch. Ik kijk al uit naar wanneer het groen een beetje gegroeid is.
Tom...

Bericht door Tom... »

Nickos schreef: 26 apr 2021, 09:25 Wat een mooi filmpje!

Ik ben stiekem nu des te meer benieuwd naar de oorspronkelijke, niet gerealiseerde plannen.
Destijds zou het een "normaal" Center Parcs park worden, met zo'n 650 bungalows en een "normaal" centrum, inclusief sporthal en groter zwembad en meer restaurants. Het park zou zich verder uitstrekken naar het noorden en ook op bijvoorbeeld de terril zouden cottages komen, in dezelfde stijl als op De Vossemeren. Het originele hek staat er momenteel nog op de meeste plekken (een hoog, vervallen hek)!

Enkele funderingen waren al gebouwd en als het goed is staat 1 gebouw (vlak bij de ingang van het huidige park) er nog en blijft dat ook staan!

Hier enkele foto's van de oude funderingen, die dus nu weg zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit gebouw staat er al het goed is nog:

Afbeelding
Nickos

Bericht door Nickos »

Ik las in een interview met de bioloog van CenterParcs dat er iets van 14 of 40 funderingen zijn aangebracht. Het is wel bijzonder dat het project zo hard gecanceld is geweest
chatzmann

Bericht door chatzmann »

Nickos schreef: 26 apr 2021, 12:22 Ik las in een interview met de bioloog van CenterParcs dat er iets van 14 of 40 funderingen zijn aangebracht. Het is wel bijzonder dat het project zo hard gecanceld is geweest
Zou dit park hetzelfde centrum krijgen als Les Hautes de Bruyeres? Dat meen ik weleens gelezen te hebben
8xEH - 6xHB - 3xKV - 13xMD - 4xHH - 2xLH - 2xZV - 3xBS - 3xSL - 2xHE - 1xBT - 2xVM - 4xEP - 4xVB - 2xLB - 4xBH
jover

Bericht door jover »

Tom... schreef: 26 apr 2021, 10:23 Destijds zou het een "normaal" Center Parcs park worden, met zo'n 650 bungalows en een "normaal" centrum, inclusief sporthal en groter zwembad en meer restaurants.
Center Parcs heeft er goed aan gedaan om de plannen voor een gewoon park te wijzigen naar het huidige concept. 6 gewone parken in Limburg (B + NL) was anders toch wel wat veel geworden :roll: .
Mariëtte
Eigenaar en Beheerder

Bericht door Mariëtte »

EEN STUKJE CENTER PARCS (TERHILLS) GESCHIEDENIS

2016

Sporthuis Centrum / Center Parcs :

Begin jaren '80 van vorige eeuw waren de verblijfsparken van het Nederlandse Sporthuis Centrum
echt een revolutionair vakantieconcept. Comfortabele familiehuisjes verstopt in veel groen en met
allerlei indoorrecreatiemogelijkheden. Paradepaardje is een overdekt 'subtropisch zwemparadijs'.
Erg vernieuwend voor die tijd, je hoefde geen vliegtuigticket meer te kopen naar Spanje, 'de tropische
temperaturen gewoon indoor naar hier brengen' was de idee. Wisselvallig weer kon een thuisvakantie
niet meer verknallen.

In tegenstelling tot een klassiek verblijfspark hadden de parken van Sporthuis Centrum een bezettingsgraad
van bijna 100 % het hele jaar door. Sporthuis Centrum bouwde in Vlaanderen zijn eerste park in 1981, 'Erperheide'
in Peer, gevolgd in 1987 met 'Vossemeren', in de buurt van Hasselt. Ooit ontstaan uit een kampeerwinkel
verdwijnt de naam 'Sporthuis Centrum' voor het meer internationaal klinkende 'Center Parcs' begin jaren
'80 en het bedrijf wordt in 1989 verkocht aan het Britse Scottish & Newcastle.

Center Parcs wil verder uitbreiden in Limburg en laat rond 1990 zijn oog vallen op de Mechelse Heide.
De mijnstreek is op dat moment een economisch kerkhof na de sluiting van de laatste steenkoolmijn
in 1988 en het plan van Center Parcs komt dan ook als een godsgeschenk. Gelukkig is men in Limburg
realistisch genoeg om een bouwvergunning in een van de meest waardevolle landschappen van Limburg
af te wijzen. Alternatief wordt het terrilgebied van Eisden / Lanklaar. Center Parcs stemt toe, de grindboer
moet zijn uitgraving stopzetten en de grond verkopen aan de Vlaamse overheid. Het gewestplan wordt
snel gewijzigd om verblijfsrecreatie mogelijk te maken en de grond wordt eigendom van Center Parcs
(Scottish & Newcastle).

In 1995 krijgt Center Parcs een bouwvergunning voor 700 cottages. 40 funderingen voor de eerste units
worden gelegd, de 3 terrils worden gestabiliseerd en ingezaaid (met Europese steun) en wandelpaden
worden aangelegd. Plots blaast Center Parcs het project af. De reden is wat onduidelijk maar aan de basis van die
beslissing liggen wellicht verschillende redenen. De nieuwe eigenaar wil zijn nieuwe investeringen focussen
op de Engelse markt maar ook een zekere marktverzadiging was een reden. Bovendien is het innoverende concept
van Center Parcs na 15 jaren toe aan herprofilering en bijsturing en dan is er nog de groeiende concurrentie
van goedkope vliegtuigreizen naar al even goedkope vakantielanden (met name Turkije). Terug naar af dus.

Wat is er over van 'de periode Center Parcs'? Overal nutsleidingen in de grond: de witte, rode, blauwe buizen
die je op vele plaatsen uit de grond ziet priemen zijn uit de jaren '90. Betonnen funderingen voor bungalowunits
in de noordelijke bossen. Een verharde weg naar de top van de lange terril. Klinkerpaden op het oostelijke deel
van de lange terril. Beplantingen op de terrils en langs de rand van de waterplassen.

Bron: Trekkings.be
EBFS

Bericht door EBFS »

Interessant.

Wel één foutje in het artikel gevonden. Erperheide ligt dichter bij Hasselt dan De Vossemeren. Dus geen idee waarom ze "gevolgd in 1987 met 'Vossemeren', in de buurt van Hasselt" hebben geschreven.
Plaats reactie

Terug naar “Informatie Center Parcs parken België”