Krantenartikel uit lokale krant HBVL over de bomen in Terhills. De bron van de foto's komt uit het artikel zelf.
Jean redt bomen in regenwoud en geeft ze nieuwe thuis in zwembad Terhills
Dilsen-Stokkem - Momenteel worden 185 tropische bomen geplant in het zwembad van Terhills Resort. Bomen die Jean Henkens uit Molenbeersel redde in de jungles van Afrika, Amerika en Azië. “Al dertig jaar ben ik een luis in de pels van de palmoliebaronnen.”
Beau Melders en Mark Dreesen
Vrijdag 16 april 2021 om 16:21
Onder streng toezicht van Jean en zijn Duitse herder Prince zet de kraan een 145 jaar oude boom op zijn plek.“Een echt pronkstuk”, glundert Henkens. “We zijn deze Bengaalse vijgenboom gaan redden in Cambodja. Bijna anderhalve eeuw stond hij op een rots, totdat de wortels de rots begonnen te vermorzelen. Bijgevolg moest de grijsaard gekapt, hij was ten dode opgeschreven. Hier krijgt hij een nieuw leven. Zie je hier één boom met een rechte stam? Het zijn allemaal bomen met een eigen, uniek verhaal.”
Dertig jaar lang al reist Jean Henkens (65) uit Molenbeersel in naam van Center Parcs de wereld rond. Als huisbioloog en landschapsarchitect ontwerpt hij de nieuwe parken en zoekt hij de gepaste vegetatie. Die zoektocht bracht hem doorheen de jaren op zowat elk continent en in zowat elk regenwoud. Want in een subtropische zwembad mogen tropische planten zeker niet ontbreken. Nu is het de beurt aan de fonkelnieuwe Aqua Garden van het Terhills Resort, met 185 planten uit zowat elke windstreek.
Chinese palmoliebaronnen
Stuk voor stuk exemplaren die Jean redde op expedities naar het land van oorsprong. “De meesten stonden ooit in een jungle, waar ze verdoemd waren. Dit omdat ze plaats moesten maken voor akkers, rijstvelden of steden. Maar veelal waren de bomen het slachtoffer van Chinese bedrijven. Die branden jaarlijks kilometers jungle af om plaats te maken voor hun oliepalmplantages. Al dertig jaar ben ik een luis in de pels van die palmoliebaronnen. Ik help lokale overheden en hun bevolking zich daartegen verzetten. Overal heb ik wel vrienden.”
De lokale bevolking krijgt dan ook heel wat terug van Jean en zijn team. “Naast het geld dat we geven, schenken we hen bijvoorbeeld zaadjes van papaja’s met meer vruchtvlees, introduceren we nieuwe fruitbomen, leggen we rijstvelden aan, … Bovendien brengen we de lokale inwoners moderne landbouwtechnieken bij, zoals het enten van de fruitbomen. Uiteindelijk zijn het projecten waar je veel voldoening uithaalt: je redt bomen, helpt mensen én maakt een prachtig vakantiepark.”
Boom van Fidel Castro
Toch ziet niet iedereen Jean even graag komen. Doorheen de jaren stond hij al voor verschillende gevaarlijke situaties. “Zeker in de Afrikaanse landen. Mensen ruiken geld en kansen. De locals die ik meeneem op expeditie worden daarom zorgvuldig geselecteerd; ik duld geen hiërarchie. Vaak heerst er veel argwaan over wat we doen. Ze snappen niet waarom we een kromme boom gaan halen, terwijl er 1.000 rechte langs staan. Dan denken ze dat we iets achterhouden: dat we een schat opgraven onder de boom of stiekem psychedelica pikken.”
Door zijn kunde is de bioloog zelfs in de hoogste regionen gekend. Zoals op Cuba, waar hij van Fidel Castro oude Koningspalm cadeau kreeg. “Castro was verzot op vegetatie. In zijn immense botanische tuin was er een uitbraak van een bacteriële infectie. Omdat er op het eiland overal oren waren, wist Castro dat ik er rondliep en hem mogelijk kon helpen. Dat klopte ook, de ziekte was eenvoudig te genezen. Uit dank wilde hij me graag ontmoeten en stond hij erop dat ik uit dank een boom meenam. Zelf was ik er niet zo happig op: ik kwam regelmatig in de VS.”
Geïnjecteerde mummies
Die Cubaanse boom prijkt nog steeds centraal in de Market Dome van Center Parcs Erperheide. Maar hoe krijg je in godsnaam zo’n boom hier? “Ze zitten zeven weken op een schip zonder lucht en water. Twee dingen waar een boom niet zonder kan. We pakken ze in als mummies en injecteren ze met een gel. Daardoor kan hij vier tot acht weken zonder licht, water en verzorging in een container overleven. Na grondige keuring en een rustperiode komen ze uiteindelijk hier terecht. Een proces van jaren.”
Uiteindelijk krijgen Jeans ‘levensmaatjes’ een - letterlijk - warme thuis in de subtropische zwembaden van Center Parcs. “Het zijn echt verwende nesten hier. We simuleren zoveel als we kunnen de natuur. Per jaar zal in dit zwembad bijvoorbeeld tot 11 ton bladafval aangroeien. Normaal wordt dat afgevreten door jonge dieren. Dat doen we hier ook, we gaan echt met speciaal gereedschap de jonge, groene blaadjes ‘afbijten’. In hun land van herkomst waren ze ten dode opgeschreven, als je hier in 2221 komt zwemmen, staan deze bomen er nog.”
Mooiste panorama van Vlaanderen
Hoewel Jean dit jaar op pensioen mag gaan, denkt hij nog lang niet aan vertrekken. “Dat kan ik niet. Ik blijf en ben gewoon een simpele boerenjongen uit Molenbeersel met respect voor de natuur. Zolang ik kan wil ik mensen en natuur dichterbij elkaar blijven brengen. Ik heb het voorrecht om een klein stukje van de tuin van de schepper te herstellen. Ooit noem ik mezelf wel eens een ‘de tuinman van de Schepper’
(lacht).”
En dat mag gerust. De Kinrooienaar herschiep in zijn veertigjarige carrière meer dan enkel subtropische zwembaden en vakantieparken. Het ‘mooiste panorama van Vlaanderen’ - gelegen in Terhills - heeft ons land te danken aan Jean. Zelf is hij er bescheiden over. “Ik was overtuigd dat we van de oude mijnterrils iets konden maken. Uiteindelijk kreeg ik de aandeelhouders overtuigd en lieten ze mijn gang gaan. Via ‘hydroseeding’ hebben we uiteindelijk de vier zwarte terrils omgetoverd tot een van de mooiste plekjes van Limburg, Vlaanderen en misschien zelfs België.”
In juni opent het Terhils Resort de deuren en kunnen bezoekers met hun eigen ogen de jungle van Jean aanschouwen.